Dobra izvedba uz mir u glavi su ključ uspjeha žena u trgovini

Jučer je u Sarajevu održana druga konferencija za žene u retailu. Red inspiracije, mindufullnessa, umjetne inteligencije, trendova na tržištu rada pokazali su se kao pravi miks.

Džaba strategija, ako je loša izvedba

Selma Bajramović, bivša dugogodišnja direktorica Unilevera BiH otvorila je konferenciju zanimljivim izlaganjem o najvažnijoj stvari u realizaciji strategija- a to je izvedba. Odmah na početku istaknula je da 70-90% kompanija ne uspije realizirati strategiju zbog loše izvedbe. Prvi razlog za to je brza promjena trendova zbog kojih proizvodi imaju kratke životne ciklusa, a potrošački ukusi se brzo mijenjaju. Drugi razlog je konkurencija i dinamika tržišta koji zahtijevaju učinkovito reagiranje na tržišne promjene kako bi se održala konkurentnost.

Kako bi izvedba bila uspješna strategija mora biti konkretna, na jednoj stranici te će ju na taj način biti lakše komunicirati. Za izvedbu su ključni resursi i to dugoročno i treba ih tako i planirati, ljude i tehnologiju te pratiti i analizirati rezultate. Procesi trebaju biti standardizirani, automatizirani i kontinuirano se unapređivati.

Kolegicama je poručila da moraju imati dovoljno samopouzdanja jer ih čekaju ogromni izazovi. Industrija je takva da se nakon svakog poraza mora krenuti ispočetka, ali će im to ojačati samopouzdanje. Njoj je osobito pomogao pozitivan stav, uvijek postoji pozitivno rješenje, svjetlo na kraju tunela ako vi to želite. Ne bi ih trebalo biti sramota ako nešto ne znaju, ljudi to više cijene. Žali što nije dovoljno radila na networkingu i širenju mreže svojih kontakata.

Kako principal i distributer mogu zajedno napraviti više?

Sanela Vezir iz Nelta je dala pogled iz pozicije distributera mnogih renomiranih kompanija. Pružaju usluge logistike, odnosno skladištenja dok su kao distributeri predstavnici principala na tržištu. Nelt je u BiH ušao 1999. godine akvizicijom firme Orbitko iz Trebinja. Nelt u vlasništvu ima ima i 3 fabrike: Neoplanta (mesna industrija), Fabrika dječje hrane, Chips way i Oko u Africi. Nelt posluje na dva kontinenta, 11 tržišta sa 18 kompanija, trenutno zapošljavaju 5.500 ljudi.

Već je 12 godina u Neltu i ne postoji nijedan njihov brend s kojim nije upoznata. Za ovu konferenciju izdvojila je društveno odgovornu kampanju koju su odradili ovog proljeća u suradnji sa principalom Mondelez international i brendom Milka i koja je lijep primjer što distributer i principal mogu zajedno napraviti. Cilj im je bio napraviti nešto drugačije od uobičajenog pošumljavanja i pažnju im je privukla činjenica da bez pčela nema skoro 80% naše ishrane. Stupili su u kontakt s udruženjima pčelara Federacije i RS-a koji su bili jako iznenađeni jer takav poticaj nikad nisu dobili. Kampanjom su obezbjedili 10.000 sadnica lipe, kestena, divlje trešnje, mađarskog bagrema, lavande i bijelog jasena. Ovo medonosno bilje doprinosi očuvanju vitalnih pčela.

Digitalne transakcije i online kupovina povećavaju rizik od cyber napada u retailu

Generalni direktor tvrtke Kodeks Muris Čeljo izlagao je o umjetnoj inteligenciji u retailu. Krenuo je “naopako”, odnosno od podataka koji su osnova da bi umjetna inteligencija imala prave informacije od kojih će krenuti. Sigurnosna rješenja u retailu su postala nužnost jer digitalne transakcije i online kupovina povećavaju rizik od cyber napada. Cyber napadi u retail sektoru su porasli za 50% u posljednje 3 godine.

Glavne prijetnje su lažne email poruke koje pokušavaju da prevare zaposlene da otkriju povjerljive informacije, maliciozni softver koji zaključava podatke i zahtijeva otkupninu, hakerski napadi sa ciljem krađe osjetljivih podataka kupaca.

Umjetna inteligencija tu može pomoći na način da analizira velike količine podataka i identificira sumnjive aktivnosti te može predvidjeti potencijalne prijetnje. AI sistemi također mogu automatski reagovati na pretnje, smanjujući vrijeme reakcije.

Trebaju li vam apaurini svaki dan?

Belma Hadžiomerović je podijelila svoj put prema osobnom razvoju. U karijeri je prošla puno profesionalnih edukacija, ali ne i osobni razvoj. U jednom trenutku od stresa doživjela je infarkt sluha. To ju još nije osvijestilo dok joj doktorica prilikom izlaska iz bolnice nije rekla da bi bilo dobro da si uzme apaurin. To ju je osvijestilo i odlučila je da više neće tako živjeti. Nazvala je to self-leadership, rad na sebi, prošla je mnoštvo edukacija i došla i do minfullnessa. Mindfullness je upravljanje svojom pažnjom, dokazani skup tehnika mentalnih alata i meditacije.

Za žene je osobito važno da nauče upravljati stresom i ostvare unutarnji mir, a mindfullness je odličan alat za to. Donijet će im prisustvo u sadašnjem trenutku, smanjit će se stres, povećat će se fokus, poboljšati odnosi te mentalno i fizičko zdravlje.

Lideri nose teret usklađivanja generacija

Selma Isabegović iz Manpowera započela je svoje izlaganje činjenicom da se 75% kompanija susreće za izazovom pronalaska kvalificirane radne snage. Dešava nam se da u isto vrijeme imamo 4 generacije na tržištu rada. Boomeri žive da bi radili, najčešće su na vodećim pozicijama ili su vlasnici biznisa. Generacija X je vođena postignućima, nagrađivanjem. Milenialsi su zajedno s generacijom Z najmnogobrojnija skupina. Oni su težili svojoj svrsi i pokazuju određeni stepen lojalnosti. Generacija Z koja je puna paradoksa, s jedne strane ne žele komunikaciju uživo, a prvi su da daju neki komentar. Istaknula je da liderima nikad nije bilo teže i nose ogroman teret za usklađivanje generacija .

BH Pošta izdaje certifikate za digitalni potpis

Sanela Kovačević, v.d. izvršna direktorica za razvoj i informacione sisteme BH Pošte predstavila je njihovu novu uslugu- elektronski potpis. Nakon implementacije projekta i usklađivanja sa eIDAS standardima EU, 11. decembra 2023. godine JP BH Pošta je upisana  u Registar ovjeritelja u BiH pri Ministarstvu za komunikacije i prometa BiH čime su stekli pravo na izdavanje digitalnog certifikata čija upotreba ima vrijednost vlastoručnog potpisa u izvršavanju pravnih radnji. Ovaj certifikat trenutno se može koristiti za samostalno potpisivanje .pdf dokumenta upotrebom npr. aplikacije Acrobat Reader, samostalno potpisivanje Microsoft Office dokumenta (word, excel, outlook…) i potpisivanje .xml datoteke za podnošenje PDV prijave u okviru aplikacije ePDV Uprave za indirektno/neizravno oporezivanje BiH.

Zahtjev za izdavanje certifikata se trenutno može podnijeti u kantonalnim centrima u kojima JP BH Pošta pruža poštanske usluge kao i u Brčko distriktu, gdje se i preuzima uređaj na kojem je digitalni certifikat. BH Pošta izdaje certifikate i za pravne i za fizičke osobe.

Konferencija je završena s panel raspravom na kojoj su sudjelovale Erna Telalović, direktorica operacija u A&T logistics i ATN, Selma Heraković generalna direktorica IFFCO Velvet i Tanja Repajić, voditeljica marketinga iz Dukata uz moderatoricu Elmu Pašić.

Erna Telalović je rekla da kada su krenuli s poslovanjem, mnogi nisu vjerovali da AT logistics može pružati usluge na američkom tržištu u potpunosti remote. Trenutno im je veći izazov privlačenje zaposlenika na domaćem tržištu nego zadovoljiti potrebe klijenata na američkom tržištu. Klijente poput Amazona su dobili preporukama, odnosno upravljanjem reputacijom. Unatoč digitalizaciji, kvaliteta usluge ipak na kraju najviše ovisi o ljudskom faktoru.

Kad je ušla u industriju nije imala iskustva, pa je manjak samopouzdanja nastojala nadopuniti učenjem i mentoringom. Mentorica joj je pomogla u osvještavanju svojih vještina i samopouzdanja. Istaknula je važnost networkinga, ne samo u smislu razvoja poslovanja nego osobnog razvoja.

S lijeva na desno: Selma Heraković, Elma Pašić, Erna Telalović, Tanja Rapajić

Selma je istaknula da im je s jedne strane izazov što njena kompanija radi na mnogo tržišta i moraju biti u skladu sa svim trendovima čim se pojave. U procese implementacije trendova uključuju i svoje dobavljače sirovina i razmatraju načine kako da ih uključe. Smatra da su brendovi u nezavisnoj situaciji jer su potrošači jako informirani. Iako su primarno b2b kompanija, moraju znati što direktni potrošač traži te koriste informacije iz drugih kompanija o trendovima koji dolaze te razna istraživanja.

Tanja je istaknula da oni kontinuirano komuniciraju s potrošačima kroz društvene mreže te na taj način dobivaju povratne informacije. Njihovim potrošačima je drago kad vide inovacije u proizvodima, a kontinuirano rade ankete te su svakodnevno na terenu i prikupljaju povratne informacije.

Zaključak ovog inspirativnog dana je da nema rasta bez ranjivosti i otvorenosti.

Sponzori konferencije su: Nelt, Manpower, Kodeks, BH Pošta, ATN i Avis.

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

tuširanje vrućom vodom

Zašto se ne biste trebali svaki dan tuširati vrućom vodom?

Iako je tuširanje vrućom vodom jako ugodan osjećaj, novo izvješće koje je objavio The New York Times sugerira da bi to moglo izazvati probleme...