Ena Dujmović stvorila je Plusminus – brend koji promovira grafičare BiH

Na modnoj sceni često susrećemo umjetnice vrlo osebujnog stila i avangardnog modnog izričaja, koje svoj umjetnički talenat pretaču na tkaninu od koje kroje sjajne odjevne komade. Na domaćoj modnoj sceni jedna od takvih umjetnica je sarajevska dizajnerica, kostimografkinja i stilistica Ena Dujmović, osnivačica modnog brenda Plusminus fashion, koja je motive inspirirane grafikom preslikala na unikatne komade iz svoje modne kolekcije. Razgovarali smo s Enom o tome kako je osnovala svoj modni brend i kako je svoj umjetnički put pronašla u modnoj industriji i donosimo vam zanimljive detalje našeg razgovora u nastavku.

Grafiku je prenijela na svoje modne komade

Maštajući o karijeri u svijetu modne industrije Ena je svoje školovanje započela u sarajevskoj srednjoj Školi primijenjene umjetnosti na Odsjeku tekstilnog dizajna, a potom nastavila na Kunstuniverzitätu Linz u Austriji, te poslije godinu dana i na sarajevskoj Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, na Odsjeku za produkt dizajn. Nakon što je diplomirala kao studentica sa najboljim radovima u svojoj klasi Ena je svoje prvo radno iskustvo sticala u domaćoj modnoj industriji kao kreatorica, a onda se odvažila i krajem 2016. osnovala svoj modni brend Plusminus Fashion. Godinu kasnije je u tadašnjem Mixer houseu imala i svoju prvu samostalnu reviju, a 2019. godine je dobila priznanje i nagradu za modni dizajn od BIG SEE platforme i u Ljubljani je predstavljala modnu kolekciju Plusminus fashion kao najbolja dizajnerica iz BiH u kategoriji “Wearable art”. 

Mene je oduvijek zanimala moda i često sam razmišljala kako je mnogo lakše pronaći svoje mjesto na tržištu ako iza toga ima dobra ideja koja je prepoznatljiva. Grafika kao grana umjetnosti je veoma zapostavljena i nepopularna i ja sam u njoj prepoznala potencijal. Eksperimentisali smo sa starim tradicionalnim principom štampanja na papir, koje smo kasnije počeli štampati na tekstil i to se pokazalo kao vrlo specifično, kvalitetno, unikatno i uspješno. Od tada surađujem sa umjetnicima, isključivo grafičarima, koji ovu tehniku uče godinama kako bi poznavali samu pripremu i štampanje“, otkrila nam je Ena.

Grafika, kao umjetnička disciplina, po sebi je vrlo zahtjevna i prilično “prljava” tehnika, u kojoj se koriste posebni grafički strojevi, prese i boje za tisak, s kojima se mora vrlo pažljivo raditi. Način na koji Ena sa svojim kreativnim timom radi u svojoj radionici je vrlo kompleksan i zahtjevan i sastoji se od nekoliko faza. Najprije nastaju Enine skice i crteži sa motivima koje treba odštampati, odnosno naslikati, na platnu od kojeg će nastati neki odjevni predmet, hlače, mantil, haljina, bluza, košulja…

U našoj radionici koristimo tradicionalne grafičke tehnike, linorez i bakropis tehniku, a taj proces je vrlo komplikovan. Najprije se izradi linorez, pa se izreže ploča, koja se naboji posebnim bojama za grafiku i pod grafičkom presom se otisne taj uzorak s linoreza na materijal, platno od kojeg ćemo napraviti neki komad odjeće ili dodatak koji mi prišijemo na određeni komad odjeće. Kod bakropis tehnike, nakon crtanja na cinku i jetkanja u kiselinama, na izrađeni bakropis nanesemo boju, s tim da kod ove tehnike vodimo računa da se odstrani, odnosno očisti višak boje koju nanesemo na bakropis i onda pod grafičkom presom otisnemo uzorak s bakropisa na materijal“, pojašnjava Ena svoj kreativni proces.

Ena Dujmović Plusminus
Plusminus

Nakon procesa štampanja uzoraka ti komadi odjeće ili “prišivke” idu na sušenje, i potom tako pripremljene i osušene tkanine s otisnutim uzorcima preuzima krojački tim u Eninoj radionici i pristupa se daljnjem procesu finalizacije odjeće sa Eninih skica.

Za uspjeh brenda potrebna je drugačija ideja i prepoznatljiv koncept


Ovako zahtjevan kreativni proces nastanka modne kolekcije brenda Plusminus fashion sa grafikom oslikanim motivima nastao je kao produkt dugog istraživanja i eksperimentiranja, kojim se Ena godinama bavila prije nego je svoju prvu modnu ideju u vidu kišnih mantila predstavila kao diplomski rad na Akademiji likovnih umjetnosti.

Sam koncept i realizacija ideje zaokružili su priču s imenom Plusminus, jer je sve bilo u kontrastnim odnosima, crno-bijelo, pozitiv-negativ, bas kao plus-minus. Nakon prvog editorijala, prezentacije već se pojavilo interesovanje kod ljudi, te upiti kako bi mogli naručiti neki mode. Od početka sam vjerovala u ovu ideju i smatrala sam da ima veliki potencijal u svakom smislu. Smatram da je za kreiranje brenda potrebna drugačija ideja i jak koncept, te svakako ono što nas kao brend najviše izdvaja – prepoznatljivost“, izdvaja Ena.


Pročitajte više: Tihana Todić u Trehani dizajnira odjeću po principu spore mode


Brend Plusminus kao jedinstven, unikatan modni brend je iz godine u godinu rastao i prodavao se u mnogim zemljama od Europe do Azije. Mnoge poznate ličnosti nosile su kreacije nastale u ovom studiju, a mnogobrojni modni editorijali objavljeni su u svjetskim modnim časopisima. Sav taj uspjeh rezultirao je i otvaranjem Plusminus concept storea prošle godine koji je Ena otvorila na, za nju posebno važnom i specifičnom mjestu, na putu između dva najvažnija sarajevska pozorišta – Narodnog i Pozorišta mladih, na adresi Branilaca Sarajeva 21.

“Ne treba biti vještica, treba imati poštovanje drugih”

Govoreći o svojim počecima Ena ih uopće ne smatram teškim, jer je toliko voljela svaki komad procesa stvaranja svog brenda, pa čak i one najteže, i konstantno je i sebe i suradnike motivirala i “gurala” dalje, pa joj niti jedan izazov nije teško pao.

Ena Dujmović Plusminus
Plusminus

Ipak s nedostatkom radne snage na tržištu rada među prvima su se susreli u modnoj industriji, ponajviše zbog hroničnog nedostatka krojačica i krojača, te modnih modelara. Zbog toga je svaka poduzetnička priča, koja danas u ovako teškim logističkim vremenima uspije proizvesti usješan modni brend hvale vrijedna.

Moji prvi koraci u stvaranju brenda nisu bili jednostavni. Imala sam brojne izazove, ali onaj koga i dan danas smatram jednako velikim, i možda najvažnijim, je odnos s saradnicima, sa zaposlenima. Jer imati brend znači konstantno ovisiti i o drugim članovima tima, dobavljačima, umjetnicima, saradnicima. Vrlo je zahtjevno pronaći balans u tom odnosu kako bi sve strane bile zadovoljne. Često kažem: “Ne treba biti vještica, treba imati poštovanje drugih“, ističe Ena.

Plusminus fashion promoviše grafiku i grafičare BiH

Bivajući sretna što se njen brend organski i prirodno razvijao, Ena se prisjeća da su gradili brend u trenutku kada je internet promocija bila na začetku i bilo im je vrlo jednostavno organizirati online promociju jer su tada s “jako malo ulaganja i resursa mogli postići jako mnogo, što je bila idealna okolnost za tek nastali brend“.

Danas njihove Plusminus odjevne komade možete naći u nekoliko kolekcija koje Ena naziva “svakodnevnim odjevnim kombinacijama”, koje nisu ni street wear ni visoka moda nego nešto baš između.

Ena Dujmović Plusminus
Plusminus

Naši su komadi posebne i dizajnerske stvari za svaki dan, ali naravno i za svečane prilike. Bezvremeni su, nosivi komadi odjeće, koji se stvarno mogu kombinovati na mnogo načina a imaju poseban pečat unikatne grafike na sebi. Oni su spoj savremenog i nosivog dizajna sa tradicionalnim tehnikama ručno štampanog tekstila u bakropis i linorez tehnikama koje promovišu grafiku i grafičare u BiH“, navodi Ena.


Pročitajte više: Elma Memić: “Forster Rohner Ilidža proizvodi najfiniji tekstil za Gucci i Chanel”


Njihove modele možete naći u Plusminus concept storeu u Branilaca Sarajeva 21, u Sarajevu, te putem web stranice, Facebook i Instagram profila. Njihovim klijenticama, kako Ena tvrdi, uvijek žele prirediti predivno iskustvo svaki put kada uđu u njihov studio i veseli ih vidjeti ih kako uživaju.

I uvijek nam je najdraže kada naše klijentice uđu u naš studio u jednoj kombinaciji, a onda im se nešto toliko svidi da ostanu u tome i iz studija izađu u Plusminusu. Vidjeti sve te žene sretne, nema ništa ljepše“, priznaje Ena koja radi na finalnim pripremama za jesenju i zimsku kolekciju, te na strategiji za proširenje na tržište van BiH.

Photo: privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

tuširanje vrućom vodom

Zašto se ne biste trebali svaki dan tuširati vrućom vodom?

Iako je tuširanje vrućom vodom jako ugodan osjećaj, novo izvješće koje je objavio The New York Times sugerira da bi to moglo izazvati probleme...