Zašto je CineLink najvažniji dio Sarajevo Film Festivala bez kojeg ni Crveni tepih ne bi postojao?

Ove je godine CineLink slavio 20 godina postojanja na SFFu. Za Crveni tepih na Sarajevskom Film Festivalu sigurno znate, a znate li šta je to CineLink?

CineLink je koprodukcijski market na SFF, na kojem se susreću filmski autori sa svojim projektima igranih i dokumentarnih dugometražnih filmova, a odnedavno i TV serija, koji su u fazi razvoja i nužno im je finaciranje kako bi ih završili. Svi ti filmski autori sa svojim projektima dolaze iz regije Balkana, jugoistočne Evrope, a od prije nekoiko godina i nekih zemalja Kavkaskog regiona. Pojednostavljeno, CineLink je najvažniji dio SFFa, njegov industrijski dio, zbog kojeg Sarajevo Film Festival na koncu i postoji.

Nije sve u Crvenom tepihu, CineLink je ono što SFF čini vrijednim

Kad je prije 20 godina ekipa iz Obala art centra na čelu s Mirom Purivatrom odlučila da se SFF treba razvijati u smjeru regionalnih koprodukcija i povezivanja regionalnih filmskih stvaraoca sa svjetskim i evropskim finansijskim filmskim fondovima, kako bi osnažili u devedesetim gdoinama prošlog vijeka potpuno posrnulu filmsku industriju na području bivše Jugoslavije, malo je ko vjerovao koliko će ovaj projekat na koncu značiti za SFF. Te davne 2002. bilo je jasno da se strateški SFF treba razvijati kao koprodukcijski market koji će filmskim stvaraocima iz regije omogućiti da svoje filmske projekte, koji su u razvojnoj fazi, predstave na marketu, apliciraju za evropske i nacionalne finansijske filmske fondove, povežu se s kolegama iz drugih zemalja i na koncu jednostavnije i brže realiziraju svoje filmove. Tada je Jovan Marjanović, današnji direktor SFF., zajedno sa BH producenticom Amrom Bakšić Čamo preuzeo ulogu šefa CineLink, odnosno Industry odjela SFF-a. 

U međuvremenu je CineLink narastao i danas Jovan Marjanović, novi direktor SFF-a s ponosom tvrdi da je “CineLink je najvažniji događaj za film i TV u jugoistočnoj Evropi”. 

Jovan Marjanović, direktor SFF-a

Za Nacional je izjavio: “Sarajevo Film Festival je platforma za regiju jugoistočne Europe i cilj mu je prikazati najkvalitetnije i najzanimljivije filmove te filmovima koji tu startaju pružiti najbolje moguće uvjete na ovom tržištu, ali i za proboj na druga tržišta i u tome ne zaostajemo za najvećim festivalima kada je u pitanju većina filmova iz regije jugoistočne Europe”.

Kroz svih ovih 20 godina na CineLink-u je nastalo bezbroj fenomenalnih filmova iz regije, od kojih su neki od najznačajnijih: “If I want to whistle I whistle” rumunskog redatelja Florina Serban, koji je 2010. dobio Srebrnog medvjeda i Alfred Bauer nagradu na Berlinaleu, “Harmony lessons”, redatelja Emira Baigazina iz Kazahstana dobio je Srebrnog medvjeda na Berlinaleu 2013., “Mold”  Ali Aydın na Mostri u Veneciji 2012. nagradu Lion of the future, “White shadow” Noaz Deshe dobio je Lion of the Future u Veneciji 2013, “The lamb” turskog redatelja Kutluğ Ataman dobio je u Berlinu CICAE Art Cinema Award na Berlin Panorama 2014.,”A Blast Syllas Tzoumerkas”, “Cure” Andree Štaka bili su u takmičarskom programu Locarno 2014., i SON OF SAUL mađarskog redatelja Laszlo Nemes dobio je Zlatnu palmu u Cannesu 2016. i Oscara za najbolji strani film. Bez finanscijske i logističke pomoći koju su ovi filmovi dobili na CineLink koprodukcijskom marketu na SFF-u ne bi bilo moguće da ih njihovi redatelji i redateljice uopće završe, a kamoli da se nadaju ovako prestižnim nagradama. Zato je CineLink u ovih 20 godina postao najvažniji dio SFF-a, koji se dešava iza zatvorenih vrata, kad su mediji koji prate SFF zabavljeni modnih dostignućima gostiju i gošći na crvenom tepihu SFF-a. Niko od istih tih medija ne zna kakva se bitka na CineLink marketu vodi za krojenje budžeta za regionalne filmske projekte, kako se sastavljaju filmske ekipe iz različitih zemalja, kompanija i kako se krpi finansiranje koje će omogućiti da se projekti koji su u razvojnoj fazi konačno i završe.

Industry days na CineLinku

Neki od autora dolaze sa scenarijima, neki sa polugotovim filmovima, no svima treba ona neophodna financijska injekcija da svoj film i okončaju i premijerno prikažu. SFF se uz pomoć CineLink pozicionirao kao jedan od najvažnijih industrijskih filmskih događaja u jugoistočnoj Evropi i u posljednjih je par godina proširio svoje djelovanje i na zemlje Mediterana i sjeverne Afrike, i Bliskog istoka koji se graniči sa Mediteranom. Sve to je SFF pozicioniralo na svjetskoj filmskoj festivalskoj mapi među prvu A ligu filmskih festivala.


Pročitajte više: Izvanredni “Klondike”, ukrajinski film o aneksji Donbassa 2014.prikazan je sinoć na Takmičarskom programu SFF-a


Bez CineLink-a ne bi bilo ni BH ni regionalne kinematografije

CineLink ne raspolaže sa ogromnim financjskim fondom za podršku razvojnim projektima, u rasponu je od 100000-200000 EUR, što nije ogroman novac za filmske stvaraoce. No, ono što je važnije od samog financijskog fonda su izvanredne veze u filmskom svijetu, lobiranje na svjetskim festivalima poput Berlinalea, Locarna, Cannesa, Venecije, Sundancea, San Sebastiana koje SFF čini za regionalnu kinematografiju. Potom tu dolazi povezivanje ljudi iz industrije, od sound inžinjera i majstora tona, autora koji se bave vizuelnom i muzičkom umjetnošću, majstora animacije do drugih filmskih radnika bez kojih film ne može postojati. Tih nekoliko “industrijskih filmskih dana”, kako na SFF-u vole zvati CineLink, biva glavno mjesto susreta za filmske profesionalce u jugoistočnoj Evropi. Tu su se rodili i mnogi hrvatski, bosanskohercegovački, srbijanski, slovenački, makedonski, kosovski filmovi. Bez učešća na ovom koprodukcijskom marketu i podrške CineLinka većina ovih filmova ne bi nikad bila završena, pa ni premijerno prikazana. On je postao najjača karika SFF-a, odnosno najsnažnija platforma za razvoj BH i regionalne kinematografije, mjesto na kojem se tokom trajanja festivala okupi blizu hiljadu predstavnika filmske industrije iz BiH, regije, Europe i svijeta.

Sve je to silno važno i za BH kinematografiju, koja je na ovogodišnjem SFF-u, u apsolutnoj recesiji BH društva i gotovo nemogućim političkim i financijskim uvjetima za stvaranje filmova, imala čak dva igrana filma, jedan u Takmičarskom programu DFF-a film “Balada” Aide Begić i “Praznik rada” Pjera Žalice, prikazan van konkurencije. I jedan i drugi film su urađeni u koprodukciji, oba završena i financirana na koprodukcijskom marketu CineLink. Koproducenti “Balade” su sarajevski Film House i francuski Les Films de l’Après-midi, a “Praznik rada” je koprodukcijski filmski projekt partnera iz Bosne i Hercegovine (Udruženje FORUM Sarajevo), Hrvatske (Propeler film Zagreb), Sjeverne Makedonije (Sisters and Brother Mitevski Production Skopje), Srbije (Backroom Production & BAŠ ČELIK, Beograd) i Crne Gore (Aba Film & Artikulacija Film Podgorica).

CineLink Drama market za TV serije iz bivše Jugoslavije

2017. SFF je u okviru CineLinka pokrenuo i novi projekat CineLink Drama, posvećen TV serijama iz regiona. Ove godine CineLink Drama je okupio filmske autore, producente i finansijere iz regije i svijeta, u želji dase pomogne proizvodnja i promocija kvalitetnih TV serijala na istom govornom području bivše Jugoslavije. Mnoge javne i privatne TV stanice nisu u mogućnosti u potpunosti isfinancirati produkciju kvalitetnih TV drama, kako bi slijedili trend koji već postoji u svijetu i Evropi, te je zbog toga CineLink Drama vrlo važan segment u jačanju filmska industrija i na stvaranju TV serija u regionu.


Pročitajte više: Premijerom serije “Kotlina” najavljene serije koje najesen izlaze iz BH Telecom Content Lab-a


CineLink Co-Production Market ove godine na 28. SFF-u predstavio je 12 dugometražnih igranih projekata u fazi razvoja, 10 igranih i 2 dokumentarna filma, a u sklopu koprodukcijskog foruma CineLink Drama, u kojem se europskim i regijskim profesionalcima iz TV i VoD/SVod svijeta, predstavlja sedam projekata vrhunskih dramskih serija iz Jugoistočne Europe.

“Ove godine CineLink Work in Progress selekcija predstavlja različite filmove sa temama i žanrovima koji se bave od aktuelnih do historijskih problema. U selekciji se nalaze projekti koji su razvijeni kroz CineLink radionice, a neki novi koji su nam otkriveni donijeli su nam puno zadovoljstva. Ovogodišnji izbor predstavlja nadolazeće umjetnike, ali i one iskusne poznate publici i jako smo sretni i ponosni što će biti s nama u Sarajevu”, izjavila je za SFF Amra Bakšić Čamo, šefica CineLink projekta za SFF.

Amra Bakšić Čamo, šefica CineLinka

No, ne treba na CineLinku zaboraviti kategoriju dokumentaraca u okviru koprodukcijskog marketa U sklopu programa Docu Rough Cut Boutique namijenjen dokumentarnim filmskim projektima u fazi postprodukcije s područja Jugoistočne Europe. Ove godine je u sklopu tog projekta predstavljeno devet kreativnih projekata, dugometražnih dokumentarnih filmova u fazi postprodukcije iz Srednje i Istočne Europe. Zanimljivo je da je ove godine održano i prvo izdanje CineLink Producers’ Laba – programa namijenjenog producentima na početku karijere. 

Podsjetićemo na kraju da CineLink Co-Production Market nudi sljedeće novčane nagrade: Eurimages Co-Production Development Award (€20,000), Film Center Montenegro CineLink Award (€ 10,000), Film Center Serbia CineLink Award (€ 10,000) i ARTEKino International Prize (€ 6,000), dok CineLink Drama nudi dvije nagrade: Croatian Audiovisual Center Drama Award (€15,000) i TV Drama Vision Pitch Award.

CineLink 2022.

Dakle, budimo realni, kako to reče Kazo filmski ljubitelj iz serije “Bitange i princeze”, CineLink je onaj najvažniji dio Sarajevo Film Festivala bez kojeg ni Crveni ćilim ispred Narodnog Pozorišta ne bi imao nikakvog smisla. CineLink je ono što bi mediji i u BiH i u regiji trebali pratiti i o čemu bi trebali izvještavati. A ne o opskurnim, kričavim mondurama kvazi umjetnika i wannabe influensera i samozoadovoljnih infuenserica. Jer, bez onoga što se dogovori unutar “industrijskih dana” na CineLinku i čemu se udare temelji na SFF-u tih dana, niti bi bilo kinematografije u zemljama bivše Jugoslavije i šire balkanske regije, niti bi ikad ijedan od ovdašnjih filmova mogao donijeti ijednu nagradu sa svjetskih festivala. A budimo realni, zato SFF i postoji. Zbog filmova i filmskih djela. I nagrada. A ne zbog Crvenog tepiha.


Pročitajte više: Sjajna “Balada” Aide Begić otvorila je sinoć Takmičarski program SFF-a


Photo: SFF CineLink FB/TV N1/Edvin Kalić AA

Ne propustite najnovije vijesti i najave događaja

* indicates required

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

ESG Korisno

Amra i Lejla nakon 20 godina napustile bankarstvo i napravile potpuni...

Nakon dvije decenije iskustva, Amra Tabaković i Lejla Selmanagić odlučile su da iskorače iz bankarskog sektora. Pokrenule su svoju poslovnu priču čiji je fokus...