Rijetke su žene kod nas, a i u svijetu, koje stoje na čelu kompanija u metalskoj industriji, i to onih koje se bave proizvodnjom čeličnih konstrukcija i građevinarstvom. Na nedavno održanom Networking breakfastu na Palama upoznali smo ženu u toj tradicionalno “muškoj” industriji, koja je vlasnica i direktorica kompanije Konstrukcije Monting d.o.o. s Pala, Mariku Ćosić, čiju vam priču donosimo u narednim redovima.
Nakon smrti supruga uz dvoje djece preuzima vođenje firme
Kad je prije 23 godine započela svoju karijeru ekonomistice u kompaniji Konstrukcije Monting doo, Marika Ćosić je tada uz svog pokojnog supruga vodila kompaniju iz sjene zadužena za admnistrativne poslove, ne sluteći da će jednog dana, slijedom nepredvidivih životnih okolnosti, nakon smrti supruga prije sedam godina, biti na čelu te kompanije. Ne bi to bilo nimalo čudno da žena, nakon iznenadne smrti supruga, naslijedi supruga na mjestu direktorice i vlasnice, da Marika nije ekonomistica po struci, a da kompanija Konstrukcije Monting, koju je vodila sa suprugom, ne posluje u metalskom sektoru za koji Marika nije bila obučena niti je imala ranijeg iskustva u vođenju poslova proizvodnje vrata i čeličnih konstrukcija i građevinarstva. Posve nenadano se tako Marika zatekla u vrlo nezgodnoj situaciji kad je trebalo preuzeti firmu u kojoj je ranije vodila administrativne poslove, a sada je trebalo donositi odluke o metalskoj proizvodnji i čeličnim konstrukcijama, o kojima previše nije znala.
“Ne volim kad moram koristiti termin udovica, ali eto suprug je iznenada preminuo 2016. godine i ja sam se kao majka dvoje djece našla u nezahvalnoj situaciji da moram sama preuzeti vođenje kompletne kompanije. Iako sam u ovome poslu već 23 godine, u početku sam obavljala administrativne i organizacijske poslove vezano za moju struku. Međutim, nije bilo lako nakon muževe smrti preuzeti čelnu funkciju u kompaniji ali sam se, po mom skromnom mišljenju, dobro snašla na toj poziciji i po poslovnim pokazateljima naše firme taj posao dobro obavljam“, ističe Marika.
Zaokret u prodaji prema direktnom marketingu doveo do porasta prometa
Marika se prisjeća da nakon tragedije koja je iznenada zadesila njihovu porodicu, iako shrvana bolom zbog gubitka muža, nije u početku imala previše vremena za razmišljanje, jer valjalo je preuzeti firmu, omogućiti nastavak proizvodnje, prodati zalihe i obezbijediti sigurne novčane tokove za isplatu plaća za svoje zaposlenike.
“Kao i svaki počatak i ovaj moj nije bio lagan. Preuzimanjem firme polako sam krenula u kadrovske i organizacijske promjene u odnosu na prvobitno stanje koje sam zatekla, samim tim što sam imala bolji, odnosno direktniji uvid u cijelu organizaciju rada firme. Krenula sam u direktni marketing, koji je po mom mišljenju najbolje rješenje i za prodaju u metalskoj industriji i time sam značajno povećala obim posla. Povećanjem broja kupaca ukazala se potreba za većim prostorom, te smo odlučili da kupimo plac i izgradimo novi poslovni objekat, koji je zahtijevao i povećavanje broja zaposlenih, što je bio veliki zaokret u našem poslovanju“, ističe Marika.
Pročitajte više: Snježana Köpruner napravila je u Travniku svjetski respektabilan brend u mašinskoj industriji
Kako su njihove nove obaveze prema kupcima rasle sve više su ulagali u proizvodnju, no Marika priznaje da nije bilo jednostavno pokrenuti nove segmente proizvodnje čeličnih konstrukcija, jer o tome nije mnogo znala. “U samom početku sam se oslanjala na pomoć saradnika i uposlenika u segmentu kako nešto uraditi, šta treba unaprijediti, gdje neku sirovinu ili mašinu nabaviti, do momenta dok nisam i sama stekla potrebna znanja i značajne kontakte i nastavila samostalno voditi posao, vjerujući u ono što radim“, otvoreno govori Marika.
Nije lako ženi voditi posao u “muškom” svijetu
Sa svakojakim se problemima susretala Marika nakon preuzimanja firme, jer nije bilo uobičajeno vidjeti ženu koja vodi firmu u branši koja je tradicionalno muška. Te je stereotipe valjalo prevladati mudrošću i umijećem vođenja biznisa onako kako je to ženama svojstveno.
“Kao žena u “muškom” poslu nije bilo lako steći povjerenje saradnika i kupaca, a pogotovo završiti posao u kafani na naš tradicinalni balkanski način. Ali, kad se izboriš za svoje mjesto u muškom svijetu onda je možda čak i prednost što se novoizgrađeni poslovni odnosi teže raskidaju. Moj način i put ka građenju karijere i firme je bio unaprijediti kvalitet, strogo poštovati dogovore i rokove i to nam je obezbjedilo korak po korak poziciju kakvu sada imamo“, otkriva nam Marika tajnu vođenja muškog posla mudrošću i snagom ženske energije.
Obezbijedivši firmi nove kupce i učešće na novim tržištima Marika je doprinijela rastu prometa svoje kompanije u vrlo kratkom vremenskom periodu, no pored tako dobrih rezultata poslovanja neminovno se svakodnevno susreću sa brojnim poteškoćama.
“Svakodneno se u poslu susrećemo sa izazovima od promjena na tržištu, nelojalne konkurencije do odlaska radne snage i uvoza nekvalitetne robe. A pritome kao domaći proizvođači ničim nismo zaštićeni ni podržani od strane države. I kad me pitate kako se nosimo sa tim nedaćama mogu vam samo reći da su naši aduti: kvalitet, uslužnost, ispoštovani rokovi, dug garantni rok koji dajemo na sve proizvoda i servis proizvoda. Kad govorimo o zaposlenicima mi nudimo ugodnu radnu sredinu za sve zaposlene, i sve što u njih ulažemo od stimulacija i nekih drugih faktora utiče da se oni zadrže tu gdje jesu. Odnos sa poslovnim partnerima tj.kupcima gradimo na bazi povjerenja, fleksibilnosti i izlaženja u susret njihovim zahtjevima i zahtjevima tržišta. I to je naš recept za dobro poslovanje“, tvrdi Marika.
“Naplata u našem poslu je ponekad važnija od dobivanja nekog novog posla”
Okruženi smo velikim financijskim poteškožama i zaprekama u obavljanju poslova, iako građevinarski sektor ne prolazi kroz trenutnu ekonomsku krizu, nego dapaće u našoj zemlji i regionu iz godine u godinu cvjeta. Usljed loše naplativosti obavljenih poslova donijeti valjanu odluku s kim i kako poslovati danas je postalo jedno od najvažnijih umijeća svakog poduzetnika i poslodavca. Marika nam otkriva da joj nije bilo jednostavno donijeti neke krucijalne odluke koje su im spasile likvidnost u poslovanju:
“U ovom teškom vremenu i moram reći u situaciji nesređene zakonske regulative prisiljena sam da strogo vodim računa kome isporučujemo proizvod. Naročito vodimo brigu o bonitetu svakog kupca, jer se proizvod često daje na odloženo plaćanje i to je nešto što sam kroz rad i iskustvo donijela kao zaključak da je bolje neke poslove odbiti nego se boriti sa naplatom. Eto, to je ujedno odgovor na vaše pitanje šta ne bi ponovila u svom radu: definitivno raditi za neprovjerene kupce“, odlučno tvrdi Marika.
Pročitajte više: Zašto postoji rodni jaz u tehnološkoj industriji između žena i muškaraca?
U ovako turbulentnim vremenima kada je ekonomska kriza u jeku, a s njom i nestabilnost na tržištu sve veća nije lako održati pozitivnu atmosferu i u kući nakon napornog radnog dana. “Izuzetno sam ponosna prvo na balans koji imam između posla i porodice, obzirom da imam tinejdžera i osnovca u kući. Često ni sama ne znam kao sve obaveze uskladim, ali trudim se da ako neki segment u jednom dijelu godine zapostavim da to nadoknadim u što skorijem vremenu. Moj radni dan traje 24 sata u nekoj od ovih uloga. Vikend je vrijeme odvojeno u potpunosti za mene i porodicu, i tu punimo baterije u nekim zajedničkim aktivnostima, izletima“, poručuje na kraju našeg razgovora Marika Ćosić.
Photo: privatna arhiva