Kad je prije deset godina mr.ph. Lejla Mehmedović Sofo zajedno s mužem Jasminkom Sofo odlučila pokrenuti svoj privatni biznis najprije su odlučili pokrenuti organsku proizvodnju i osnovati malo poljoprivredno gazdinstvo na zemlji koju su naslijedili od svoje familije u malom selu pored Tešnja. Zasijali su organsku heljdu i pšenicu, bez pesticida i aditiva, no urod je bio vrlo mali, pa su sve količine pšeničnog i heljdinog brašna koje su proizveli završil na stolovima njihovih prijatelja i familije. Lejla je tada još uvijek studirala na Farmaceutskom fakultetu u Sarajevu i odlučila je da umjesto organskih žitarica na toj zemlji posiju nasade ljekovitog bilja i započnu s proizvodnjom organskog ljekobilja i eteričnog ulja.
Put od proizvodnje eteričnog ulja do organske kozmetike Organlook
Za početak su naručili manji destilator s kojim su pokrenuli testnu proizvodnju kako bi okušali proizvodnju eteričnog ulja i prve količine eteričnog ulja proizveli su od matičnjaka i mente koju su pobrali u bašti svojih prijatelja.
Lejla se prisjeća da su od 2 ogromne vreće ljekovitog bilja dobili svega 2 ml eteričnog ulja vrhunske kvalitete, i shvatili su da to nije idealna poslovna ideja i da to nije put kojim žele krenuti. Medjutim, taj put nije bio uzaludan, jer ih je u konačnici doveo do ideje da se počnu baviti proizvodnjom organske kozmetike.
“ Priznajem da je meni organska kozmetika više “ležala”, jer sam magistrica farmacije po struci, i počela sam intenzivno istraživati o proizvodnji organske kozmetike. Znala sam da na našem tržištu, osim dr. Pasche, tada nije postojao niti jedan prirodni brend. A kod nas tada nije bilo ni edukacija o tome kako napraviti prirodnu kozmetiku i počela sam pretraživati internet, ali nisam mogla saznati sve ono što me zanimalo. Sa studija mi je bio poznat princip rada u laboratoriju, ali mi nismo na fakultetu nikad izučavali kako tehnološki proizvesti formulaciju za neki proizvod, kako napraviti omjer neke kreme ili losiona”, prisjeća se Lejla svojih početaka.
U Zagrebu je pronašla idealnu edukaciju iz fitoterapije i aromaterapije u centru za aromaterapiju u “Anias de Moras” i krenula je na privatne časove kod poznatog hrvatskog aromaterapeuta, Saše Radulovića. Lejla priznaje da joj je ta edukacija potpuno promijenila život jer joj je otkrila novi svijet aromaterapije i fitoterapije. Sljedeći korak je bio prikupljanje literature i izučavanje kako napraviti svoje formulacije krema i losiona.
“Nisam htjela ništa da improviziram, da pokupim dva recepta s interneta i da krenem s proizvodnjom. Jednostavno sam htjela da posložim i da znam šta pravim i da stojim iza svojih proizvoda. Svi su mi govorili da ja presporo razvijam proizvode, ali sam bila svjesna da je to ritam koji mi odgovara i da nemam ništa od toga da preko noći razvijem neki prozivod, dam silne pare za reklamu i pustim ga na tržište”, tvrdi Lejla. Svaki njihov proizvod nije nabrzinu nastao, iza njega stoji priča i razlog zašto je taj proizvod nastao.
Prvi proizvod posvetila je prijateljici oboljeloj od karcinoma
Njihov prvi proizvod balzam za usne nastao je u septembru 2013., u vrijeme kada se i kod nas uveliko počelo govoriti o štetnosti dezodoransa.
“Naša prijateljica, koja je inače kuma imena brenda Organlook, dobila je karcinom dojke. Imala je operaciju i rekla mi je da joj je zbog rane od operacije bolno nanošenje našeg dezodoransa usljed tvrde teksture koju mu daje pčelinji vosak. Zamolila me je da joj napravim nešto što će joj lakše biti nanositi na predio pazuha. I tako je nastala naša poznata deo krema”, veli Lejla.
Svoje prve proizvode su isprobavali na sebi i na svojim prijateljima koji su bili prvi korisnici i kako su bili oduševljeni kvalitetom potakli su ih na komerzcijalizaciju proizvoda. U početku su napravili Facebook stranicu i najprije su počeli s edukacijom svojih budućih kupaca, jer je Lejla znala da ljudi ne znaju šta je ustvari organska kozmetika i da misle da “ako nešto na sebi ima etiketu prirodno, da je to automatski siguran i prirodan proizvod”. Kod izrade i formulacije novih proizvoda za nju je primaran odabir kvalitetnih, organskih certificiranih sastojaka i hladno prešanih ulja.
“ Moto kojim se vodimo je “Ono što ne možeš pojesti nemoj nanositi niti na svoju kožu”. Koža je naš najveći organ i vrlo je bitno šta se na nju stavlja. Sve prizvode koristi prvenstveno i moja porodica i ako ja neću nešto koristiti ne želim nuditi ni drugima, jer to nije fer. Zašto bih ja koristila nešto što je dobro i kvalitetno, a nekome drugom prodavala nešto što nije kvaliteteno? To se kosi i sa mojim moralnim i poslovnim vrijednostima”, odlučno tvrdi Lejla.
Često ističe da se njena kćerka, dok je u početku dizajnirala neke prozivode, vrtila po kuhinji i sve je ručicama dirala i lizala bi sve što bi dohvatila. Jer je kao i svaki drugi start up i njihov brend Organlook nastao najprije u kućnoj laboratoriji u njihovoj porodičnoj kući u Sarajevu.
“Znala sam dati kćerkici kašiku kojom sam miješala kreme da se maže. I beba naravno sve prvo stavi u usta. Ona se toliko najela krema dosada da često kažem, ako je moje dijete to jelo i nije mu ništa bilo, nemojte se brinuti. Vjerujem u ono što radim i potvrdila sam kvalitetu svojih proizvoda jer sam svom rođenom djetetu dopustila da to jede bez ikakve brige.To je naš najveći kvalitet”, tvrdi Lejla.
Put od prodaje na Facebooku do ulaska u DM lanac
Zbog kvarljivosti prirodnih sastojaka svojih proizvoda i zbog toga što ne koriste konzervanse, njihove kreme, losioni i serumi ne mogu biti izloženi na policama u kozmetičkim dućanima. Sve kreme, vodeni serumi, neki losioni i musevi za tijelo se moraju čuvati u frižideru, dok neki prozivodi, biljna ulja i puteri, koji imaju svoju pridronu teksturu i rok trajanja od 2 godine mogu duže stajati. Zbog toga su s takvim smo proizvodima krenuli u prodaju u lancu DM dućana, kada je DM 2018. u sklopu svoje inicijative podrške domaćim BH proizvodima, od 10 brendova odabrao i Organlook.
Prvi proizvod koji je ušao u DM bila je deo krema, a potom i njihova linija za bebe.
“ Prve količine baby kolekcije smo isporučili u DM na početku corona pandemije i 3 dana nakon toga je proglašen lockdown. Tako da je toj kolekciji trebalo dvije godine da nađe svoje mjesto na tržištu.”, prisjeća se Lejla.
Prošle godine predstavili su sezonsku ljetnu kolekciju, koja se sastoji od repelenta, spreja za komarce, kreme za sunčanje s faktorom 30 i melema poslije ujeda insekata, komaraca., pčela, koji je idealan za djecu, jer zbog prisustva eteričnog ulja mente izazviva hlađenje i otok od ujeda brže iščezne.
Formulaciju za prvu kremu za sunčanje sa mineralnim filterima, zinc oxidom i titanium oxidom, Lejla je napravila 7 godina prije nego su je konačno stavili u prodaju u DM, jer su je testirali godinama na raznim korisnicima.
“Prvo ju je testirao moj muž, koji ima svijetao ten i koji je dosada koristio komercijane kreme i uvijek imao upaljenu kožu od opeklina. Kad smo napravili tu kremu on se vratio s mora bez opekotima prvi put u životu i rekao je: Ovo je super, ako ja nisam izgorio, ovo je dobitna kombinacija”, prisjeća se Lejla. Poslije je testirala tu kremu i na svom dvomjesečnom sinčiću, koji ju je podnio bez problema.
Pored kolekcije z abebe imaju kolekciju za njegu tijela BODYLOOK, te kolekciju za lice FACELOOK, i kolekciju za muškarce.
Kreme su namijenjene svim tipovima koće, od suhe, normalne, masne, problematične kože, sa vitaminima E, C, B5, B3, prirodnim voćnim kiselinama AHA i BHA iz ananasa, za prirodnu eksfolijaciju problematične kože sa ekstraktom salicilne kiseline iz vrbe. Koriste također za kreme i gel crvenih algi za ovlaživanje, koji je po djelovanju sličan aloe vera gelu, buriti ulje koje dubinski hrani i vlaži kožu, te hijaluronsku kiselina i Q10.
Lejla ističe da često mora naglašavati klijentima koji se žale da im serum s hijaluronskom kiselinom nije dao nikakvog efekta i da im je isušio kožu da se hijaluronska kiselina nanosi na vlažnu, a ne na suhu kožu, te da je stoga edukacija klijenat o upotrebi prirodne kozmetike jako važna.
Od obrta do pokretanja firme
2013. godinu označavaju kao startnu godinu, jer su tada zvanično prodali prvi proizvod, a 2015. su otvorili obrt. Kad je posao narastao morali su imati PDV, jer nisu mogli ući u veće prodajne lance bez PDV broja.
“Teško nam je bilo u početku se odlučiti na taj korak, međutim kad smo 2018. godine ušli zvanično u prodajni DM lanac otvorili smo firmu, doo. Nismo se pokajali, jer od kako smo krenuli i počeli se širiti znali smo da nakon svake 3-4 godine dođemo u fazu da moramo napraviti novi iskorak”, kaže Lejla.
I dalje se suočavaju s velikim izaozvima, od nabavke sirovina, koje danas nabavljaju preko veledrogerije Pharmamed, do nabavke ostalog repromaterijala, pakovnog materijala i drugih problema u prodaji.
Lejla ističe da njen muž često navodi da su izazovi i dalje veliki, briga i teret su isti, a razlika je jedino u nulama, jer u početku su narudžbe materijala bile 500 KM, a danas su 5000 KM.On joj je uvijek i bio najveća podrška i ispomoć u poslu, naročito u finansijama, jer je ITijevac po struci, tako da se sjajno nadopunjuju.
No, znalo je biti i kriznih situacija u kojima se često pitala zašto se odlučila za ovakav poslovni put.
“Milion puta sam znala sebi reći što je meni ovo trebalo? Mogla sam kao magistra raditi u apoteci ili nekom predstavništvu. Ali, jedostavno sam pronašla sebe u ovome što danas radim i nikad ne bih to mijenjala. Kad se ohladiš, onda vidiš da je to ono što voliš i što te raduje”, tvrdi s ponosom Lejla.
Na koncu priznaje da ih ohrabri podrška stalnih klijenata, a posebno pacijenata koji su rješili svoje dugogodišnje probleme s kožom. Prisjetila se prošlogodišnje poruke jedne klijentice, koja se godinama borila s osipom na rukama, i krajnje očajna na kraju je namazavši njihovu deo kremu na ruke trajno rješila osip koji je nestao.
“Bude teških perioda, ali kad dobijete takvu poruku i zahvalu od klijenata shvatite da je to što radite ispravno i to vas tjera dalje”, kaže Lejla.
Pred njima su i dalje novi izazovi koji su vezani za proboj na inostrano tržište, jer imaju dosta upita iz Srbije i Hrvatske kako nabaviti njihove proizvode.
Zasad njihove proizvode možete nabaviti na Orea art marketu gdje je i dalje njihov najprodavaniji proizvod deo krema i repelent za komarce, ali i basic hidratantna krema za kožu.
Treba još znati da svi njihovi proizvodi imaju nalaz o urednoj kontroli mikrobiološke ispravnosti koja se radi u Zavodu za javno zdravstvo KS.
Photo: Privatna arhiva/Organlook