Koristite intervju kao alat za gradnju i održavanje odnosa!

Pod uvjetom da ste napravili analizu radnih mjesta koja je rezultirala jasnim opisima poslova, nakon objave oglasa stiglo je dovoljno prijava pravih kandidata. Trijažirali ste kandidate, neki rješavaju i online test znanja/vještina ključnih za radno mjesto i odabirete za intervju, kao „krunu“ selekcije, najuži krug 5 do 10 kandidata…

Intervju za posao

Mikro i mali poduzetnici s kojima radim odlučuju se često, prije slanja na procjenu kandidata (online testiranje sposobnosti, osobnosti i radnih vrijednosti) provesti „mini predselekcijski“ intervju. Jer žele direktno „omirisati“ jesu li si bar ugrubo FIT po načinu razmišljanja, djelovanja… tako dodatno eliminiraju one koji im nikako „ne sjedaju“ ili dođu skroz nepripremljeni…

Danas, kada zadate jasan prompt AI-u možete dobiti puno „savjeta“ i savjeta, što je intervju, kako se radi intervju za ovu ili onu svrhu.

Pa zašto ovi članci uopće?

Pa zato što, bez korištenja AI-a, dijelim s vama profesionalno-osobna iskustva iz prakse u radu s ljudima i organizacijama zadnjih 30 godina. Ono što se događa u živoj interakciji 2 čovjeka teško se može do kraja opisati odgovorom AI-a na najmudrije zadan prompt AI-u. Jer se interakcija 2 živa čovjeka ili više njih u panel intervjuu događa tada, s tim živim jedinkama, ljudima i nema često ishod kakav ste očekivali.


Pročitajte više: Male tvrtke jednostavno ne smiju ignorirati važnost analize radnih mjesta


Dobra priprema intervjua je pola posla 

Zato se i treba pripremiti, svjesno provesti u ulozi intervjuera, strukturirani ili polu-strukturirani intervju, kao format smislenog razgovora koji treba doprinijeti odluci, koga odabrati za suradnika, koga promaknuti itd…

Ptice na grani pjevaju o principima dobre pripreme… pričate manjinu vremena, a slušate većinu, opažate neverbalni dio komunikacije, imate mjesto gdje vas ne ometaju…

Kako intervju nije samo ugodan razgovor uz kavu i kekse, stvarno vam je bitno pripremiti se:

  • ovisno o svrsi cilju intervjua (dajte si odgovor zašto ga uopće provodite i što njime postižete)
  • proučite info o kandidatu/ osigurajte neometanje i realno vrijeme za svakog kandidata (npr. cca 30 minuta za poslove srednje razine složenosti koja nisu rukovodeća)
  • 20-ak posto vremena govorite/pitate/provjeravate razumijevanje kao voditelj intervjua a 80-ak posto  slušate i opažate ponašanje kandidata (neverbalno da li usklađeno prati verbalno) + bilježite bitno (ili netko treći bilježi)
  • prođite „u sebi“ faze intervjua (prije intervjua): uvodno – zašto ste se sastali, prikupljanje /razmjena informacija, zaključni dio
  • imajte spremne konkretne odgovore na moguća pitanja kandidata
  • pripremite unaprijed obrazac – POLUSTRUKTURIRANI intervju da ima minimalno 60% ISTIH pitanja svim kandidatima (bitno vam je za valjanu usporedbu kod odluke koga izabrati!), a cca do 40% razlikovnih pitanja, a RAZLIKOVNI dio pitanja temeljen na analizi CV-a, preporuka, rezultata testiranja…

Najvažniji savjet: ne podrazumijevajte, pitajte, slušajte

Kroz praksu i sve više provedenih intervjua razvijate se kao intervjuer, jer spoznajete načine kako komunicirate, koliko slušate a koliko i kako govorite, osvještavate  subjektivnosti kojima ste skloni, osvještavate na čemu i kako trebate sami sa sobom poraditi, da bi mogli u bitnome, što profesionalnije voditi intervju.

U seriji kolumni na ovu temu idućih tjedana, utorkom, obradit ćemo, uz primjere, formate intervjua:

  • Selekcijski intervju
  • (Pr)ocjenjivački intervju
  • Razvojni intervju
  • Izlazni intervju

U velikom broju slučajeva u praksi savjetujem pripremu POLUSTRUKTURIRANOG intervju iz razloga što je realno primjenjiv u najvećem broju slučajeva i daje odlične rezultate jer u nestrukturiranom dijelu vodite komunikaciju tako da specifičnosti svakog kandidata dovodite u fokus, dajete ljudima i sebi prilike za pojašnjenja, provjeravate jeste li se dobro razumjeli…

Jer ako netko u CV-u ima podatak da zadnje 2 godine mijenja 4 poslodavca, provjerite o čemu se radi?

Ne podrazumijevajte. Provjerite pitanjima. Slušajte.

U praksi sam imala slučajeva da se radi o kandidatu i njegovoj nemogućnosti da radi kako treba iz više vrsta razloga (motivacije, zdravlja, nemanja sposobnosti…)  do toga da se ili u tvrtki događaju nezakonite stvari pa ljudi bježe, nema isplate plaća redovito, preseljenje zbog smrtnih slučajeva ili razvoda od bračnog partnera…

Život piše razne scenarije…


Pročitajte više: Trijažirajte kandidate za posao smisleno i olakšajte si proces!


Izađite u susret s terminima za intervju kandidatima koji rade

Radeći intervjue za klijente poduzetnike u zadnje 2.5 godine, oko 80% njih radili smo do 8 sati ujutro, oko podneva ili iza 16 sati ili subotama od 9 do 12 sati. Jer su mi poslodavci prepustili da se dogovorim s ljudima, zaposlenim kandidatima. Cijenili su to svi. I oni koji nisu bili odabrani su u feedbacku to spomenuli kao plus.

I da, dočekajte ih kao ljude i na početku definirajte uz pozdrav i vaše uloge, koliko god vam to izgledalo formalno, ali rezimirajte. Jer uloga onoga koji intervjuira i intervjuiranog nije ista. Od početka treba se znati tko vodi proces i zašto, koji su okviri i očekivani ishodi.

Vodite se u provedbi sljedećom logikom

Vodite se  time čemu će služiti informacije koje prikupljate i zato pitajte pitanja koja
 „izvlače“ od kandidata bitne info za kasniju valjanu usporedbu  – tko je NAJ za radno mjesto

Bitno vam je saznati:

  • zašto se (al’ iskreno) javljaju vama kao poslodavcu / za to radno mjesto
  • razumiju li srž posla koji ih očekuje
  • znaju li kroz primjere obrazložiti / pokazati svoje kompetencije
  • dijelite li ključne vrijednosti

I dajte priliku ljudima da i oni vas pitaju ono što je njima bitno.

Jer ako se oko bitnih stvari razilazite, bitno je da se raziđete odmah na početku.

Tako manje „košta“ sve uključene.


Kolumna ‘HR u uredu’ autorice mr. sc. Andreje Bakula, prof. psihologije i vlasnice AB.PRO obrta za poslovne usluge, donosi pregled naprosto nužnih HR praksi koje su potrebne da sve bude u redu u uredu. Autorica je nakon 29 godina intenzivnog rada s ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a, 2022. godine osnovala AB.PRO obrt za HR usluge. Provela je više od 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, profesionalni razvoj i (pr)ocjenjivanje radnog učinka. Konstantno se usavršavala i učila i – mentorirala ljude u svom poslovnom okružju da rastu. Članice Women in Adria imaju 30 do 40 posto popusta na usluge AB.

Članak je preuzet s www.womeninadria.com.

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

tuširanje vrućom vodom

Zašto se ne biste trebali svaki dan tuširati vrućom vodom?

Iako je tuširanje vrućom vodom jako ugodan osjećaj, novo izvješće koje je objavio The New York Times sugerira da bi to moglo izazvati probleme...