Na nedavno održanom Networking Breakfastu u Mostaru upoznali smo dinamičnu, odlučnu poduzetnicu iz Livna, Vesnu Krišto, vlasnicu brenda Didaktik, koji se bavi proizvodnjom dječije konfekcije, dekica, vreća za spavanje, setova posteljina i drugih proizvoda za djecu i bebe, koja nam je ispričala svoju zanimljivu poduzetničku priču.
Kad ideja o knjizi za djecu stvori novi brand
Na početku razgovora Vesna nam je otvoreno priznala da je odlučila kreirati brand Didaktik 2014. godine želeći stvoriti svoj vlastiti posao, a pritom započeti raditi nešto što prije nje u njenom gradu niko nije radio. “Nisam imala točnu ideju šta bih ja to točno radila ali honorarni poslovi koje sam odrađivala u to vrijeme sa djecom sa poteškoćama u razvoju potaknuli su me da započnem sa izradom Didaktičke interaktivne knjige. Bila je to ručno rađena knjiga sa interaktivnim i didaktičkim igrama u kojima se kroz aktivnu igru i upotrebu različitih vrsta materijala potiče na razvoj mašte, inteligencije, senzorike i motorike. Kroz nju se na zabavan način uči i razvija”, kaže Vesna.
Danas Didaktičku knjigu više ne proizvode, ali je ona zaslužna zašto je njen brend dobio ime “Didaktik”. Od samog početka svoje poduzetničke karijere shvatila je da samo ozbiljan pristup gradnji brenda može pomoći njenom brendu Didaktik da pronađe svoje mjesto u svijetu i svoju svrhu. Također priznaje da je njena želja da stvori brend s personaliziranim proizvodima za djecu koje je kreirala na osnovu svog majčinskog iskustva pomoglo da se brend vrlo brzo probije na tržištu. “Izrazito mi je bilo važno da ne radimo ništa što osobno ne bi koristila za svoju djecu i za sebe, što nije funkcionalno, što nije moderno i lijepoga dizajna i gdje proizvodi nisu napravljeni od zdravih materijala i kvalitetno obrađeni. Taj osobni pristup i sreća svih nas koji radimo u Didaktiku i naše svakodnevno zadovoljstvo kroz jedan običan radni dan je zasigurno taj neki mali “magični touch” koji Didaktik izdvaja od drugih”, ističe Vesna.
Šareni proizvodi za djecu kreirani s ljubavlju
Didaktik proizvodi nisu samo još jedni u nizu dječijih handmade proizvoda na našem tržištu, jer su oni, kako Vesna s ponosom ističe, proizvodi koji su nastali s puno ljubavi i pažnje: “Oni zaista jesu takvi i naši kupci, naše majke, dojilje i trudnice to osjete. Ponuda koju imamo je iz kategorije posteljnog programa za bebe i djecu do 3 godine, programa namijenjenog trudnicama i dojiljama s posebnim jastucima za spavanje i jastucima prilagođenim za dojenje, vreće za spavanje za djecu do 6 godina, razne vrste dekica i jastučića, baby gnijezda i zaštitne ogradice za krevetiće”.
Pročitajte više: Jasmina Weand: U svijet igračaka ušla sam praveći glodalice za svoje kćerke
Njihov trenutno najprodavaniji proizvod je vreća za spavanje, vjerovatno zbog hladnog vremena kada djecu treba utopliti prilikom spavanja. Vesna je dizajn i shemu vreće za spavanje mijenjala prilagođavala gotovo na sedmičnom nivou. “Isprobavala sam je i testirala na svojoj djeci, prala na svim mogućim temperaturama, “uništavala” je kroz različite prigode iz stvarnog života sa malom djecom. Sve dok nisam isprobala sve moguće situacije, dok nije postala neuništiva nisam bila zadovoljna”, prisjeća se Vesna.
Imala je veliku podršku svojih sugrađana iz Livna, jer su oni kupili prve Didaktičke knjige, a potom i prve jastučnice i dekice. Uvijek sa zahvalnošću ističe da su joj upravo oni dali vjetar u leđa i motivirali je da brzo uči i razvija svoj brend.
“Svaki start up je težak i od nekuda se mora započeti, a ja podršku koju sam imala od Livnjaka, svojih prijateljica i poznanica nikada neću zaboraviti. U glavi mi je još uvijek rečenica jedne predivne žene, koja je nekoliko puta zajedno sa svojom djecom bila model za Didaktik kampanje, a koja je glasila ovako; “Vesna, hvala ti što nas prikazuješ takvima kakve zapravo jesmo. Podržati ću te kada god ti bude trebalo. ” Meni je ta rečenica “sjela” tek idući dan kada sam imala taj “AHA” momenat! Fotografije koje smo snimali nikada nismo uređivali, imale smo i krive i velike noseve, male usne, klasične obrve, jedva počešljanu kosu, često smo i scenu i garderobu na licu mjesta improvizirale, puno stvari nismo planirale, ali kada gledam unazad na fotografije, ljepota iz nas isijava. Ljepota koju ima majka kada drži svoje dijete. To je Didaktik. Taj trenutak”, ponosno ističe Vesna.
Poduzetničke ideje rodile su se u čekaonici bolničkog odjela za trudnice
Vesnin poduzetnički put događao se paralelno s njene dvije trudnoće, kada je često išla na kontrole na Ginekološki odjel Županijske bolnice u Livnu. I kao svaka poduzetnička priča i njena se rađala iz potrebe da stvari koje su je okruživale promijeni i udahne im svoj osobni pečat. “Sjećam se da je u čekaonici koja je bila poprilično hladna, tijesna i neudobna svako jutro bila velika gužva. Svi smo čekali svoj red. Pored ulaznih vrata na odjelu nalazio se veliki plakat poznatog i velikog bosansko- hercegovačkog brenda za dječiju kozmetiku i pelene. Ja sam taj plakat gledala mjesecima. Gledala veličinu, od kojeg je materijala napravljen, kako tako čvrsto stoji, čime je zalijepljen. Mislila sam da imaju izvrsnu grafiku, fontove, slogane. U mojim očima i u tom trenutku bolje od tog velikog reklamnog plakata nije postojalo. Nikada nisam prošla pored njega, a da nisam zastala. Jedne prilike moj suprug je čekao zajedno sa mnom i sjećam se da sam rekla: “Stipe, jednoga dana moj plakat će biti tu.” I tako je i bilo. Nakon 4 godine Didaktik plakat ponosno stoji bok uz bok s istim tim plakatom kojem sam se tada a i danas divim”, otkriva nam Vesna.
No, prisjećajući se svojih početaka u poduzetništvu Vesna navodi da je usklađivanje majčinstva i poslovnih obaveza bio njen najzahtjevniji i najizazovniji poslovni zadatak istovremeno. Porodiljni dopust u njenom slučaju nije postojao. Ni subota, ni nedjelja, ni praznici, ni godišnji odmor.
Pročitajte više: Zeničanka Džana Hamedović kreatorica je zanimljivih nosiljki za bebe
“Iskreno, bez obzira na ogromnu količinu rada imam i fleksibilnost, a i mogućnost da budem sa svojom djecom onda kada to zaželim, da radim koliko i kada želim. Djeca ne čekaju, oni jednostavno prerastu pokraj nas. Voljela bih da je mrvicu drugačije, ali u svakom trenutku i s njima i u poslu ja dajem najbolje od sebe”, priznaje Vesna. Iako je sretna zbog toga kako je u ovih osam godina razvila svoj brend, ipak ističe da je njena uloga majka dva mala dječaka važnija od njene uloge poduzetnice.
“Ponosna sam majka, ali i otvorena, humoristična i društvena žena, supruga i prijateljica. Moji dani i moj tjedan prolaze jako brzo i dinamično. Ponekad se čini da ništa ne stižem i da se sve raspada, ali takvi dani kod mene se ne zadržavaju dugo. Iako sam završila studij javne uprave na Pravnom fakultetu u Splitu i nisam ni sanjala da ću se baviti ovim poslom na kraju svakog dana sam zahvalna dragom Bogu na životu koji mi je darovao i planu koji je za mene napravio. Sretna sam zbog svog Didaktik tima i njihovog osmijeha, zbog svoje obitelji i podrške koju imam u svom suprugu”, ističe Vesna.
Didaktik osvaja prostor izvan granica BiH
Shvativši da bez online prodaje neće biti u prilici razviti svoj brend otvorili su svoj web shop, prodajni kanal na Didaktik društvenim mrežama i tako uspostavili direktnu komunikaciju s kupcima a kojima pružaju sve potrebne informacije o njihovim proizvodima ili uslugama. Pored web shopa imaju i svoje poslovnice u Posušju, Sarajevu, Međugorju, Banja Luci, Livnu, Mostaru i Bijeljini, gdje je moguće kupiti njihove proizvode. Trenutno pripremaju proizvodni prostor za pokretanje konfekcijske limitirane linije za mame i bebe i pripremaju otvaranje još jedne poslovnicu u BIH.“Tržište u Hrvatskoj aktivno gradimo zadnje dvije godine i to je svakako nešto čemu težimo. S obzirom na naš geografski položaj i kulturu mjesta gdje mi živimo i gdje su naši proizvodni pogoni izvoz za Hrvatsku je prirodan korak u poslovanju. U Hrvatskoj imamo partnersku firmu preko koje radimo izvoz i distribuciju Didaktik proizvoda”, govori Vesna.
Znajući koliko je teško danas pronaći adekvatno radno osoblje, pogotovo žene u zanatskim, krojačkim poslovima zanimalo nas je kako je Vesna uspjela posložiti poslovne procese u svom proizvodnom pogonu.
“Mogu reći da su moje žene fantastične. Imaju ogromno znanje i zajedno imaju preko 100 godina radnog iskustva. Sve što ne znamo mi naučimo. Učimo svaki dan. Isto tako kada imate posao koji ima veliku odgovornost onda kroz poslovanje naučite puno dobrih i loših stvari i o sebi. Jedna od stvari koju sam naučila je ta da ja nisam sposobna raditi dugoročne i strateške planove. Ciljevi uvijek postoje, nekada zalutaju, ali su uvijek tu negdje u pozadini mojih misli. Moji planovi su postepeni i kratkoročni s jasno definiranim vremenom u kojem je poželjno da se ostvare i s jasnim koracima prema ostvarenju. Naš idući kratkoročni cilj je renovacija trenutnog proizvodnog prostora kako bi mogli ostvarili naš puni proizvodni kapacitet, smanjiti rokove isporuke i povećati naše zalihe. Pored bilo kakvog cilj uvijek je tu i modernizacija koja mora ići u korak sa vremenom. Idemo jedno po jedno. Polako ali sigurno”, na kraju našeg razgovora tvrdi ova hrabra i poduzetna Livanjka.
Photo: Privatna arhiva