Ljiljana Kukec otkriva šta se dešava kad se oduzme franšiza kao u slučaju McDonald’s u BiH

Nedavno je u javnosti odjeknula informacija o zatvaranju poslovnica McDonald’s u Bosni i Hercegovini zbog oduzimanja licence BH kompaniji Gliese 581g čiji je vlasnik Haris Ihtijarević. Problem sa oduzimanjem franšizne licence McDonald’s je nastao nakon što je Raiffeisen banka dobila sudski spor zbog dugovanja firme Gliese 581g  po pitanju najma za prostor u Titovoj ulici br. 36., koji je u vlasništvu Raiffeisen banke, a u kojem je bila smještena glavna poslovnica McDonald’s u Sarajevu. 

Iz Raiffeisen banke su za Faktor.ba izjavili da se predmet Ugovora o najmu između kompanije Gliese 581g i Raiffeisen banke smatra poslovnom tajnom, te da ne mogu komentirati ništa u vezi načina isplate dugovanja firme Gliese 581g. Također su izjavili da je Ugovor o zakupu zaključen sa BH firmom Gliese 581g, a ne sa kompanijom McDonald’s, te da banka nema nikakve veze sa oduzimanjem franšizne licence McDonald’s za Bosnu i Hercegovinu.

Šta se dešava kad korisnik franšize naruši Ugovor o franšizi i zbog čega se oduzima licenca za franšizu pitali smo dr.sc. Ljiljanu Kukec iz Zagreba, doktoricu Poduzetništva i inovativnosti, specijaliziranu za franšizno poslovanje. Ljiljana je univerzitetska profesorica na Fakultetu ekonomije, prava i financija Sveučilišta u Luxembourgu, te naučna suradnica na Oxford business collage i mentorica i suradnica na Swiss school of business and management. Jedna je od osnivačica i predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje www.fip.com.hr.

Prekid Ugovora i oduzimanje franšize

Zahvaljujući svojoj dugogodišnjoj akademskoj karijeri i konzultantskom poslu u području franšiznog poslovanja, te vlastitom poslu sa franšizom centra za preoblikovanje tijela Body Creator, koji posluje od 2001. godine, profesorica Kukec nam je pojasnila šta se dešava kad nositelj franšize ne poštuje klauzule Ugovora o franšizi i kad mu zbog tih aktivnosti zaprijeti oduzimanje franšizne licence.

U svakom franšiznom ugovoru postoje klauzule koje govore o tome što ako se ne budu poštovale procedure i sustavi poslovanja ili pogotovo ako se ne bude brinulo o dobrom ugledu i reputaciji samog brenda. Postoje nekoliko mehanizama koji osiguravaju da se te klauzule poštuju. Prvi od njih je da se uputi opomena od strane davatelja franšize i da se ukaže na nepoštivanje odredbi ugovora. Druga je da se naplati ugovorna kazna za svaki dio ugovora koji se ne odnosi na financijske obveze i ta kazna obično nije mala. U našim ugovorima to je obično nekoliko tisuća eura. Tek je zadnji korak da se raskida ugovor. Niti jedan davatelj franšize nije zainteresiran da se ugovor raskine, jer je puno uložio u tog primatelja franšize i u razvoj priče na određenom teritoriju tako da sam davatelj franšize jako puno gubi time i zato se to ne radi brzo potezno. Mora se stvarno jako zakomplicirati odnos i problem da bi davatelj franšize posegao za tim sredstvom“, pojašnjava dr.sc. Kukec.

U slučaju da dođe do raskida ugovora takav prekid suradnje podrazumijeva da je primatelj franšize izgubio sve što je u taj posao uložio počevši od novaca, vremena, ljudi, reputacije i ostalog. “Više ne može koristiti ništa što se odnosi na davatelja franšize i sigurno je ugovorom vezan da se određeno vrijeme ne može baviti tim poslom i biti davatelju franšize konkurencija. Davatelj franšize gubi jako puno time isto tako jer je i on uložio veliki trud i novac da pomogne primatelju razviti posao na tom teritoriju i gradio svoje ime tamo. Tako da svi gube time“, ističe Kukec.


Pročitajte više: Znate li šta je to franšiza?


Praksa promjene primatelja franšize je česta u svijetu

Ponekad se tokom franšiznog poslovanja dešava da primatelj franšize ima određene probleme u likvidnosti i ukupnom poslovanju pa se pojavljuje potreba promjene primatelja franšize. Dr.sc. Kukec nam pojašnjava da se u takvom slučaju samo raskine Ugovor i da se proda franšiza drugom investitoru. “Nema drugog načina od strane davatelja franšize. Postoji mogućnost da primatelj franšize proda svoju franšizu, naravno uz posebno dopuštenje i suradnju s davateljem franšize, nekom drugom“, tvrdi dr.sc.Kukec.

Međutim u ovom slučaju bosanskohercegovačke franšize za McDonald’s, gdje je nositelj franšize napravio dugovanja Raiffeisen banci na ime najamnine za poslovni prostor u Titovoj ulici br. 36., zanimalo nas je kako se takve stvari reguliraju Ugovorom.

McDonald’s u Sarajevu

Primatelj i davatelj franšize su dva posebna pravna subjekta!!! To je jako važno. Dakle, dugovi napravljeni od strane primatelja franšize nemaju nikakve veze s davateljem franšize osim što je narušena reputacija njegovog brenda pravno on nije dužan nikome ništa i od primatelja može naplatiti ugovorne kazne, ako se ima iz čega naplatiti, jer osim Banke ovdje je i davatelj franšize taj koji je ostao bez plaćanja. Neki puta veliki franšizni lanci raskidaju ugovor ili otkupljuju franšizne lokacije kao dio svoje strategije osvajanja tržišta. Znam da je McD u Hrvatskoj prije petnaestak godina isto tako zatvarao svoje franšize i otkupljivao restorane da bi na kraju sve predali jednom Master primatelju franšize. I to je vrsta teritorijalne strategije davatelja franšize što im znatno smanjuje troškove poslovanja jer umjesto da vode 16 pojedinačnih franšizera, imaju jednoga koji zapravo igra njihovu ulogu na tržištu i otvara samo svoje restorane ili prodaje pod franšize, ali tada je on za to odgovoran“, trvrdi dr.sc. Kukec.

Šta se dešavalo s franšizama u Hrvatskoj?

Kad posao ne ide uslijed lošeg vođenja franšize ili recesije, inflacije ili nekih drugih ekonomskih razloga neki od najčeščih scenarija za izlazak iz krize, oporavak poslovanja i nastavak suradnje su sljedeći: “Prvi scenarij je da se najprije mogući problemi podijele s davateljem franšize jer je on dio tog eco sustava i najbolji je partner za rješavanje problema. Svaki davatelj će sigurno pomoći koliko god može da se posao ne ugasi. Nema baš nekog drugog scenarija osim prodati franšizu opet uz pomoć davatelja franšize. Možda bi i on želio otkupiti tu lokaciju tako da i to dolazi u obzir“, navodi dr. sc. Kukec.

Na kraju našeg razgovora smo zamolili dr. sc. Kukec da nam navede neki od zanimljivih slučajeva u Hrvatskoj, koji su se desili u posljednjih par godina, gdje je došlo do promjene nositelja franšize ili prekida suradnje i povlačenja s tržišta.

“Ima jako puno primjera franšiza koje su se povukle s tržišta u Hrvatskoj. Ima ih oko 30-tak, koliko ih ja znam. Nekima je istekao ugovor pa nije obnovljen, neki su odustali i prestali poslovati, a neke je otkupio davatelj franšize. Recimo bio&bio su prije imali franšize, ali koliko znam otkupili su svoje franšize i sada imaju samo company own prodavaonice. Neke od jakih marki koje su otišle iz Hrvatske je recimo i Subway i to dva puta. Negdje je riječ o lošem primatelju franšize, ali negdje je u pitanju precjenjivanje tržišta. Recimo Subway koji ima veliki broj restorana po svijetu sigurno u drugim zemljama može primateljima franšize osigurati veće marže nego što može postići kod nas. Zato su naše ugostiteljske franšize puno uspješnije izvan Hrvatske nego ovdje. To vrijedi skoro za sve naše franšize da im je veća zarada vani nego tu u Hrvatskoj”, ističe dr. sc. Kukec.

Franšizno psolovanje još uvijek je dijelom i nepoznanica među poduzetnicima u BiH, jer je takvo poslovanje u Bosni i Hercegovini još uvijek sporadično, ponajviše zbog procjene investitora da je u BiH loš ekonomska moć našeg stanovništva i ponajviše zbog administrativno-pravne barijere vezane za entitete i kantone. No, ovakav slučaj sa oduzimanjem licence BH firmi nosiocu franšize za McDonald’s može najviše nanijeti štete budućim franšiznim primateljima iz BiH, jer šalje lošu sliku u poslovni svijet, zbog čega će davatelji franšiza dosta strožije prosuđivati da li im se ubuduće isplati ulagati na BH tržište ili ne.  

Photo: privatna arhiva/McDonald’s/Canva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

kako uštedjeti

Želite ipak nešto i uštedjeti? Evo 6 načina kako to izvesti

Rastuće cijene namirnica stavljaju mnoge obitelji pod financijski pritisak. Mnogi koji su nekad trošili 50 funti (60 eura) tjedno na osnovne namirnice sada se...
važnost učenja u poslovanju

Neznanje je blagostanje