Kako generacija Z mijenja tržište rada i koji su njihovi motivi?

Generacija Z nikada nije iskusila život u svijetu bez interneta, što objašnjava razlog zašto se većina društvene interakcije ove generacije odvija pod uticajem tehnologije. Živeći u potpuno digitalizovanom svijetu, generacija Z je prva koja se suočila sa najvećim globalnim krizama poput globalne finansijske krize 2008. godine i najskorije ekonomske krize, koju je donijela COVID-19 pandemija.

Ko su pripadnici Gen Z?

Svjedočimo najbržim tehnološkim promjenama koje neminovno utiču na rad i okruženje u kojem živimo, a koje su se posebice odrazile na nas tokom COVID pandemije i zauvijek transformisale pravila igre na tržištu rada.

Generacija Z (eng. Gen Z) je generacija mladih ljudi koji su rođeni između 1997. i 2012. godine. Ona je međutim u posljednje vrijeme, zbog svoje sve veće prisutnosti na tržištu rada, dala povod da poslodavci preispitaju svoje dosadašnje načine rada, a sve je više studija koje analiziraju specifičnosti koje izdvajaju ovu generaciju. Gen Z se nastavlja na generaciju Milenijalaca koji su rođeni između 1981. i 1996. godine. Najstariji pripadnici generacije Z trenutno imaju 26 godina, a najmlađi 11 godina. Više od 2 milijarde mladih ljudi čini generaciju Z u svijetu što predstavlja oko 30% od ukupne svjetske populacije.

Digitalizovana era i online povezanost 24 sata moglo bi se reći da je u DNK generacije Z, stoga se ova generacija smatra prvom digitalnom generacijom. Gen Z je također i prva globalna generacija, jer je odrasla u međusobno povezanom svijetu gdje je pristup informacijama moguć u samo par klikova putem ekrana. Upravo zbog ove činjenice, pojedini ovu generaciju opisuju lijenom i nazivaju je mekom, međutim ova generacija je mnogo otpornija nego što se to čini na prvu. 

Odrastanje ove generacije obilježeno je mnogim ekološkim katastrofama i klimatskim promjenama, najvećim ekonomskim krizama, i najskorijem ratnom konfliktu koji se još uvijek odvija između Rusije i Ukrajine. Možemo slobodno reći da je njihov svijet istovremeno sačinjen od globalnih prijetnji poput terorizma što je dodatno prouzrokovalo strah kod ove generacije. Upravo zbog svih nabrojanih svjetskih tokova, generacija Z se suočava sa neizvjesnom budućnošću uprkos svim tehnološkim naprecima i mogućnostima. 

Motivi generacije Z

Prema istraživanju koje je Deloitte sproveo u saradniji sa Network of Executive Women (NEW) plata je jedan od najbitnijih faktora kada je u pitanju odluka za posao kod generacije Z. Međutim, između mogućnosti da biraju višu platu u dosadnom poslu ili posao koji je više interesantan, ali manje plaćen, Gen Z ispitanici su imali podijeljeno mišljenje o ovom izboru.  


Pročitajte više: Kakva su očekivanja na tržištu rada u BiH u 2023.?


Na osnovu ankete koja je provedena među američkim studentima, rezultati su pokazali da generacija Z bi mogla izmijeniti posao do 10 puta u dobi između 18-te i 34-te godine. Profesionalni razvoj je na prvom mjestu zahtjeva među generacijom Z. Diverzitet i inkluzivnost su još jedna od karakternih crta ove generacije. Izvještaj McKinsey & Company otkriva da kompanije čije rukovodstvo je raznoliko ostvaruju bolje rezultate, te im to daje 33% veću vjerovatnoću da će nadmašiti druge. 

Poduzetnički “mindset”

Generacija Z je samouka kada su u pitanju online kursevi i video tutorijali koje slušaju na internetu, svjesni prednosti koje im ovi neformalni kursevi i tutorijali mogu dodatno pružiti u poljima za koja se interesuju. Ovi mladi ljudi također spadaju u možda najobrazovaniju generaciju ikada, jer obrazovanje uzimaju za ozbiljno znajući da im Univerzitet omogućava ekspanziju znanja i komunikacija. Ovakav stav je pogodan za razvoj poduzetničkog duha kojeg ova generacija ispoljava sve češće, jer poduzetnička naklonost zahtijeva spremnost na vodstvo, upravljanje budućnošću i spremnost na preuzimanje inicijative.

Briga za mentalno zdravlje

Predviđa se da će do 2025. godine generacija Z činiti oko 27% radne snage.

Uvijek dostupan izvor informacija i online komunikacijski kanali su prirodan način društvene interakcije generacije Z. Generacija Z je svjesna posljedica tehnološkog razvoja, te joj pristupaju sa kritičkim osvrtom. Mentalno zdravlje je sve češća tema među ovom generacijom koja se nametnula upravo zbog ogromne konzumacije digitalnog sadržaja, ali i trendova koje ove generacije prate na društvenim mrežama. Pored konzumiranja online sadržaja, Gen Z također i sama sudjeluje u njegovoj kreaciji, pa tako mnogi mogu da ispolje svoju kreativnost i prikažu je ostatku svijeta. 

Jedno je sigurno, a to je da nadolazeća generacija Z mijenja postojeće tradicionalne norme radnog mjesta sa vještim pristupom ka tehnologijama i digitalnom svijetu. Ovo je također generacija koja ima veliki potencijal da donese značajnu promjenu na tržište rada. Za poslodavce to znači da moraju pronaći način kako da privuku novu generaciju mladih ljudi, zaposle, razviju i zadrže ih, prepoznavajući istovremeno njihov talenat i pružajući im priliku za lični razvoj. 

Photo: Canva

Ne propustite najnovije vijesti i najave događaja

* indicates required

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

kako uštedjeti

Želite ipak nešto i uštedjeti? Evo 6 načina kako to izvesti

Rastuće cijene namirnica stavljaju mnoge obitelji pod financijski pritisak. Mnogi koji su nekad trošili 50 funti (60 eura) tjedno na osnovne namirnice sada se...
važnost učenja u poslovanju

Neznanje je blagostanje