Trebam li navesti platu u oglasu za posao? Jesam li dobro razmislio/la kakva osoba treba mom timu i dobro ju opisao/la? Je li oglas dovoljno zanimljiv…? Mnogo pitanja proći će nam kroz glavu tijekom pisanja oglasa za posao za naš biznis. A s oglasom za posao za svoj biznis “u sridu” je pogodila mlada poduzetnica Zehra Jonuz Silajdžić iz suvenirnice JON.ZE. Tim povodom razgovarali smo s Ajlom Mulalić, Business & Team Developer u Invision Consulting d.o.o. Otkrila nam je u čemu je tajna JON.ZE oglasa te koje su najčešće greške prilikom pisanja oglasa. S nama je podijelila zlata vrijedne savjete kako napisati dobar oglas za posao.
Oglas te treba ‘zvati’ da ga otvoriš
JON.ZE oglas za posao pravo je osvježenje u moru standardnih formi oglasa. Drukčiji je i upečatljiv i “zove” te da pogledaš o čemu se radi. I ono najvažnije – odgovara vrijednostima biznisa i biznis modelu. Naime, riječ je o suvenirnici mlade poduzetnice Zehre Jonuz Silajdžić na Baščaršiji. Suvenirnica prenosi bosanski duh, i to u vizualnom, lingvističkom, emocionalnom i tradicijskom smislu, i to i sam oglas oslikava.
Vlasnica je, koristeći stare bosanske riječi, napisala oglas koji je razumljiv samo onima koji poznaju i/ili vole takav jezik te gaje ljubav prema bosanskoj tradiciji. Koristeći specifičan rječnik nabrojala je sve što jedan oglas treba imati. Konkretnu poziciju, opis karaktera idealne osobe, opis konkretnih poslova koje će osoba obavljati, popis njezinih odgovornosti, način prijave…
Prijava je također specifična. Umjesto standardnog poziva na slanje CV-a, osmišljen je online upitnik koji pojednostavljuje prijavu, što će se posebno svidjeti mlađim generacijama. Kroz oglas se proteže i humor. Ovakav tip oglasa savršen je za male kreativne biznise. Oni, za razliku od velikih biznisa i korporacija, mogu objaviti neobičan oglas. Nisu kreativno ograničeni pravilima.
Pročitajte više: Doznale smo kako pronaći i zadržati top zaposlenike
Najbolji neće raditi za vas ako ćete štedjeti na njihovoj plati
A kako osmisliti dobar oglas za posao? Naime, dobar oglas za posao ima dvije funkcije. Prva je da se netko prepozna i kaže “e, to sam ja, moram se prijaviti!”, a druga je da netko prepozna nekog drugog i preporuči mu oglas. Ovo je suština dobrog oglasa.
Kako bi se napravio dobar oglas, važno je napraviti dobru pripremu. Najprije je potrebno detaljno opisati osobu – do najsitnijih detalja, poput pozicije, aktivnosti, karakternih crta i osobnosti. Potom je potrebno proći kakva je to komplementarna osoba u timu, s kim će osoba najviše surađivati i tko će joj biti nadređeni. Zna se dogoditi da osoba odlično odgovara poziciji, ali se ne slaže dobro s kolegama i slično. Sljedeća važna perspektiva je kakvu osobu si biznis može priuštiti.
“Često nam klijenti kažu ‘želim najbolju osobu’, a onda kada dođemo do teme plate gleda se da se uštedi. Logično je da se u biznisu gledaju uštede, ali ako se ne mogu priuštiti najbolji, onda se trebaju spustiti očekivanja. Ponekad biznisu i odgovara da novi zaposlenik nema puno iskustva, kako bi se lakše prilagodio funkcioniranju biznisa”.
Pročitajte više: Ajla Mulalić podijelila 3 najvažnije lekcije za vođenje biznisa
Navedite ‘od-do’ rang plate u oglasu
Nakon sumiranja ovih koraka, slijedi pisanje oglasa. Kod pozicija s jednostavnijim odgovornostima Ajla preporučuje jednostavne oblike prijave, kao što je online upitnik. Kod pozicija sa složenijim odgovornostima preporučuje slanje CV-a te online upitnik kao dodatak. Kako kaže, online upitnik često koristi kako bi bolje upoznala kandidate i njihov način razmišljanja, kroz hipotetičke scenarije i izazovne situacije.
“Iz mog iskustva, kandidati vole ovakva kreativna pitanja i jako puno se može razumjeti iz njihovih odgovora”.
Velika dilema je treba li navesti iznos plate u oglas ili ne. Od ove godine spominje se da će Europska unija uvesti obvezu navođenja iznosa plate u oglasima za posao. Ajlina preporuka je stavljanje ranga “od-do”, a potom je potrebno prema slobodnoj procjeni i dogovoru s finalistima definirati točne iznose.
“Meni se dešavalo da se ode i preko gornjeg iznosa plate u konačnim dogovorima, jer se stvarno nađe idealni kandidat. Posebno kada su seniorske pozicije u pitanju, zna se da su takve osobe već negdje zaposlene, ne traže aktivno posao i neće tako lako aplicirati negdje drugo. Kada vide iznos ili rang plate, to ih može inspirisati da se prijave iako nisu ni planirali“.
Pročitajte više: Ajla Mulalić: Zaljubljenica sam u edukacije i znanje prenosim klijentima
Općeniti oglasi privući će mnogo potencijalnih zaposlenika, ali ni jednog pravog
Kad je riječ o najčešćim greškama, važno je napomenuti da je zapošljavanje nove osobe veliki rizik za male biznise. Stoga je važno investirati vrijeme u kvalitetnu analizu prije početka procesa zapošljavanja. Važno je znati kako napisati dobar oglas za posao.
“Najčešća greška koju primjećujem je neinvestiranje vremena u analizu kakva osoba odgovara poziciji, timu i biznisu. Često se ide na lutriju, objavi oglas pa šta bude, bude. Vlasnici biznisa mi nekad otvoreno kažu da više vremena potroše na odabir laptopa, uredskog materijala ili službenog auta nego zaposlenika”.
Sljedeća greška je pisanje generičkih oglasa, oglasa koji mogu važiti za bilo koju firmu. Na takve oglase prijavljuje se jako puno kandidata koji traže bilo koji posao. To znači puno administracije oko prijava, puno intervjua, puno čestih otkazivanja bez obavijesti i slično. Često se dogodi da se takvi oglasi i ponavljaju jer se, bez obzira na veliki broj prijavljenih, nije našla prava osoba.
“To znači ponovno ulaganje resursa, trošenje vremena i stvaranje frustracije, posebno kada u firmi to radi neko kome je to dodatna obaveza”.
Pročitajte više: Uvedi me, zavedi me ili zašto je uvođenje u posao važno?
Osigurajte novom zaposleniku onboarding
Sljedeća česta greška je nenavođenje iznosa ili ranga plate. Neki se zbog toga neće ni prijaviti, a neki će odustati od procesa kad saznaju iznos plate. Nadalje, greška je i nekreativan oglas koji ne privlači pažnju i stoga rezultira malim brojem prijava. Greška je i nepostojanje definiranog procesa uvođenja u posao odnosno onboardinga.
“Sve su ovo velike i značajne teme, ali nisu esencijalne, posebno u slučaju malih i srednjih biznisa. Vjerujem da je najznačajniji korak, bilo da se po prvi put radi zapošljavanje ili je veći tim, analiza kakva osoba odgovara poziciji, timu i biznisu. Kada se prema tim informacijama piše oglas, velike su šanse da će se doći do prave osobe”.
Nekim će se biznisima sve ovo činiti komplicirano. Iziskivat će previše vremena i resursa, posebno onima koji prvi put zapošljavaju. Oni mogu razmotriti angažman eksterne agencije koja će ih podržati u procesu zapošljavanja.
Foto: Canva / LinkedIn