Žene u održivosti 2025: Kreativna energija i konkretna rješenja s Jahorine

U četvrtak, 24. aprila 2025. godine, hotel Termag na Jahorini bio je epicentar inspiracije, inovacija i održivosti. Drugo izdanje konferencije “Žene u održivosti”, u organizaciji Women in Adria BiH, okupilo je učesnice iz raznih sektora – od menadžmenta i ekologije do dizajna i biotehnologije.

Snažne poruke stručnjakinja

Alma Hadžiabdić, direktorica u KPMG-u, otvorila je konferenciju fokusirajući se na korporativnu odgovornost i strateški značaj ESG-a (Environmental, social and governance) u savremenom poslovanju. Donijela nam je pregled najnovijih aktualnosti u području ESG regulative, s naglaskom na izmjene koje donosi tzv. Omnibus regulativa. Bilo je riječi o predloženim promjenama u okviru CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) i CSRD (Corporate Sustainability Directive), koje sve više oblikuju pravila poslovanja u Evropskoj uniji i regiji. Poseban fokus bio je na analizi koju je Alma nedavno radila, a koja se bavi uticajem uvođenja nacionalnog ETS-a (Emissions Trading System) u Bosni i Hercegovini na cijenu električne energije. Informacije su iznimno važne za poduzetnice koje posluju u regiji ili su izložene energetskim troškovima, jer pružaju konkretan uvid u to kako će nove regulative uticati na tržišne uvjete i poslovne odluke u nadolazećem razdoblju.

Fokus na akciju, ne samo na priču

Iskustva u kreiranju i primjeni ekoloških mjera u industriji učesnicama je prenijela Danira Zanović, managerica za okoliš u kompaniji Adriatic Metals. Njeno izlaganje dalo je konkretne primjere implementacije ESMS-a (Environmental and Social Management System) i pokazalo kako odgovorne politike mogu pozitivno uticati na zajednice. Kroz iskustvo iz rudarske industrije, saznali smo kako održive prakse mogu biti integrirane od najranijih faza poslovanja – od postavljanja monitoring sistema za okoliš, do razvoja i primjene ESG standarda u svakodnevnom radu. Naglasila je važnost većeg angažmana, edukacije timova i jasne komunikacije kao ključne alate za poticanje promjena kako bi održivost postala sastavni dio kulture i poslovne prakse.

Ilduza Husić, direktorica za razvoj sistema upravljanja u BH Telecomu, govorila je o digitalnoj transformaciji kroz prizmu održivosti i upravljanja kvalitetom. “Upravljanje procesima mora biti fleksibilno, ali istovremeno usklađeno sa zahtjevima ESG-a i digitalnog doba”, poručila je. Upoznala je učesnice konferencije sa aktivnostima i projektima koje BH Telecom provodi u području ESG-a, te predstavila u kojoj mjeri je kompanija usklađena sa zahtjevima koji se postavljaju pred telekom operatere u ovoj oblasti.

Od otpada do inovacije: Kreativna rješenja za održivu budućnost

Poseban dojam ostavile su Maja Halilović i Tamara Mayer, koje su predstavile kreativna i konkretna rješenja za ekološke izazove.

Maja Halilović, bioprocesna inženjerka i biodizajnerica, predstavila je inovativne biomaterijale koje stvara iz otpada – kafe, ljuske jajeta i kombuche. U svom predavanju predstavila je biodizajn kao interdisciplinarni pristup koji povezuje prirodne procese, nauku i dizajn u stvaranju održivih rješenja. Kroz konkretne primjere – od materijala napravljenih od otpadnih resursa do projekata koji odgovaraju na klimatske izazove i društvene nejednakosti – pokazala je kako kreativne industrije mogu aktivno učestvovati u oblikovanju pravednije i održivije budućnosti.

Tamara Mayer, produkt dizajnerica koja se bavi industrijskim i web-dizajnom, kao i predavačkim radom iz ovih oblasti u BiH i Njemačkoj, govorila je o konceptu “design for repurposing” – redizajnu postojećih proizvoda kako bi se produžio njihov životni vijek. “Produženje životnog vijeka proizvoda počinje već u fazi dizajna – mi moramo stvarati predmete koji imaju budućnost, a ne samo svrhu,” poručila je. Govoreći o održivom dizajnu, istakla je važnost koncepta 3R – “Reduce, Reuse, Repurpose” – kao novog, humanijeg puta ka društvu bez otpada.

Postavila je važno pitanje: Šta nakon recikliranja? Koje su alternative, šta poduzimaju države, šta gradovi, šta kompanije, a šta možemo mi?

Razmjena znanja i povezivanje

Konferencija je ponudila i prostor za umrežavanje, neformalne diskusije i mentorstvo. Učesnice su imale priliku dijeliti ideje, započeti saradnje i dobiti podršku za vlastite projekte.

Sponzori Konferencije: BH Telecom i Adriatic Metals

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

Made in Italy: Modni div Prada i službeno postao vlasnik Versacea

Talijanski modni div Prada Group je na svojim službenim stranicama objavio kako kupuje Versace za 1,25 milijardi eura od američke luksuzne grupe Capri Holding. Legendarna...