Balansiranje poslovnog i privatnog života je ključ uspjeha

U današnjem hektičnom društvu i poslovnom svijetu suočeni smo sa potpuno pogrešno postavljenim reperima za kvalitetnu valorizaciju svega onoga što jesmo, što znamo i umijemo, u odnosu na sve ono materijalno što posjedujemo ili ne posjedujemo, što nam ostavlja malo vremena za kvalitetan balans između privatnog i poslovnog života. O tom pomanjkanju znanja i umijeća koji dovode do velikih turbulencija i u poslovnoj jednako kao i u privatnoj sferi našeg života razgovarali smo sa prof. Jasnom Bajraktarević, doktoricom psihologije i profesoricom, psihosomatskom terapeuticom koja vodi Psihološko savjetovalište Psychopractice u Sarajevu. 

I uspješni poslovni ljudi imaju pravo da pokažu slabost

Posljednjih dvje decenije svjedočimo sve većoj osvještenosti žena u poslovnom svijetu, njihovoj ravnopravnosti sa muškarcima, o kojoj se prije 30-40 godina nije smjelo niti sanjati, a kamoli otvoreno govoriti. Žene su posve ravnopravno i hrabro ušle u poslovni svijet dotada isključivo namijenjen muškarcima, zato jer se smatralo da oni više znaju i umiju, da su sposobniji, pametniji, stručniji…Žene su preuzele i liderske uloge od muškaraca i pokazale su da su u nekim situacijama čak i vještije u vođenju firmi i timova uposlenika. No, s druge strane ženama su kod kuće i dalje ostale uloge majki, supruga, kuharica, spremačica kojih se mnogi muškarci još uvijek libe i ne žele ni rukom dotaći. I ta je bespoštedna utrka i borba za ravnopravnost posve normalno porodila bezbroj emotivnih problema u našim domovima i u našim uredima.

Superwomen

“Žene danas ravnopravno ulaze u svet muškaraca, a s druge strane imate muškarce koji se bore s tim osećajima koji su im nametnuti da moraju da budu čvrsti, jaki, nesalomivi i ta konstantna kompetitivnost između nas samih dovodi nas do toga da jedni i drugi imaju puno problema. Iako ne bih delila te probleme na ženske i muške, s jedne strane imamo taj deo postavljenih obrazaca raznih uloga managera, lidera, uspješnih poslovnih ljudi, a s druge starne su uloge tih istih ljudi koja su i emotivna i socijalna bića, gde vi u isto vreme treba da budete i lider i manager i direktor i mama i tata, i brat i sin, i kćerka, i prijatelj. A s treće strane  imate pravo da, neko ko vodi 200 ljudi i ko svima njima treba da bude uzor, pokažete i svoju slabost jer se raspadate jer vam je dete bolesno, partner vas je izdao, jer vam dete odlazi u nekom  drugom pravcu jer uzima drogu… Vama koji  brinete o 200 ljudi niko ne oprašta slabost, niko vam neće reći i ti si živ čovek i ti imaš problem i imaš pravo na  grešku”, pojašnjava nam prof. Bajraktarević.


Pročitajte više: Jasna Bajraktarević o depresiji i anksioznosti: Nemojte ćutati i zatvarati se, jer pokazati slabost je snaga jakih


Veliki problem u partnerskim odnosima javlja se i kad je žena dominantna liderica i managerica jer takva žena vrlo teško nalazi partnera koji ju je u stanju pratiti i osjećati se pritome dobro u svojoj ulozi. 

“Jako teško balansiramo naše odnose, jer ne prolazimo edukaciju kako trebate da se ponašate ako ste suprug uspešne žene da ne izgubite svoje ja, a ako ste  supruga uspešnog muškarca kako da pronađete svoj život i ne budete ljubomorni na sve uspehe koje će on ostvariti. I da u svim tim odnosima deca ne pate, jer vi niste ostvarili sebe, ili ste se preostvarili u nekom  području”, navodi prof. Bajraktarević.

Uspješno balansiranje poslovnog i privatnog života je nužno

U poslovnom je svijetu jedan od najvećih izazova današnjice postao upravo problem adekvatnog balansiranja poslovnog i privatnog života, a naročito naših osjećaja na nemilosrdnom tržištu, koje ne oprašta nikakve pogrešne poteze. 

“Ljudi koji se nalaze na vodećim pozicijama teško balansiraju svoje osjećaje i potrebu da budete poštovani i cenjeni na poslu, ali istovremeno i potrebu da kad uđete u kuću da shvatite da vi više niste lider, manager, neko ko vodi firmu. Tada preuzimate emotivne uloge onog što u imate u kući, ili ste mama, ili tata, ili kćerka, ili sin i tu više ne važe pravila iz vašeg poslovnog okruženja. I onda često čujete da se ljudi najbolje osećaju na poslu, jer su tamo cenjeni, poštovani, uvažavani, tu kontrolišu sve. Zašto je to tako? Zato što je jako teško da samo u tih pola sata od posla do kuće izađete iz jednih cipela i obučete druge cipele. Jako je teško kad izađete iz tog osećaja kad nekome odlučujete o životu ili donosite vrlo bitne odluke, rizikujete milionske sume novca svojim odlukama, da uđete u situaciju da trebate da spemate večeru, da vam neko priča šta mu se desilo u vrtiću ili da sednete da razgovarate s tinejdžerom koji je ušao u fazu bunta i otpora i ne sluša vas ni u čemu. Iz tih problema dakle nastaju i anksioznost i depresivnosti i problem kontrole besa”, govori prof. Bajraktarević.

Jasna Bajraktarević

Sve su to situacije koje pronalazimo u svakodnevnom životu, koje nas melju i oduzimaju nam dragocjenu snagu i energiju. I vrlo često se pitamo što napraviti, kako se izvući iz tog začaranog kruga i krenuti dalje. 

Vrijeme koje provodite s djecom i familijom neka bude svetinja

I vrlo često se pitamo što napraviti, kako se izvući iz tog začaranog kruga i krenuti dalje. Uvijek nam se čini da je posao bitniji, samo dok još napravimo ovaj izvještaj, pošaljemo ovaj mail, završimo hitan call, sastanak…a kad sve to pozavršavamo često nam ne ostane vremena ni za šta drugo osim da se mrtvi umorni srušimo u krevet. I svaki put sebi obećamo da ćemo sutra promijeniti ritam na poslu, no rijetko to i napravimo.

“Doći ćete u situaciju gde morate da znate gde je tačka, gde je kraj. Nekada ćete se naći u poslu koji će krenuti enormnom brzinom da se razvija i gde nećete moći da doneste odluku da stanete ne shvatajući da su vam prošle godine i da ste  izgubili svoju decu i svoju porodicu. Nekada ćete doneti teške odluke da morate da birate i to su stvari zbog kojih ljudi dolaze na savetovanje. Ne uvek na klasičan terapijski proces otkrivanja posledice, uzroka, potencijala ili u terapijskom smislu kognitivnih distorzija koje su vas dovele do pogrešnih odluka i izbora pa sada imate problem. Nekada je ljudima potrebno da ih sasluša neko ko ih razume da je teško balansirati u poslovnom i privatnom životu i da se osećamo prazno i izgubljeno. Jer kada smo mladi ne shvatamo koliko život brzo prolazi. Ja često  roditeljima  koji su uspešni u poslu kažem da roditeljstvo jako kratko traje i shvatam da je jako teško reći šta vam je prioritet, ali znajte da bukvalno dok oči zatvorite, dok terpnete  deca će vam odrasti. I ako imate tu vrstu roditeljske emocije, kad god možete izaberite taj minut ili sat i budite s vašom decom. Jer, nisu svi poslovni ručkovi toliko važni da budete na njima, ne mora se uvek biti samo u poslu. Deca će vam odrasti a tada imate sve vreme ovog sveta za biznis ali vam ono ništa više neće značiti, jer vaša deca neće biti pored vas. Jer, ako niste stvorili tu bliskost da ako i odu na drugi kraj sveta ostanete vezani, zapravo ste propustili vrlo važne stvari u životu. Jer taj osećaj koliko mi njima zaista trebamo jako kratko traje”, poručuje prof. Bajraktarević.

Zbog toga je bitno pronaći način da razgraničite svoje vrijeme koje provodite na poslu od onoga koje provodite u kući sa svojom porodicom. Da znate kad isključiti telefon, ne odgovarati na mailove i poruke vikendom, nego se odmarati i provoditi vrijeme sa svojim najbližima i s prijateljima. Umjeti izbalansirati vrijeme provedeno na poslu i vrijeme koje provodite u svom domu je postalo najdragocjenije umijeće poslovnih ljudi u današnjem nemilosrdnom svijetu.

Photo: Women in Adria/Freepik

Ne propustite najnovije vijesti i najave događaja

* indicates required

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

kako uštedjeti

Želite ipak nešto i uštedjeti? Evo 6 načina kako to izvesti

Rastuće cijene namirnica stavljaju mnoge obitelji pod financijski pritisak. Mnogi koji su nekad trošili 50 funti (60 eura) tjedno na osnovne namirnice sada se...
važnost učenja u poslovanju

Neznanje je blagostanje