Iza nas je prva Konferencija za žene u nabavi i logistici. Učili smo, širili mrežu kontakata i dijelili poslovna iskustva jučer u sarajevskom Courtyard by Mariott. Predavačice su se dotaknule najvažnijih tema u ovoj industriji, a nisu zaobišle ni trendove, pa smo tako saznali i kako umjetna inteligencija utječe na logistiku. Evo što su nam otkrile žene koje godinama grade uspješne karijere u ovoj pretežno muškoj industriji.
Umjetna inteligencija ili ljudi?
Prvo predavanje pod nazivom “Optimizacija lanca opskrbe: Inovacije, podrška i partnerstva u logistici – ključ uspješnog poslovanja“, održala je Elma Muharemagić, direktorica u RCL Bosna i Hercegovina. Lanac snadbijevanja je, objasnila je, sistem organizacija, ljudi, aktivnosti, informacija i resursa koji su uključeni u kretanje proizvoda ili usluga od dobavljača do potrošača. Istaknula je važnost partnerstva i timskog rada u postizanju poslovnih ciljeva te naglasila da fleksibilnost i suradnja između različitih sektora mogu poboljšati učinkovitost.
Muharemagić smatra da je kontinuirana komunikacija s klijentima ključna za održavanje kvalitete i prilagodbu usluga. Navela je i ključne vještine uspješne logistike, a neke od njih su vještina pregovaranja i rješavanja sporova, razvoj procesa, razvoj talenata, peak season planiranje i egzekucija, pametno modeliranje…
Maida Eljazović, supervizorica operacija transporta i pružatelja logističkih usluga u Nelt d.o.o., održala je predavanje o primjeni vještačke inteligencije u logistici: Uticaj psiholoških osobina i sposobnosti vozača na optimizaciju saobraćaja. Efikasna isporuka robe ovisi o određenim faktorima kao što su: kapacitet tovarnog prostora dostavnog vozila (nosivost, korisna zapremina, broj paleta u podu tovarnog prostora), parameti dostave (vrijeme isporuke, vrsta isporuke, broj mjesta isporuke, pređeni kilometri, i dr.) i lične osobine vozača.
Naglasila je važnost psiholoških i psihomotornih sposobnosti vozača u logistici te istaknula da se one često zanemaruju, iako značajno utječu na učinkovitost i sigurnost isporuka. Logistika, rekla je, zahtijeva pažljivo upravljanje ljudskim resursima, uz procjenu vozača na temelju osobnih sposobnosti kako bi se osigurala optimalna izvedba i sigurnost u složenim situacijama. Zaključila je da sustavi umjetne inteligencije mogu poboljšati raspodjelu zadataka, ali ipak ne mogu zamijeniti iskustvo i intuiciju vozača.
“Čovek je najznačajniji, ali i najkompleksniji faktor sigurnosti saobraćaja i važan faktor u procesu optimizacije ruta”.
Pročitajte više: Nataša Mihajlović: ‘Nitko nije super-žena, zašto bismo si to željele’
Zašto u nekim industrijama manjka žena?
Elma Plasto Plećan sebe opisuje kao strastvenu logističarku, vječnog optimista, sanjara, kreativca… Ona je direktorica u Interšped Logistics d.o.o., a na konferenciji je govorila o uticaju žena u logističkom menadžmentu, preprekama i izazovima. Objasnila je zašto u nekim industrijama ima mnogo više muškaraca nego žena, a neki od razloga su rodna pristranost u industriji kojom dominiraju muškarci, stereotipi i predrasude o ženama kao liderima, stakleni plafon, nejednake plate, nedostatak prilika…
Osvrnula se i na razlike u ženskom i muškom vođenju. Istaknula je važnost emocionalne inteligencije, sposobnosti prilagodbe i otpornosti. Empatija, komunikacija i podrška ključni su za uspjeh u timu. Također, naglasila je važnost mentorstva i fleksibilnosti te ravnoteže između privatnog i poslovnog života. Potiče žene da se uključe u industriju i ruše stereotipe, ističući kako ženski stil vođenja obogaćuje organizacijsku kulturu. Doprinijeti možemo na više načina: mentorstvom, umrežavanjem, obrazovanjem i obukom, razvojem vodstva, promovisanjem fleksibilnog rada, promicanjem rodne raznolikosti…
Omjer žena i muškaraca 50/50
“Nabava – iza kulisa gotovog proizvoda” bila je tema je predavanja Anite Šimić i Slavice Čolak iz Violeta d.o.o. Slavica i Anita upoznale su nas sa procesima, izazovima i prilikama u odjelu nabave prije nego finalni proizvod dođe na policu.
Slavica Čolak voditeljica je nabave i planiranja u Violeta d.o.o. Predavanje je započela zanimljivim činjenicama o tvrtki u kojoj radi. Naime, 50% zaposlenih u Violeti čine žene, 40% menadžerskih pozicija u rukama žena, a u odjelu nabave radi 57% žena. U posljednjih pet godina njihova je nabava prošla kroz nekoliko kriza: Covid, energetska kriza, otkazivanje potpisanih ugovora, proglašenje stanja više sile, poremećaji u lancu opskrbe… Ipak, od svakog izazova nastojali su stvoriti priliku. Navela je tri načina kako se boriti s izazovima:
- Graditi kulturu: kako izazov pretvoriti u priliku.
- Razina suradnje i kreativnosti koju tim ima može napraviti razliku.
- Out of box razmišljanje o potencijalnim rješenjima.
Voditeljica transporta i logistike u Violeta d.o.o. Anita Šimić u ovoj je tvrtki već 20 godina. Glavni zadatak njezinog odjela je isporučiti robu kupcu ispravno i u zadanom vremenu. Navela je da Violeta ima 8 distributivnih centara unutar BiH te 3 skladišta za proizvodnju i sirovine u Grudama. Osvrnula se i na činjenicu da je ženama otežano napredovanje u karijeri te otkrila kako žene uspijevaju i napreduju u sektorima logistike. Kako kaže, iako izazovi postoje, prilike za žene veće su nego ikad, “a mi smo tu da ih iskoristimo i kreiramo nove standarde”. Violeta kao poslodavac je primjer jer radnike bira prema kompetenciji, a ne prema spolu, i to se jasno vidi omjerom ženske i muške radne snage 50/50.
Žene moraju biti dvostruke bolje od muških kolega
Meliha Mujezinović, voditeljica predstavništva u Dragon Maritime SEE Sarajevo, govorila je o ženama u pomorskom saobraćaju i logistici. Istaknula je podatak da prema Gartnerovom istraživanju iz 2024. godine, žene zauzimaju samo 26% rukovodećih pozicija na C-Level nivou u logistici, što ukazuje na usporen napredak prema rodnoj ravnoteži. Osvrnula se na vlastita iskustva i izazove s kojima se susrela kao žena u dominantno muškoj industriji.
Naglasila je kako žene često moraju biti dvostruko bolje od svojih muških kolega da bi bile prepoznate, a uz to se suočavaju s pritiscima i stereotipima. Posebno je istaknula važnost preuzimanja rizika, jer smatra da žene igraju na sigurno, što ih često koči u ostvarivanju većih ambicija. Također, naglasila je kako žene mogu koristiti svoje vještine poput prilagodljivosti i inovativnosti za rješavanje problema i donošenje važnih odluka. Navela je i nekoliko preporuka iz prakse, poput postavljanja jasnih ciljeva i praćenja napretka, uvođenje programa mentorstva i podrške za žene, omogućavanja fleksibilnih radnih uslova (hibridni rad, skraćeno radno vrijeme)…
Sponzori konferencije su Rail Cargo Logistics, NELT, Manpower Bosnia and Herzegovina, COSCO Shipping, Dragon Maritime.