Milica Čvokić radi ilustracije i animacije za klijente diljem svijeta, ovo je njen put

U današnjem poslovnom svijetu, biti preduzetnica u Bosni i Hercegovini zahtijeva hrabrost i odlučnost. Iako žene predstavljaju značajan potencijal za ekonomski rast i društveni razvoj države, često se suočavaju s brojnim dodatnim izazovima koji im otežavaju napredak. No, unatoč svim preprekama, bosanskohercegovačke poduzetnice svakodnevno ruše predrasude i grade uspješne priče. Jedna od tih inspirativnih priča je i Studio Animatica, iza kojeg stoji Milica Čvokić, mlada i uspješna banjalučka animatorka i ilustratorka koju smo imali priliku upoznati kroz BizUp preduzetnički program Fondacije 787, implementiranog u saradnji sa Ambasadom Sjedinjenih Američkih Država u BiH kroz nekoliko proteklih mjeseci.

Od arhitekture, preko dizajna, do ilustracije i animacije

Studio Animatica se bavi pružanjem usluga dizajna, ilustracije i animacije, s posebnim fokusom na animirani film i ilustraciju, dvije specifične oblasti koje nisu tako česte na ovim prostorima. Milica svojim radom ne samo da doprinosi kreativnoj industriji, već također pokazuje da žene mogu biti vodeće figure u poljima koja su tradicionalno dominirana muškarcima.

“Animatica Studio je dinamičan kreativni studio koji spaja mladalački duh sa godinama profesionalnog iskustva. Posvećen pružanju vrhunskih usluga u digitalnoj ilustraciji, 2D animaciji i grafičkom dizajnu. Sa sedištem u Bosni i Hercegovini, izgradili smo snažnu reputaciju kroz saradnju sa izdavačkim kućama, kako lokalno tako i međunarodno, kao i sa klijentima širom sveta koji cijene našu posvećenost i kvalitet našeg rada.

Ilustracija za kratki animirani film Dream dancer

Studio Animatica se ističe svojim širokim spektrom iskustava iz različitih umjetničkih i tehničkih oblasti, što nam omogućava da sagledamo poslovne izazove klijenata iz više perspektiva i pronađemo najadekvatnija rješenja. Naš fokus je na kreativnosti i razvoju koncepta, koji omogućava našim klijentima da svoje proizvode ili usluge predstave na inovativan način. Takođe, posebno se angažujemo na popularizaciji animacije kao sredstva komunikacije, što smatramo ključnim u savremenom tržištu. Naša strategija je da se posvetimo svakom projektu 1:1, pružajući klijentima individualnu pažnju i kvalitetnu uslugu savjetovanja od koncepta do realizacije, s ciljem postizanja pozitivnih rezultata za sve naše partnere”, kazala nam je Milica na početku našeg razgovora.

Njeno karijerno putovanje išlo je od arhitekture, preko dizajna, do ilustracije i animacije, a odluka za pokretanjem ovakvog dizajn studija rodila se sasvim spontano:

“Oduvijek sam bila u svijetu ideja i kreativnosti, s tim da su moje prvobitne želje i studije bile usmjerene ka arhitekturi. Međutim, nakon završetka arhitekture, upisala sam Akademiju umjetnosti u Banjaluci, gde je zapravo počela ta razdvojenost mojih interesovanja. Ono što sam željela da radim u tom trenutku nije nužno bilo prisutno na tržištu. U želji da ipak kreiram i stvaram, prevagnula je ova druga strana gdje sam mogla potpuno da dam autorski pečat bez uslovljavanja.

Arhitektura je divno zanimanje, ali zahtjeva više stepenica do te slobode kreiranja. Mene su životne okolnosti prosto vodile ka ovom drugom putu. Animatica Studio je, zapravo, produkt spleta okolnosti nastao nakon 2020. godine i svih dešavanja u svijetu. Moji su planovi bili da odem iz Bosne i Hercegovine, međutim, nova situacija je promijenila moju odluku, a to je bio i period porasta svih digitalnih usluga. Tako da, vrlo spontano, ali i namerno s druge strane. Mogu reći da je odluka bila hrabra i odvažna, što sam djelimično kasnije uvidjela”, ističe Milica.

Kako razvijati kreativni biznis?

A voditi biznis i kreirati bilo koju poslovnu priču, od nule, nije nimalo lagan zadatak. Taj put sa sobom nosi mnogo izazova i lekcija, koje je potrebno savladati brzo i efikasno sa ciljem prilagođavanja potrebama tržišta i tržišta.

“Najveći izazovi s kojima sam se suočila pri osnivanju i vođenju studija u oblasti animacije i ilustracije bili su, prije svega, unutar mene same, u vidu određenih strahova šta i kako dalje. Iako sam prošla osnovnu obuku kroz program za osnivanje preduzetništva, postojao je taj dodatni strah od neuspjeha. Izazovi su, naravno, bili svakodnevni jer kad startujete, često se dajete mnogo više i pokušavate da ponudite mnogo više.

Jedan od izazova bio je i to što možda nisam pravilno definisala svoju nišu, što je dovelo do trenutka velikog stresa i preopterećenja. Uz to, stalni nedostatak vremena predstavljao je dodatni izazov, jer sam se trudila da sve sama rješavam. Podrška prijatelja, porodice i saradnika znači puno, ali nekad u pojedinim situacijam i izostane, i to je ok, dio je života, to je ono što vas na kraju ojača.

Najvažnija lekcija koju sam naučila i još je učim u praksi jeste znati čemu reći “ne”, filtrirati stvari, cijeniti svoje slobodno vrijeme i veoma važnu stavku: odmor”, entuzijastično pojašnjava Milica.

Ono što je sjajno je što preduzetništvo ne mora biti usamljen poduhvat. Podrške u Bosni i Hercegovini ima, a Milica je posebnu pažnju skrenula na podršku koju je ona dobila od samog početka:

“Kroz program Projekta „Podrška za pokretanje startupa iz oblasti IT sektoradobila sam značajno ohrabrenje da osnujem vlastiti studio. Naravno, prethodno mi je bila veoma važna podrška prijatelja koji su me podsticali na ovaj korak. U okviru tog programa prošla sam osnovnu edukaciju, upoznala se sa svijetom preduzetništva i prisustvovala izuzetno korisnim radionicama, a na kraju smo izradili i biznis plan.

Prva i druga godina poslovanja, moram priznati, prošle su veoma brzo. Međutim, upravo kroz te dvije godine počeli su da se javljaju nedostaci u poslovanju, poput unutrašnje organizacije i nekih mojih stavova koji su se trebali mijenjati. U međuvremenu, putem društvenih mreža primijetila sam objavu za Bizup program fondacije 787. Kroz ovaj program dobila sam dodatnu edukaciju koja je bila izuzetno ozbiljna i veoma značajna. Program je pomogao svim učesnicama, uključujući mene, u rješavanju ključnih problema koji se javljaju i kristališu nakon prvih godina poslovanja.”

Ilustracija kampanje “Opasne i štetne i nimalo kul” protiv upotrebe petardi i pirotehničkih sredstava tokom zimskih praznika, u saradnji s Play Team agencijom.

Interesovalo nas je i na koji način mali biznisi dolaze do klijenata i izlaze na tržište, obzirom na veliki broj konkurentnih agencija i velikih kompanija. Milica nam otkriva da je preporuka još uvijek jako važan alat u tom procesu i da je jako važno uspostavljati i održavati kontakte sa potencijalnim klijentima:

“Imala sam možda sreću u početku jer sam klijente dobijala gotovo isključivo po preporuci. Svaki projekat donosio je nove preporuke i nova poslovanja. Iako je to bila povoljna okolnost na početku, s druge strane predstavljalo je nedostatak jer nisam imala proaktivnu strategiju. Zbog toga se brzo možete naći u situaciji da pregorite i da ne možete dalje preuzimati projekte, a samim tim nemate stalne klijente. Moje usluge su bile veoma specifične i vezane za projekte, koji su često bili veći i trajali nekoliko mjeseci.

Dok sam još radila kao freelancer, uspjela sam ostvariti kontakte s klijentima iz inostranstva. Ti kontakti su bili ključni za privlačenje međunarodnih klijenata i većih kompanija kada sam osnovala svoj studio. Kroz preporuke i kontinuirano kvalitetan rad, uspjela sam se pozicionirati na tržištu i izgraditi mrežu zadovoljnih klijenata koji su dalje širili dobar glas o našim uslugama”.

Kako zadovoljiti klijente svih veličina i zahtjeva?

A kada radite sa različitim tipovima klijenata, pogotovu u ovoj oblasti, bilo sa malim i srednjim biznisima ili velikom kompanijama i korporacijama, idealan pristup je agilnost i prilagođavanje saradnje u skladu sa dinamikom koja najviše odgovara svima, kako vama kao isporučiocu usluge, tako i samim klijentima, ističe Milica:

“Balansiranje rada s velikim kompanijama i manjim biznisima i startapima zahtijeva pažljivu segmentaciju ponude i prilagođavanje pristupa. Naš pristup je da se fokusiramo na specifične usluge kao što su ilustracija, animacija i dizajn, prilagođavajući ih potrebama različitih vrsta klijenata. Sa velikim kompanijama, naglasak je na skalabilnosti i složenijim projektima, dok s manjim biznisima i startapima gradimo bliži odnos. Prednost rada s različitim tipovima klijenata je u raznovrsnosti projekata i širenju mreže, dok izazovi uključuju prilagođavanje različitim ritmovima rada i očekivanjima te pravilno upravljanje komunikacijom i povjerenjem”.

Kroz godine iskustva, prvo kao freelencerica, a zatim i ispred Animatica studija, Milica je uspjela implementirati mnoge animatorske projekte koje ste sigurno primjetili – bilo u tradicionalnim medijima ili u beskrajnom digitalnom prostoru:

“Neki od značajnijih projekata na kojima sam radila uključuju animacije za Un Women Eca i OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) povodom Svjetskog dana izbjeglica. Posebno bih istakla saradnju s RTVBIH na projektu za dječji program, gdje sam kreirala ilustracije za kviz, kao i dugogodišnju saradnju s Školskom knjigom Zagreb, gdje sam imala priliku raditi na ilustraciji dječjih knjiga i udžbenika. Od manjih projekata, ističem murale koje sam kreirala, prvu i uvijek posebnu ilustriranu dječju knjigu Trba i Dugi: Izgubljeni recepi doktora zeca, te prošlogodišnji Bukvar koji je osvanuo među osnovcima. Također, važan mi je i društveno odgovorni projekt za koji sam radila vizuelni dio i animacije – kampanja “Opasne, štetne i nimalo kul” protiv upotrebe petardi i pirotehničkih sredstava tokom zimskih praznika, u saradnji s Play Team agencijom. Smatram da je ovakav angažman ključan za moj osobni doprinos zajednici kroz kreativni rad.

Gdje je animacija u Bosni i Hercegovini?

I za kraj, interesovalo nas je gdje je animacija u Bosni i Hercegovini i da li se vide pomaci kada je u pitanju percepcija značaja ovakvog vida umjetnosti i, generalno, potrebe za angažmanom agencija koje se, specifično, bave tom vrstom usluge:

“Što se tiče animacije, primjećujem da se prave mali, ali važni koraci naprijed. Kao član udruženja animacije Dares, aktivno radimo na jačanju ovog sektora u Bosni i Hercegovini. Imamo izuzetne umjetnike i animatore, ali nedostaje kontinuirana produkcija,i naravno tim priliv dodatnog novca, klijenata i reputacije, što je za sad posledica različitih uticaja i politika. Međutim, primjećujem pozitivne promjene.  Za ilustraciju, smatram da se polako razvija. Imamo talentovane ljude, ali nedostaje nam kvalitetna kritika i prepoznavanje važnosti ilustracije u kulturnim institucijama i komercijalnom sektoru. Edukacija klijenata o estetici i kvalitetnom radu ključna je, kao i podizanje svijesti o tome kako vizualni sadržaj može značajno doprinijeti prodaji, pod uslovom da je osmišljen s jasnim konceptom, porukom i jakim brendom”, zaključuje Milica.

Kao mlada preduzetnica u kreativnim industrijama, Milica savjetuje drugim mladim ženama da prvo prevaziđu strahove i aktivno traže pomoć i savjete od drugih. Napominje da uvijek postoje organizacije i fondacije koje pružaju obuke i edukacije o preduzetništvu, što može znatno olakšati put i izbjeći greške, kao i grant programi i lokalne inicijative koje podržavaju samozapošljavanje, što može pružiti dodatnu sigurnost pri pokretanju biznisa:

“Konekcije s drugim ljudima su ključne, kao i učenje iz njihovih iskustava. Bitno je biti prisutan i relevantan u svom poslu, ali isto tako i voditi brigu o sebi i pronaći vreme za odmor. Greške su normalne, a važno je naučiti iz njih i nastaviti dalje. Postoji mnogo resursa poput podcasta i predavanja koji svakodnevno mogu pomoći u profesionalnom razvoju, ali važno je balansirati informacije kako se ne bi osjećali preplavljenim. Na kraju, ključno je raditi posao koji volite i postaviti situaciju tako da vi vladate njom, a ne obrnuto”, savjetuje Milica.

Članak pripremila Fondacija 787.

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

plaža za žene s hidžabom Ulcinj

Otvorena prva plaža na Jadranu za žene s hidžabom

Žene koje se u moru preferiraju kupati s hidžabom dobile su svoju prvu plažu na Jadranu. Za njih je u Ulcinju, u Crnoj Gori,...