Na našem sljedećem Networking Breakfastu u Gradačcu sve naše učesnice, poduzetnice iz gradačačkog kraja, očekuje još jedna zanimljiva radionica pod nazivom “Ključne stvari koje su važne za profitabilan biznis“, a koju će voditi Kemal Hadžić, konsultant, generalni direktor i vlasnik konsultanske kuće Key Consluting. U ovom razgovoru s Kemalom donosimo vam najvažnije detalje s radionice, koju je Kemal nedavno održao i na našem Networking Breakfastu u Cazinu, a koji će umnogome pomoći našim poduzetnicama da poboljšaju profitabilnost i omoguće razvoj svog poslovanja.
Odrastajući u konsultantskim vodama na Zapadu
Studirajući Informatiku i računarske nauke na Univerzitetu u Amsterdamu, na kojem je kasnije završio i svoj master studij, Kemal Hadžić je svoju profesionalnu karijeru zasigurno zamislio u nešto drugačijem obliku od one kojom se danas bavi. No, iza njega je više od 25 godina iskustva u poslovnom savjetovanju, od kojih je 11 godina proveo u globalnoj konsultantskoj kući Accenture, podržavajući razvoj poslovanja nekih od najvećih globalnih multinacionalnih kompanija u različitim industrijama, od automobilske, energetike, telekoma, banaka i financijskih institucija. Danas je Kemal Senior Industry Advisor za Evropsku Banku za Obnovu i Razvoj (EBRD), aktivni član Bosanskohercegovačko – američke akademija umjetnosti i nauke i član uprave kompanije Alma Ras, regionalnog lidera u tekstilnoj industriji.
Pročitajte više: Networking Breakfast u Gračanici: “Digitalna rješenja su ključni elementi profitabilnog biznisa”
“Mogu slobodno reći da sam “odrastao” u konsultantskom svijetu i da sam naučen da razmišljam o rješenjima i nikada o problemima. Pristup poslu koji imam, koji je i moja cijenjena kolegica Dragana Đermanović iz Novog Sada, inače vrhunski savjetnik i poduzetnik (GRWTH Guide), jako dobro opisala u jednom intervjuu je sljedeći: “svaki klijent nauči me najmanje onoliko koliko ja znanja prenesem njemu”. Mislim da uspješan lični razvoj, kao i razvoj poslovanja zahtijeva pravilnu podršku i savjete. Svoju sam ekspertizu gradio godinama radeći s klijentima na pronalaženju rješenja za rast prihoda i profita njihovih kompanija, unapređenja poslovanja, ali i na izgradnji ljudskih resursa i operativnih performansi njihovih timova. Stoga domen mog savjetovanja uključuje, između ostalog, i izrade strategija razvoja, ali i poslovne transformacije, operativno restruktuiranje, krizni menadžment, upravljanje odnosima sa kupcima (CRM), prodaju i marketing, upravljanje novčanim tokovima, tzv. cash flow management, upravljanje troškovima, te unaprijeđenje ključnih pokazatelja poslovanja“, ističe na početku Hadžić.
O važnosti umrežavanja žena u svijetu poduzetništva Kemal je nekoliko puta govorio u svojim dosadašnjim izlaganjima, bivajući svjedokom sjajnih praksi i inicijativa u poduzetničkom sektoru u Holandiji, koje je vidio tokom svog studiranja i rada.
“Postoje mnogi izvori kvalitetne podrške dostupni poduzetnicama danas, kao što su Women in Adria, EBRD, Finance in Motion, Mozaik, Ženska mentorska mreža i mnogi drugi. Ovi resursi mogu pružiti ne samo mentorstvo i savjete, već i priliku za umrežavanje s drugim kvalitetnim ljudima, kojima vi možete da prenesete svoje znanje, ali najmanje toliko možete i da naučite i od njih“, ističe Hadžić.
“Ključno za razvoj poslovanja je biti otvoren za nove pristupe i nove ideje”
Mnogim poduzetnicama jednako kao i poduzetnicima, neovisno od administrativnih barijera s kojima se svakodnevno suočavaju u ovoj zemlji, nerijetko konzervativan pristup razvoju poslovanja predstavlja glavnu kočnicu u napretku njihovih firmi.
“Kada je u pitanju razvoj poslovanja, ključno je biti otvoren za nove pristupe. Kao što je rekao Friedrich Nietzsche, ‘Zmija koja ne može odbaciti svoju kožu mora umrijeti. Također i umovi koji su spriječeni da promijene svoje mišljenje prestaju biti umovi.’ Ova izjava naglašava važnost kontinuiranog učenja, prilagođavanja i inovacija u poslovanju. Samo kroz prihvaćanje novih ideja i prilagodbu promjenama možemo postići dugoročni uspjeh. U svom poslu sam radio i sarađivao sa mnogo firmi u gotovo svim industrijama i svaki put kada posjetim neku od firmi ustvari ponovo shvatim koliko ne znam. Znanje je svugdje oko nas i od svakog se može nešto naučiti“, poručuje Kemal.
Bez kvalitetne i kontinuirane edukacije nema dobre protočnosti poslovanja, a Kemal smatra da jedan od ključnih elemenata uspješnog poslovanja edukacija o upravljanju financijama. “Bez obzira na veličinu poslovanja, vještine upravljanja gotovinom i financijske kalkulacije su ključne za održiv razvoj. Edukacija o ovim temama omogućuje nam bolje razumijevanje financijskih izazova i pravilno upravljanje novčanim tokom, što je vitalno za dugoročnu stabilnost. Postoji mnogo formalnih i neformalnih načina kako se educirati u finansijama. Najbitnije je da vas educira onaj ko ima struku i ko zna prenijeti znanje. U našoj regiji postoji nekoliko MBA i Mini MBA programa za Finansije i controling koji vam omogućuju primjenu teorije na stvarnim slučajevima. Uvijek bih preporučio “learning by doing”, jer najkvalitetnije i najbrže ćete naučiti nešto ako sami uzmete posao u svoje ruke uz podršku kvalitetnog mentora/konsultanta“, naveo je Hadžić.
Pročitajte više: Kako se trgovci mogu zaštiti od neosnovanih reklamacija potrošača?
6 faktora nužnih za rast i razvoj unutarnje organizacije firme
Svakodnevni problemi s kojima se poduzetnici susreću, a koji su direktno uvjetovani iznimno komplikovanim administrativnim sistemom u zemlji, te vrlo lošom poreznom politikom i financijskim nametima u obliku doprinosa na plaće uposlenika i drugih poreza (osim poreza na dohodak koji je u BiH još uvijek najmanji u Evropi), ne ostavljaju nažalost previše mogućnosti poduzetnicima za unaprijeđivanje poslovanja. Problemi s vrlo nelojalnom konkurencijom u BiH, koja značajno utiče na cijene proizvoda i usluga na tržištu, također predstavljaju jedan od ključnih segmenata konkurentnosti poslovanja, naročito onih firmi koji se nalaze u početnoj fazi razvoja.
“Problem sa dostupnošću kvalifikovane radne snage je postao trenutno najakutniji problem u poslovanju i značajno usporava razvoj bilo kojeg preduzeća. Međutim, treba reći da, iako prvi faktor rasta predstavljaju ljudski resursi, odnosno kvalitetan kadar unutar firme, oni ipak nisu ključni faktor uspjeha poslovanja, nego su to odnosi između ljudi unutar firme. Ako sve štima po pitanju odnosa između ljudi, to je preduslov za realizaciju bilo kakvog rasta vašeg poslovanja”, tvrdi Hadžić.
Drugi važan faktor za rast je organizaciona struktura firme, gdje je jasno i transparentno definirana uloga svake pozicije, jasno definirane odgovornosti i ovlasti svakog zaposlenika, kao i ključni pokazatelji uspjeha za svaku poziciju.
Treći faktor predstavljaju upravljački alati, odnosno mehanizmi koji uključuju upravljanje procesima i resursima, počev od mašina, ljudi do finansija.
Četvrti faktor je fleksibilnost vašeg poslovanja. Firme koje se agilno prilagođavaju novim situacijama, odnosno izazovima su mnogo uspješnije od “krutih” firmi, kojima je potrebno dosta vremena za prilagođavanje.
Peti faktor predstavlja upravljanje kvalitetom proizvoda ili usluga. Kvalitet vašeg proizvoda ili usluge je jedina stvar koja dugoročno daje najbolje rezultate i potiče rast vašeg poslovanja. Konstantan rad na unaprijeđenju procesa, proizvoda, usluga, znanja, vještina uposlenika je osnova za bilo kakav rast i razvoj poslovanja.
Šesti faktor predstavlja razvojni mindset vlasnika, odnosno uprave/managementa, zajedno sa mindsetom uposlenika. Na koji način će vlasnik, odnosno upravljačka struktura u firmi biti spremna na prihvatanje novina, inoviranje ranijeg poslovanja, od toga će značajno ovisiti i kurs razvoja vašeg budućeg poslovanja.
Poštujući ova gore navedena pravila za razvoj poslovanja koje je Kemal naveo značajno možete omogućiti uspostavljanje bolje protočnosti organizacije vašeg poslovanja i obezbjediti kontinuiran porast vašeg poslovanja. Svi ti elementi će nužno doprinijeti i porastu profitabilnosti vašeg poslovanja, što će značajno povećati i vašu konkurentnost na tržištu.
Photo:Privatna arhiva