Žene vrlo često u poduzetničke vode uđu posve nenadano radeći paralelno dva posla, onaj glavni koji im donosi siguran dohodak i drugi koji iz hobija pretvore u pravi biznis. Gotovo identično je i iskustvo Šahsene Đulović, magistrice komunikologije, koja se prvenstveno bavi odnosima s javnošću u jednoj sarajevskoj instituciji kulture, a svoju ljubav prema čokoladama pretvorila je u mali porodični biznis, Lezzet, U pitanju su čokoladice s bosanskim motivima, a donosimo vam priču o uspješnoj domaćoj radinosti u oblasti ručno rađenih čokolada i čokoladnih poslastica.
Porodični biznis okupio je cijelu familiju
Kao i većina poduzetničkih priča i Šahsenina poduzetnička karijera je započela s njenom idejom da pokrene zajedničku aktivnost svoje familije, supruga i troje djece, koja će im pomoći da provode više vremena skupa radeći ono što svi vole. Šahsena je preuzela sve obaveze vezane za osnivanje malog porodičnog obrta, a djeca su, već dovoljno odrasla da ozbiljno shvate svoje poslovne zadatke, preuzela ostatak logističkih obaveza.
“Sa poslom smo krenuli krajem 2020. godine u uslovima opće pandemije Covid 19, koja nas je sve, u dobroj mjeri, vezala za kuću. Pandemija nas je podstakla da se okušamo u nečemu novom, što će se kasnije ispostaviti kao uspješan potez u kojem zajednički, kao porodica, radimo i dodatno doprinosimo našem kućnom budžetu. Imali smo ideju i volju, a onda samo započeli istraživanjem našeg tržišta, propitivanjem mogućnosti razvijanja malih biznisa u BiH, te prednosti i nedostataka pri tome. Sljedeći korak je bila naša stručna edukacija i učenje praktičnih vještina. Poznavali smo samo osnove, ali smo onda dobili praktičnu pomoć stručnjaka, koji nam je davao časove i podučio nas određenim vještinama čokoladijerstva. Kada je on procijenio da smo spremni i dovoljno vješti za proizvodnju, podstakao nas je da svoje ručno rađene čokolade ponudimo našim prijateljima i poznanicima, te smo na taj način dobili prvi feedback o kvaliteti naših proizvoda“, prisjeća se Šahsena svojih početaka.
Nakon što su njihove čokoladice s bosanskim motivima osvojile širu familiju i prijatelje krenuli su s neizbježnom kampanjom na društvenim mrežama koja je ubrzo dala sjajne rezultate. Šahseni i njenoj porodici osnivanje porodičnog biznisa kao dodatne djelatnosti, koju je obavljala uz svoj glavni posao, je uz sve izazove koji su stajali na putu razvoja biznisa, bilo najvrijednije iskustvo i neprocjenjiv kapital u njenoj poduzetničkoj avanturi.
“Danas je veliki problem naći vremena za porodična okupljanja, pa čak i sa najužim članovima porodice. Biznis i poduzetništvo, u mom slučaju, nije bio samo način za finansijski napredak, profesionalni rast i razvoj, nego je to za mene bila prilika da sa svojom djecom imam još nešto zajedničko. Osim toga, ono što nosim kao dobru stvar jeste i saznanje da je moguće nešto napraviti, da je moguće razviti biznis i da se ne treba plašiti pokušaja. Posebno mi je drago što su moja djeca to naučila i nadam se da će oni tek biti ozbiljniji poduzetnici i da neće imati strah od pokušaja i preuzimanja rizika, koje svaki biznis sa sobom neminovno donosi“, ponosno je istakla Šahsena.
Pročitajte više: 5 glavnih trendova za uređenje doma u 2023.
Malene čokoladice s bosanskim motivima
Znajući da je tržište preplavljeno svakojakim čokoladicama i slatkim čokoladnim proizvodima valjalo je osmisliti zanimljive, a jednostavne proizvode koji će privući pažnju njihovih kupaca. Tako je i Šahsena sa svojim familijarnim “pomagačima” postepeno razvijala ponudu Lezzet proizvoda, krenuvši najprije od onih jednostavnijih proizvoda pa do onih zahtjevnijih.
“Naravno, potrebe tržišta i interes konzumenata za određeni proizvod je nešto što u dobroj mjeri diktira cjelokupan proces razvoja naše ponude. Naši proizvodi se izdvajaju po tome što su ručno rađeni, ne prave se u velikim količinama, nego prema dogovorenim narudžbama, pa su zbog toga svježi, a time i kvalitetniji. Osim toga, posebnu pažnju poklanjamo ambalaži proizvoda i bazirali smo se na čokoladu kao poklon s obzirom na činjenicu da je čokolada, u ovom ili onom obliku, najčešći i omiljeni poklon skoro svima pogodan za razne prilike i sve generacije. Stoga smo se mi bazirali na to, pa svojom ambalažom taj poklon želimo učiniti još ljepšim i originalnijim. Posebno smo ponosni na pakovanja sa originalnim bosanskim motivima“, ističe Šahsena.
Male čokoladice u kutijama sa bosanskim motivima, sa slikama džezve i fildžana za kafu, poznatih šara s bosanskih ćilima, slikama poznatih džamija iz BiH i nekih drugih bosanskih i hercegovačkih geografskih toponima su vrlo brzo osvojile mnoge obožavatelje ovih čokoladnih poslastica, neodoljivo ih podsjećajući na tradicionalne motive naše zemlje.
Dugi radni dani poduzetnice na primarnom i dopunskom poslu
Mnoge se žene teško ili gotovo nikad ne usude da pokrenu svoj biznis upravo zbog činjenice da su stalno zaposlene i da zbog prirode svog posla i poslovnih obaveza ne smiju biti angažirane i na svom vlastitom biznisu. No, Šahsena sa svojim poduzetničkim iskustvom upravo svjedoči da to ne treba biti pravilo: “S obzirom, da sam stalno zaposlena i radim puno radno vrijeme Lezzet je registrovan kao dopunska djelatnost. Moj radni dan traje veoma dugo, i svi iz porodice se bavimo ovim poslom u slobodno vrijeme, nakon primarnih poslova i zanimanja. Možda će jednog dana nekome od nas ovaj biznis postati i osnovna djelatnost jer definitivno ima taj potencijal. Zasada nastojimo sve to uskladiti i uporedo sa primarnim poslovima i obavezama razvijati Lezzet koliko možemo i stremiti ka nekom realnom cilju“, navodi Šahsena.
Razmišljajući o svojim planovima Šahsena priznaje da želi da održavaju svoj biznis s čokoladama s bosanskim motivom i zajedno sa svojim ukućanima ga razvija koliko budu u mogućnosti, radeći ga s ljubavlju i predanošću. Uz to nam otkriva da mašta i o nekim drugim poslovnim ciljevima: “Negdje postoji romantična želja da otvorimo jedan slatki kutak koji će mirisati na čokoladu i kakao, gdje ćemo moći prezentirati i ponuditi svoje proizvode, te uživati u zadovoljstvu njihovih konzumenata. Naravno, ima tu i većih ambicija i planova koji podrazumijevaju više odricanja u svakom smislu i podizanja svega na mnogo ozbiljniji nivo, ali smo odlučni u tome da radimo dok uživamo u tome i dok dobivamo pozitivan feedback od naših kupaca“.
Pročitajte više: Snježana Köpruner u Travniku napravila svjetski respektabilan brend u mašinskoj industriji
Svoj dugi radni rad poduzetnice i PR stručnjakinje Šahsena često nadopunjuje večernjim gledanjem serije ili filma s familijom i druženjem s prijateljima, a nerijetko uživa i u šetnji prirodom, i priznaje da su joj to najdragocjeniji trenuci. “Kad razmišljam o tome šta bih uradila drugačije u svom životu uglavnom su moje ideje vezane za organizaciju vlastitog vremena, trenutnih mogućnosti i pronalaska balansa između želja i realnih mogućnosti. Svjesna sam da put koji sam izabrala nije jednostavan i da je taj balans vrlo teško postići bez izlaganja stresu. Ali ne odustajem, sve dok me ovaj posao čini sretnom i dok uživam u ovome što radimo“, poručuje Šahsena na kraju našeg razgovora.
Photo: Privatna arhiva