Belma Agić: Asocijacija eCommerce u BiH postala je članica eCommerce Europe

Kad nas je corona pandemija prije dvije godine zatvorila u kuće i primorala da kupujemo hranu, namirnice i ostale potrepštine online shvatili smo tek tada koliko malo proizvoda možemo kupiti online, jer je online trgovina nedovoljno razvijena i posve zanemarena u BiH. Nastavljamo priču o Ecommerce poslovanju u BiH koju smo već započeli ranije razgovarajući sa Belmom Agić, izvršnom direktoricom eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini.

U 2021. broj online trgovina u BiH porastao za 35%

Kao uspješna marketinška stručnjakinja s diplomama za biznis i međunarodno poslovanje s Lincoln Univerziteta iz Velike Britanije, te Auckland Univerziteta s Novog Zelanda, Belma je stvarala vrlo uspješnu marketinšku karijeru u FMCG sektoru u BiH. Bila je angažirana u izgradnji branda i razvoju novih proizvoda u vodećim svjetskim kompanijama, te zadužena za marketinšku i digitalne strategije te kreativni razvoj portfolia za neke od najpriznatijih svjetskih brendova ABSOLUT votku, Chivas, Coca-Colu, Fantu, Ballantine’s, Jack Daniel’s, a stekla je i zavidno iskustvo radeći u domaćoj kompaniji Klas, koja je dio AS Holdinga, najveće prehrambene grupacije u Bosni i Hercegovini.

U uvodu nam je Belma istakla da je u našoj zemlji za većinu ljudi eCommerce sinonim za internet shopping iako on podrzumijeva puno više aktivnosti i sve online transakcije. Trenutno je eCommerce najbrže rastuća grana ekonomije u svijetu a i kod nas i procjenjuje se da će se do 2040. godine 95% kupovina predstavljati online kupovine

U posljednje dvije godine došlo je do velikog porasta e-trgovine jer je lansirano niz aplikacija i servisa za dostavu i isporuku, a bilježimo i značajan rast poduzetničkih biznisa prisutnih isključivo na internetu, tzv. „online only”.

U 2021. prema podacima kojima raspolažemo o internet trgovini, Bosna i Hercegovina bilježi astronomski rast: broj novih internet trgovina je porastao za 35%, vrijednost tog prometa je porastao za oko 312% a broj transakcija je porastao za preko 370%. Ovi podaci ne obuhvataju promet koji je ostvaren prilikom plaćanja gotovinom i pouzećem, što je i dalje praksa kod određenog broja kupaca.Trend rasta prometa u eCommerce-u potvrdio je da su online plaćanja postala sastavni dio finansijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima siguran rast i u budućnosti. Raspolažemo podacima da 72% građana BiH koristi online plaćanje međutim s druge strane imamo samo 18% trgovinskih firmi koje nude digitalnu trgovinu, ističe Belma.

eCommerce u BiH

Nedostatak zakonske legislative o internet trgovini u BiH

Nedostatak odgovarajuće legislative je definitivno jedan od velikih izazova u BiH, jer BiH još nema Zakon o internet trgovini, osim što je regulirana Zakonom o unutrašnjoj trgovini, Zakonom o elektronskom pravnom i poslovnom prometu i Zakonom o zaštiti potrošača u BiH. Iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH tvrde da je prodaja putem interneta predmet entitetskih zakona o trgovini, te su shodno tome nadležni inspekcijski organi i ministarstva unutarnjih poslova. Iako najveći dio eCommerce poslovanja u našoj zemlji predstavaljaju legitimne online trgovine koje su registrovani kao pravna lica, imaju otvoren račun u bankama, te omogućuju kartično plaćanje direktno putem webshopa, postoji i “sivo tržište” koje posluje „ispod radara“ izbjegavajući zakonske transakcijske i fiskalne tokove.

Trenutno ne postoje tačni podaci o broju tih ilegalnih online trgovina, a obzirom da to nisu registrovane djelatnosti i da se vrši plaćanje gotovinom nije moguće pratiti njihovo finansijsko poslovanje. Često se ilegalna prodaja odvija na društvenim mrežama gdje se nude razni proizvodi sumnjivog kvaliteta i nepoznatog porijekla. Potrošači koji kupuju na internetu svoja prava mogu da ostvare samo ako transakcije obavljaju u legalnim tokovima eCommerca. O tome kako se zaštiti i kako sigurno kupovati online tim iz eCommerce Asocijacije u Bosni i Hercegovini ponudio je nekoliko savjeta na svojoj eCommerce platformi“, ističe Belma.


Pročitajte više: Orhan Gazibegović: Uz eCommerce poduzetnici u BiH prodaju svoje proizvode širom svijeta


Prema nekim istraživanjima trenutno u svijetu postoji 24 miliona web stranica za e-trgovinu. Razvijena tržišta u svijetu imaju i zahtijevne kupce, pa je tako prilagodba njihovim očekivanjima i željama svakodnevno prisutna. Ova tržišta imaju sve osviještenije kupce, koji se sve više odlučuju za kupovinu proizvoda kod kompanija koje poštuju ekološke standarde i održiv razvoj. Pored toga, trend glasovne pretrage (voice search) skoro da je postao dio svake e-prodavnice. Dostava na adresu je neophodna a plaćanje kripto valutama je postala uobičajena praksa.

eCommerce je ogroman poticaj za razvoj BH privrede

eCommerce asocijacija u Bosni i Hercegovini je nastala iz potrebe da se u doba rasta internetske trgovine okupe svi sudionici digitalnog ekosistema radi zajedničkog unapređenja eCommerce BH tržišta. Ovu su Asocijaciju osnovali stručnjaci iz oblasti bankarstva, platnih sistema, marketinga, pravnog segmenta te predstavnici logistike i dostavnih kompanija, kako bi značajno unaprijedili eCommerce indstriju u BiH.

Belma Agić

Mi predstavljamo snažan glas eCommerce sektora Bosni i Hercegovini i za samo šest mjeseci priključilo nam se preko 50 članova i partnera, a surađujemo sa svim eCommerce asocijacijama iz regiona. Pokrenuto je i niz inicijativa za izgradnju povjerenja potrošača u e-trgovinu, za stvaranje standarda za korisničku uslugu, za poboljšanje efikasnosti logističkih usluga i za poboljšanje zaštite i sigurnosti u online kupovini i online plaćanju. Pored toga mi zastupamo eCommerce zajednicu u Bosni i Hercegovini, podižemo svijest o e-trgovini kroz edukacije, projekte, događaje, te stalni PR i komunikaciju u medijima. Također radimo digitalizaciji plaćanja u državnim agencijama, budžetskim organizacijama, univerzitetima i drugim subjektima, bavimo se filantropijom kroz omogućavanje donacije putem eCommerce, promovišemo sigurnosti internet tržišta i radimo na uvođenju i unapređenju pravne regulative u BiH“, navodi Belma.

Svjesni činjenice da eCommerce predstaja veliku šansu za razvoj ekonomije i BH društva, te da predstavlja imperativ domaće privrede Belma pojašnjava da u “Asocijaciji predano rade na svim segmentima unaprijeđenja eCommerce okruženja kako bi se što više kompanija, institucija i organizacija ohrabrilo i zakoračilo u online poslovanje“. Treba dodati da BiH ima ogroman potencijal za plasiranja svojih proizvoda u inostranstvo, a tržište u regionu otvara sve više mogućnosti za naše online trgovce. 

Nama se na dnevnoj bazi javljaju mnogobrojne kompanije kao i pojedinci koji već rade online i žele da unaprijede kvalitet svoje digitalne ponude a javljaju nam se i oni koji tek žele da pokrenu istu. U Asocijaciji imamo konkretna rješenja i za jedne i za druge. Nudimo dva različita tipa pristupanja Asocijaciji, jedno je kroz članstva a drugo kroz partnerske sporazume. Popunjavanjem jednostavne pristupnice svi zainteresirani mogu dobiti više informacija o članstvima i benefitima koje mi nudimo“, poručuje Belma.

Svojm članovima i partnerima Asocjacija nudi popuste za programe i događaje koje pored Asocijacije organiziraju i brojne parterske kompanije i organizacije, a članovi imaju priliku da promoviraju svoje poslovanje kroz rad Asocijacije.

Asocijacija eCommerce BiH postala je članica eCommerce Europe

Važno je istaći da je naša Asocijacija odnedavno postala punopravna članica  Ecommerce Europe. Sretni smo što konačno imamo pristup najboljim Europskim praksama i što ćemo u ovom tijelu zastupati zajedničke interese industrije digitalne trgovine iz Bosne i Hercegovine. Ecommerce Europe je asocijacija koja predstavlja preko 150.000 kompanija koje se bave prodajom proizvoda i usluga online. Osnovana od strane vodećih nacionalnih udruženja za e-trgovinu, Ecommerce Europe glas je sektora e-trgovine u Europi. Pridruživanje je ključni korak za bosanskohercegovačko eCommerce tržište jer imamo  pristup europskom eCommerce okruženju i predstavlja neophodan i prirodan korak za podršku BiH online trgovcima i za unapređenje eCommerce ekosistema u našoj zemlji“, ponosno ističe Belma.

eCommerce Europe

U Asocijaciji su dosada objavili tri priručnika za buduće web trgovce, koji daju konkretne i primjenjive savjete na teme kako pokrenuti web shop u BiH, šta svaki web shop treba da ima te adresiraju prava potrošača s aspekta primjenjivih propisa. Priručnici se besplatno mogu preuzeti putem linkana njihovoj stranici.

Jedan od najvećih izazova domaće e-trgovine je neadekvatno rješena zakonska legislativa, koju što hitnije treba rješavati kako ne bismo zaostajali za svjetskim trgovinskim tokovim.

Jedna od prednosti vođenja eCommerce biznisa jeste stvarna i održiva mogućnost širenja tržišta preko fizičkih granica i korištenje potencijala regiona. Imajući na umu da region naseljava oko 20 miliona stanovnika, za bosanskohercegovačke e-trgovce ovo bi značilo postizanje višestrukog rasta potencijalnih e-kupaca stoga smo se priključili regionalnom projektu te doprinijeli razvoju besplatne web platforme ecommerce4all.eu, koja sadržava osnovne podatke o e-trgovini, interaktivne grafikone i podatke o razvoju tržišta e-trgovine CEFTA-e , zemalja Sjeverne Makedonija, Srbije, Bosne i Hercegovine, Albanije, Kosova, Crna Gore i Moldavije, kao i podatke o ključnim aspektima i procesima za širenje e-poslovanja izvan granica naše zemlje. Ovi podaci mogu pomoći kompanijama da poboljšaju poslovanje na lokalnim tržištima, ali što je još važnije, oni mogu poslužiti njihovim planovima širenja na druga tržišta u CEFTA regionu“, kaže Belma.

Na kraju našeg razgovora Belma je naglasila da je jedan od strateških prioriteta Asocijacije razvoj međunarodnih partnerstava sa organizacijama koje također doprinose stvaranju besprijekorne prekogranične e-trgovine u njihovim zemljama ili regionima. Stoga žele pozvati sve kompanije, organizacije i pojedince da im se pridruže putem popunjavanja pristupnica na linku   i tako unaprijede svoje poslovanje i doprinesu zajedničkom opredjeljenju da Bosna i Hercegovina postane ravnopravan igrač na europskoj i svjetskoj eCommerce sceni.

Photo: eCommerce BiH/Canva

Ne propustite najnovije vijesti i najave događaja

* indicates required

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

tuširanje vrućom vodom

Zašto se ne biste trebali svaki dan tuširati vrućom vodom?

Iako je tuširanje vrućom vodom jako ugodan osjećaj, novo izvješće koje je objavio The New York Times sugerira da bi to moglo izazvati probleme...