Ena Dujmović stvorila je Plusminus – brend koji promovira grafičare BiH

Na modnoj sceni često susrećemo umjetnice vrlo osebujnog stila i avangardnog modnog izričaja, koje svoj umjetnički talenat pretaču na tkaninu od koje kroje sjajne odjevne komade. Na domaćoj modnoj sceni jedna od takvih umjetnica je sarajevska dizajnerica, kostimografkinja i stilistica Ena Dujmović, osnivačica modnog brenda Plusminus fashion, koja je motive inspirirane grafikom preslikala na unikatne komade iz svoje modne kolekcije. Razgovarali smo s Enom o tome kako je osnovala svoj modni brend i kako je svoj umjetnički put pronašla u modnoj industriji i donosimo vam zanimljive detalje našeg razgovora u nastavku.

Grafiku je prenijela na svoje modne komade

Maštajući o karijeri u svijetu modne industrije Ena je svoje školovanje započela u sarajevskoj srednjoj Školi primijenjene umjetnosti na Odsjeku tekstilnog dizajna, a potom nastavila na Kunstuniverzitätu Linz u Austriji, te poslije godinu dana i na sarajevskoj Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, na Odsjeku za produkt dizajn. Nakon što je diplomirala kao studentica sa najboljim radovima u svojoj klasi Ena je svoje prvo radno iskustvo sticala u domaćoj modnoj industriji kao kreatorica, a onda se odvažila i krajem 2016. osnovala svoj modni brend Plusminus Fashion. Godinu kasnije je u tadašnjem Mixer houseu imala i svoju prvu samostalnu reviju, a 2019. godine je dobila priznanje i nagradu za modni dizajn od BIG SEE platforme i u Ljubljani je predstavljala modnu kolekciju Plusminus fashion kao najbolja dizajnerica iz BiH u kategoriji “Wearable art”. 

Mene je oduvijek zanimala moda i često sam razmišljala kako je mnogo lakše pronaći svoje mjesto na tržištu ako iza toga ima dobra ideja koja je prepoznatljiva. Grafika kao grana umjetnosti je veoma zapostavljena i nepopularna i ja sam u njoj prepoznala potencijal. Eksperimentisali smo sa starim tradicionalnim principom štampanja na papir, koje smo kasnije počeli štampati na tekstil i to se pokazalo kao vrlo specifično, kvalitetno, unikatno i uspješno. Od tada surađujem sa umjetnicima, isključivo grafičarima, koji ovu tehniku uče godinama kako bi poznavali samu pripremu i štampanje“, otkrila nam je Ena.

Grafika, kao umjetnička disciplina, po sebi je vrlo zahtjevna i prilično “prljava” tehnika, u kojoj se koriste posebni grafički strojevi, prese i boje za tisak, s kojima se mora vrlo pažljivo raditi. Način na koji Ena sa svojim kreativnim timom radi u svojoj radionici je vrlo kompleksan i zahtjevan i sastoji se od nekoliko faza. Najprije nastaju Enine skice i crteži sa motivima koje treba odštampati, odnosno naslikati, na platnu od kojeg će nastati neki odjevni predmet, hlače, mantil, haljina, bluza, košulja…

U našoj radionici koristimo tradicionalne grafičke tehnike, linorez i bakropis tehniku, a taj proces je vrlo komplikovan. Najprije se izradi linorez, pa se izreže ploča, koja se naboji posebnim bojama za grafiku i pod grafičkom presom se otisne taj uzorak s linoreza na materijal, platno od kojeg ćemo napraviti neki komad odjeće ili dodatak koji mi prišijemo na određeni komad odjeće. Kod bakropis tehnike, nakon crtanja na cinku i jetkanja u kiselinama, na izrađeni bakropis nanesemo boju, s tim da kod ove tehnike vodimo računa da se odstrani, odnosno očisti višak boje koju nanesemo na bakropis i onda pod grafičkom presom otisnemo uzorak s bakropisa na materijal“, pojašnjava Ena svoj kreativni proces.

Ena Dujmović Plusminus
Plusminus

Nakon procesa štampanja uzoraka ti komadi odjeće ili “prišivke” idu na sušenje, i potom tako pripremljene i osušene tkanine s otisnutim uzorcima preuzima krojački tim u Eninoj radionici i pristupa se daljnjem procesu finalizacije odjeće sa Eninih skica.

Za uspjeh brenda potrebna je drugačija ideja i prepoznatljiv koncept


Ovako zahtjevan kreativni proces nastanka modne kolekcije brenda Plusminus fashion sa grafikom oslikanim motivima nastao je kao produkt dugog istraživanja i eksperimentiranja, kojim se Ena godinama bavila prije nego je svoju prvu modnu ideju u vidu kišnih mantila predstavila kao diplomski rad na Akademiji likovnih umjetnosti.

Sam koncept i realizacija ideje zaokružili su priču s imenom Plusminus, jer je sve bilo u kontrastnim odnosima, crno-bijelo, pozitiv-negativ, bas kao plus-minus. Nakon prvog editorijala, prezentacije već se pojavilo interesovanje kod ljudi, te upiti kako bi mogli naručiti neki mode. Od početka sam vjerovala u ovu ideju i smatrala sam da ima veliki potencijal u svakom smislu. Smatram da je za kreiranje brenda potrebna drugačija ideja i jak koncept, te svakako ono što nas kao brend najviše izdvaja – prepoznatljivost“, izdvaja Ena.


Pročitajte više: Tihana Todić u Trehani dizajnira odjeću po principu spore mode


Brend Plusminus kao jedinstven, unikatan modni brend je iz godine u godinu rastao i prodavao se u mnogim zemljama od Europe do Azije. Mnoge poznate ličnosti nosile su kreacije nastale u ovom studiju, a mnogobrojni modni editorijali objavljeni su u svjetskim modnim časopisima. Sav taj uspjeh rezultirao je i otvaranjem Plusminus concept storea prošle godine koji je Ena otvorila na, za nju posebno važnom i specifičnom mjestu, na putu između dva najvažnija sarajevska pozorišta – Narodnog i Pozorišta mladih, na adresi Branilaca Sarajeva 21.

“Ne treba biti vještica, treba imati poštovanje drugih”

Govoreći o svojim počecima Ena ih uopće ne smatram teškim, jer je toliko voljela svaki komad procesa stvaranja svog brenda, pa čak i one najteže, i konstantno je i sebe i suradnike motivirala i “gurala” dalje, pa joj niti jedan izazov nije teško pao.

Ena Dujmović Plusminus
Plusminus

Ipak s nedostatkom radne snage na tržištu rada među prvima su se susreli u modnoj industriji, ponajviše zbog hroničnog nedostatka krojačica i krojača, te modnih modelara. Zbog toga je svaka poduzetnička priča, koja danas u ovako teškim logističkim vremenima uspije proizvesti usješan modni brend hvale vrijedna.

Moji prvi koraci u stvaranju brenda nisu bili jednostavni. Imala sam brojne izazove, ali onaj koga i dan danas smatram jednako velikim, i možda najvažnijim, je odnos s saradnicima, sa zaposlenima. Jer imati brend znači konstantno ovisiti i o drugim članovima tima, dobavljačima, umjetnicima, saradnicima. Vrlo je zahtjevno pronaći balans u tom odnosu kako bi sve strane bile zadovoljne. Često kažem: “Ne treba biti vještica, treba imati poštovanje drugih“, ističe Ena.

Plusminus fashion promoviše grafiku i grafičare BiH

Bivajući sretna što se njen brend organski i prirodno razvijao, Ena se prisjeća da su gradili brend u trenutku kada je internet promocija bila na začetku i bilo im je vrlo jednostavno organizirati online promociju jer su tada s “jako malo ulaganja i resursa mogli postići jako mnogo, što je bila idealna okolnost za tek nastali brend“.

Danas njihove Plusminus odjevne komade možete naći u nekoliko kolekcija koje Ena naziva “svakodnevnim odjevnim kombinacijama”, koje nisu ni street wear ni visoka moda nego nešto baš između.

Ena Dujmović Plusminus
Plusminus

Naši su komadi posebne i dizajnerske stvari za svaki dan, ali naravno i za svečane prilike. Bezvremeni su, nosivi komadi odjeće, koji se stvarno mogu kombinovati na mnogo načina a imaju poseban pečat unikatne grafike na sebi. Oni su spoj savremenog i nosivog dizajna sa tradicionalnim tehnikama ručno štampanog tekstila u bakropis i linorez tehnikama koje promovišu grafiku i grafičare u BiH“, navodi Ena.


Pročitajte više: Elma Memić: “Forster Rohner Ilidža proizvodi najfiniji tekstil za Gucci i Chanel”


Njihove modele možete naći u Plusminus concept storeu u Branilaca Sarajeva 21, u Sarajevu, te putem web stranice, Facebook i Instagram profila. Njihovim klijenticama, kako Ena tvrdi, uvijek žele prirediti predivno iskustvo svaki put kada uđu u njihov studio i veseli ih vidjeti ih kako uživaju.

I uvijek nam je najdraže kada naše klijentice uđu u naš studio u jednoj kombinaciji, a onda im se nešto toliko svidi da ostanu u tome i iz studija izađu u Plusminusu. Vidjeti sve te žene sretne, nema ništa ljepše“, priznaje Ena koja radi na finalnim pripremama za jesenju i zimsku kolekciju, te na strategiji za proširenje na tržište van BiH.

Photo: privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

kako uštedjeti

Želite ipak nešto i uštedjeti? Evo 6 načina kako to izvesti

Rastuće cijene namirnica stavljaju mnoge obitelji pod financijski pritisak. Mnogi koji su nekad trošili 50 funti (60 eura) tjedno na osnovne namirnice sada se...
važnost učenja u poslovanju

Neznanje je blagostanje