U vrijeme corona pandemije, kad su svi zatvarali biznise i pričali kako je nemoguće pokrenuti bilo kakav novi biznis, Vedrana Ivanković iz Mostara je vrlo hrabro odlučila ugovoriti franšizu sa hrvatskim brandom Sapunoteka iz Šibenika i otvorila je firmu Etiris doo, koja je prije godinu dana postala ekskluzivni zastupnik Sapunoteke u BiH.
Kako je obiteljski bizinis sa sapunima postao uspješna franšiza u BiH
Brand Sapunoteka nastao je 2009. godine iz jedne šibenske kućne radionice u kojoj je Marija Plavčić odlučila proizvoditi sapune po starim recepturama svoje bake. Jedan od razloga za pokretanje biznisa sa sapunima bio je očuvanje stare dalmatinske tradicije proizvodnje sapuna, a drugi to što je, kao dugogodišnja veganka, bila jako dobro upoznata s malim izborom biljnih proizvoda na tržištu.
Kako je po struci hemičarka, Marija je zajedno sa svojim životnim partnerom Ivanom Milišićem, slobodnim dizajnerom, koji je bio zadužen za kreiranje ambalaže, krenula u avanturu otvaranja obrta proizvodnje sapuna. Spojivši svoju ljubav i strast prema prirodnim proizvodima nakon tri godine proširili su program Sapunoteke i na druge proizvode.
Prvi proizvod iz asortimana Sapunoteke Vedrana je dobila na poklon od prijateljice i vrlo brzo se kako sama kaže “navukla na njihove proizvode” i postala njihova vjerna korisnica. U početku je kupovala proizvode na njihovoj online trgovini, koje su joj dostavljali u Dubrovnik. Međutim, problem je nastupio s corona pandemijom, kada joj je odlazak po svoju narudžbu u Dubrovnik postao neizvodljiv. S vlasnicima Sapunoteke Vedrana je prvi put stupila u kontakt mailom želeći organizirati dostavu proizvoda koji su joj trebali.
“Ništa lakše nije bilo nego dogovoriti suradnju s njima. To je tako smiješno ispalo da to moram ispričati. Jednom prilikom nije mi uspjelo kartično plaćanje i poslala sam im mail i pitala kad će njihovi proizvodi biti dostupni u BiH, jer je meni zbog corone zaglavila roba i zbog corona testova nisam mogla otići preuzeti robu u Dubrovniku. Odovorili su mi da će njihovi proizvodi biti dostupni u BiH čim pronađu dobrog partnera s kojim će pokrenuti suradnju. Ja sam na to, ne razmišljajući previše, rekla: Evo me!”, prisjeća se Vedrana. Vrlo brzo su dogovorili franšizu i model poslovanja, no Vedrani je trebalo čak 5 mjeseci da otvori firmu.
Prošla je kroz administrativnu moru koja je svim poduzetnicima gotovo zajednička, od vječite potrage za “još jednim papirom” do neznanja kome da se obrati da rješi određeni problem.
Pročitajte više: Šta je to franšiza?
Iako se Vedrana školovala za odgajateljicu u vrtiću, nakon studija se bavila grafičkim dizajnom radeći u nekoliko firmi, te je potom odlučila uploviti u poduzetničke vode.
Prirodna kozmetika za koju tržište u BiH nije bilo spremno
Iako sebe ne smatra ekspertom za prirodnu kozmetiku, priznaje kako se brzo uvjerila da su kozmetički proizvodi iz Sapunoteke koji su biljnog porijekla svakako bolji nego oni životinjskog porijekla, jer imaju vrlo kvalitetne bazne sastojke od hladno prešanih ulja, biljnih maslaca i eteričnih ulja.
“Ako želite zdravo živjeti mislim da nije samo bitno šta jedemo, nego je bitno i je li se bavimo sportom i rekreacijom i na kraju čime mažemo tijelo i lice. Ja nisam za ona brza instant rješenja. No, često se ljudi teško odluče za zdravu hranu i zdravu kozmetiku, jer nemaju instant rezultate”.
Pročitajte više: Lejla Mehmedović Sofo: Kako sam napravila brend prirodne kozmetike Organlook
Vedrana iz vlastitog iskustva savjetuje svima koji ulaze u poduzetništvo da prije otvaranja firme dobro ispitaju tržište. “Ja sam pohrlila s ovom idejom, jer BH tržište nije spremno za ovakve proizvode. To se vidi i po ponudi u supermarketima i po trgovačkim lancima, pa čak i u DM-u, CM-u, da nismo spremni za tržište prirodne kozmetike jer je asortiman u ponudi mali. Ne znam šta meni bi da sam u to ušla, ali pomislila sam što je ne bi bila prva koja će širiti dobru ideju”, uz osmijeh se Vedrana prisjeća svojih početaka.
Također Vedrana svakome ko se želi baviti “nečim što je novo na tržištu” savjetuje “da mu/joj to ne bude jedina djelatnost i izvor prihoda, jer su procesi započinjanja posla jako mukotrpni zbog čega mnogi često odustanu”, na što je i ona puno pomišljala, no budući da je tvrdoglava nije htjela odustati nakon svega što je uložila u posao.
U svojoj ponudi danas imaju šarolik asortiman proizvoda od sapuna, krutih biorazgradivih šampona za kosu, losiona za tijelo, krema za ruke, dnevnih i noćnih krema za lice i tijelo, pilinga za lice i tijelo, eteričnih ulja, mješavina hladno prešanih ulja. Neki proizvodi su već postali bestselleri u ovisnosti od sezone, pa su tako zimi bestselleri krema za ruke sa shea puterom i konopljom, a ljeti najviše prodaju sapune i hladno prešana ulja, a kroz cijelu godinu krute šampone za kosu.
“Jedan od većih problema u prodaji ove kozmetike je što najskuplji proizvodi imaju najkraći rok trajanja. I uvijek treba dobro razmisliti koje količine treba naručiti, jer se često desi da prodaja odjednom krene i ostanete bez bestsellera i onda se odjednom dogodi da se desi zastoj u nabavci tog proizvoda. Koliko god čovjek prati analitiku prodaje i donosi pametne odluke vezane za naručivanju uvijek je to najveći izazvov u poslovanju”, otvoreno priznaje Vedrana.
Pročitajte više: Ekonomistica s MBA dipomom Dina Mustafić za vrijeme porodiljnog kreirala je svoj brend prirodne kozmetike DiNatura
Prisjeća se da nije lako bilo odrediti ciljnu skupinu za ovu kategoriju proizvoda i dosta su eksperimentirali sa pozicioniranjem prodaje.
“Koristili smo Business manager unutar Facebook oglašavanja, koji se pokazao kao dosta precizan alat u targetiranju. Međutim, često dolazi do greške u biranju parametara, jer svi misle da to znaju raditi. Ja to više ne radim, nego sam angažirala freelancera koji se profesinalno time bavi, jer agencije puno koštaju, a kad pokrećete biznis to sebi ne možete priuštiti. U početku nam je Facebook oglašavanje donosilo rezultate, ali je to skup kanal oglašavanja, a dugoročno ne daje sjajne rezultate. Primjetila sam da ljudi ubace u košaricu proizvod i iz nekog razloga odustanu od kupovine. Svjesna sam da sam krenula u nezgodno vrijeme ekonomske krize s prodajom prirodne kozmetike, što je na ovom tržištu predstavlja kategoriju luksuza, jer vi u supermarketima i drogerijama možete kupiti litarski tekući šampon s hemijskim sastojcima po vrlo niskim cijenama”, ističe Vedrana.
Kako je naučila lekciju nakon otvaranja i zatvaranja prodajnog mjesta u Hotelu Europa
Razgovarajući o lekcijama bavljenja poduzetništvom koje je naučila u svojoj dosadašnjoj karijeri posebno ističe jednu epizodu s pogrešnim odabirom prodajnog mjesta.
“Ne znam čim izazvana sam podlegla vlastitom hiru i bez ikakve podrobne analize tržišta otvorila dućan u Hotelu Europa u Sarajevu. U tom trenutku izašao je natječaj za općinske prostore Općine Stari grad, napravila sam selekciju prostora i uvidjela da nijedan nije odgovarao mojim potrebama. Pomislila sam da je prostor u Hotelu Europa idealno prodajno mjesto za Sapunoteka proizvode, cirkulacija ljudi je veća, to je hotel s 5 zvjezdica, prostor je bio pored ulaznih vrata, niko ga ne može zaobići…Dakle, pun pogodak. Međutim, to je bila kriva procjena i dan danas se čudim kako sam pogriješila s procjenom, kako je moguće da je kriva cirkulacija ljudi na takvom prostoru. Obzirom na dinamiku poslovanja, brzo sam shvatila da je bolje da što prije zatvorim taj dućan. Nisam imala problema sa svojim dječijim egom, koji poduzetnici često imaju, nego sam odlučila da ne pravim sebi veću štetu i zatvorila sam. Ta epizoda nije trajala ni dva mjeseca, ali je bilo dovoljno vremena da shvatim da to nije dobra odluka, da priznam sebi da sam nepromišljeno ušla u taj posao, jer hoteli nisu dobri za takvu vrstu prodaje. Naučila sam dobru lekciju i nije mi žao. Naučila sam tada da nema lekcije koja je skupo plaćena, ako je ona dobra”, iskreno kaže Vedrana.
Otkriva nam i da ne bi mnogo uspjeha napravila u ovom poduzetničkom poslu da s njom zajedno posao ne vodi i njena sestra, koju smatra i najboljom prijateljicom, Tanja Elezović.
“Shvatila sam da sestra bolje radi adminstraciju i računovodstvene poslove. Ja sam hirovita i u mojim hirovima bude i dobrih ideja, a sestra je glas razuma. Mnogi moji hirovi se nisu realizirali zahvaljujući njenom glasu razuma. Ja sam u ovoj priči kreativac, a ona vodi onaj dosadni dio posla”, smije se Vedrana.
Ako vas zanima gdje možete nabaviti njihove proizvode odnedavno su prisutni u marketima u Crvenoj jabuci u Sarajevu, Banjoj Luci, Tuzli, u Mostaru, a također i na Orea art baazar marketu, asve informacije o proizvodima možete saznati na njihovoj Sapunoteka stranici. Planiraju proširiti svoje poslovanje na tržište BiH u ostale trgovačke lance i na specijalizirane trgovine, ne zaboravljajući sajmove na kojima su često prisutni sa svojim asortimanom.
Photo: Sapunoteka/privatna arhiva