Žensko poduzetništvo je posljednjih par godina nezaobilazna tema na svim ekonomskim razvojnim forumima, bez obzira da li govorimo o financijskom sektoru, start up inicijativama, marketingu ili inovativnim tehnološkim business trendovima. Donosimo vam razgovor sa Arminom Suljićem, direktorom srednjih i malih preduzeća Raiffeisen banke, s kojim razgovaramo o projektu Women in Business Raiffeeisen banke BiH.
Banka je prepoznala važnost kreditiranja ženskog poduzetništva
Svi se s razlogom okreću ženama u biznisu znajući koliko su žene značajno odgovornije i temeljitije u svojim poduzetničkim avanturama u odnosu na muškarce. Ono što ženama nažalost uvijek manjka je svesrdna podrška zajednice, ali i financijskih institucija. Kako nam je na početku našeg razgovora Armin Suljić istakao jedna od važnijih strateških karakteristika kojima se Raiffeisen banka, kao odgovoran bankar, rukovodi su ESG principi pri čemu poduzetnice predstavljaju jedan od temeljnih podsegmenata na kojima Banka gradi strategiju razvoja malih i srednjih preduzeća.
“Mogu reći da je podrška ženama poduzetnicama jedna od bitnih stavki strategije održivosti Raiffeisen grupacije, a kao fer partner nastojimo prilagoditi našu ponudu i podržati njihovo poslovanje kako kroz finansiranje novih proizvoda i unapređenja njihove proizvodnje, tako i kroz pružanje mogućnosti umrežavanja, te kroz edukacije o različitim relevantnim temama. Kao rezultat ovog opredjeljenja i nastojanja nastala je i Kreditna linija EBRD – Žene u biznisu“, ističe Suljić.
Ovaj je program pomno kreiran u saradnji s Evropskom bankom za obnovu i razvoj unutar kojeg su iz Raiffeisen banke pripremili ponudu kredita koji su namijenjeni firmama u kojima su vlasnici i/ili rukovodioci žene. Kredit iz ove linije je namijenjen za finansiranje investicija u opremu i/ili nekretnine uz rok otplate do 5 godina, te za finansiranje trajnih obrtnih sredstava uz rok otplate do 3 godine.
“Žene u biznisu” je program namijenjen poduzetnicama
Žene se vrlo često nerado i teško odvaže na poduzetničke korake i pokretanje svog malog biznisa, bez obzira da li je u pitanju obrt ili firma. Razlog oklijevanju i odugovlačenju je u pravilu uvijek nedostatak financijske podrške dostatne za pokretanje svog biznisa. Stoga je i Raiffeisen banka prepoznala ovaj problem kao jedan od glavnih motivatora za pokretanje programa Women in business/Žene u bisnisu.
“Program Women in Business namjenjen je firmama u kojima je ukupna odgovornost operativnog upravljanja na ženi, odnosno ženama ili u kojima cjelokupnu operativnu odgovornost snosi žena, te žena također posjeduje cijeli ili dio kapitala. Cilj ovog programa je odgovoriti na potrebe i zahtjeve žena poduzetnica, a imajući u vidu da Banka predstavlja jedan od ključnih izvora finansiranja kako za većinu klijenata, tako i za njih. Obzirom da potrebe poduzetnica nisu isključivo vezane za finansiranje, Banka je za klijentice pripremila i druge pogodnosti koje se vežu za korištenje Medium Paketa usluga. U ovom kontkestu izdvaja se korištenje u prvih 12 mjeseci bez naknade za sve žene poduzetnice. Ujedno, u sklopu ove kreditne linije poduzetnice imaju mogućnost prisustva različitim webinarima i edukacijama, kako online tako i uživo. Pored umrežavanja, razgovora i razmjene iskustava ovi eventi predstavljaju idealnu priliku za educiranje poduzetnica“, naveo je Suljić.
No, startna financijska podrška nije jedina prednost ovog projekta za žene poduzetnice. Ono što također iz Raiffeisen banke navode kao pogodnost, koja se ne veže isključivo za firme, je da poduzetnicama Banka pruža niz jedinstvenih pogodnosti kao što su individualan pristup za brže i jednostavnije poslovanje i saradnju s ličnim bankarom, te posebne premium proizvode uz jedinstvenu mjesečnu naknadu za korištenje jednog od Premium Paketa usluga.
Zadovoljstvo klijenata je uvijek na prvom mjestu
Iskustva njihovih klijenata na terenu su uvijek hvale vrijedna jer govore o svim dobrim i lošim stranama projekta na kojem rade i koji nastoje uvjijek unaprijediti kako bi postigli maksimalnu učinkovitost. “Zadovoljstvo naših klijenata nam je uvijek u fokusu, pa tako i kada je riječ o poduzetnicama. Stoga kontinuirano nastojimo da im ponudimo kvalitetne usluge, prilagođene njihovim realnim potrebama. Ujedno, aktivno radimo na tome da klijenticama olakšamo pristup uslugama Banke bez obzira da li je riječ o apliciranju za kredit ili neki drugi proizvod, ali i da korištenje naših usluga, kao i komunikacija s Bankom budu što jednostavniji. Slijedom navedenog, sa zadovoljstvom, možemo istaći da su povratne informacije koje dobivamo od naših klijenata pozitivne, uz izuzetno korisničko iskustvo“, govori Suljić.
Kad otvaraju svoj biznis žene u većini slučajeva nisu dovoljno informirane kako mogu aplicirati za kreditna sredstva u banci. Za pristup programu Women in business, naročito kad se radi o finansiranju početnih biznisa, Suljić navodi da postoje određena ograničenja, “te je standard da firma ima minimalno jedan dostupan finansijski izvještaj”.
“Ipak, mi poduzetnicima početnicima indvidualno pristupamo, te postoje i načini da ih finansiramo, uz prilagođen način jamstva. Stoga su naša iskustva s poduzetnicama i u ovom kontekstu zaista pozitivna“, ističe Suljić.
Inovacije na polju održivog razvoja
Govoreći generalno o poslovanju Raiffeisen banke u ovoj godini Suljić nam navodi da je sretan što može istaći da su u Banci bili fokusirani na inovacije i prilagođavanje poslovanja Banke uz posvećenost dostizanju ciljeva održivog razvoja.
“Govoreći o segmentu malih i srednjih preduzeća spomenuo bih još i da smo sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj potpisali ugovor o novoj kreditnoj liniji „Go Digital in BiH“, koja je namijenjena za unaprjeđenje konkurentnosti ovog segmenta klijenata kroz ulaganje u automatizaciju i digitalizaciju”, navodi Suljić.
Razgovarajući o planovima za narednu godinu vezanim za program posvećen poduzetnicama Women in business Suljić je istakao:
“I u narednom periodu će jedno od ključnih strateških opredjeljnja Banke biti podrška ženama poduzetnicama, te ćemo i dalje našu ponudu prilagođavati kako bismo ovoj grupi klijenata omogućili pristup sredstvima za razvoj poslovanja na što jednostavniji način. Naravno, prilagođavanje ponude će se kretati u smjeru kreiranja inovativnih proizvoda i usluga kao dio podrške klijentima u njihovoj transformaciji ka održivoj budućnosti, te u smjeru digitalizacije. Pri tome nećemo zanemariti ni značajnu oblast međusobnog povezivanja poduzetnica, kao ni edukaciju o temama značajnim za razvoj njihovog biznisa“.
Zahvaljujući na prepoznavanju važnosti podrške ženskom poduzetništvu tim Women in Adria želi istaknuti naše zadovoljstvo zajedničkom suradnjom u kontinuiranom kreiranju edukativnih sadržaja za žene poduzetnice na području cijele Bosne i Hercegovine.
Photo: Privatna arhiva