Kao poduzetnice i žene na visokim pozicijama u kompanijama za koje radite, često ste izložene javnom nastupu i govoru, koji također često nosi i kritike, dobre i one manje dobre, koje utječu na motivaciju i svakodnevno djelovanje.
Svaki javni nastup je nova prilika
Od timskih sastanaka, konferencija, edukacija, pa do onih javnih, medijskih, svaki nastup je nova prilika za: učenje i rast, otvaranje novih prilika, promjenu načina razmišljanja i djelovanja, podizanje samopouzdanja, izlazak iz zone komfora, inspiracije za publiku kojoj se obraćate i na koncu može postati unosan biznis kojim ćete se u budućnosti također baviti.
No, kako postoje lideri koji su kao “rođeni za taj posao”, mnogo je više onih koji bježe od javnih nastupa i govora, skrivaju se iza svojih strahova, zone nepoznatog i često propuštaju nadahnjujuće trenutke u karijeri i životu.
Kako bismo sve poduzetnice i poslovne žene ohrabrili da bar pokušaju i odvaže se na ovaj izazov, donosimo praktične prijedloge i prakse kako da se oslobodite i postanete stručnjakinje u govoru i prezentaciji tema u kojima ste svakako najbolje.
Krenimo od toga da ste prvi i najteži korak zapravo i savladele – pozvane ste da govorite o temi u kojoj ste najbolje, kojom vladate, koja je vaš život i biznis, i ne postoji pitanje ili podtema na koju ne znate odgovor, a to je ključno za hrabrost i samopouzdanje da izađete pred publiku i počnete govor.
12 stvari koje čine dobar javni nastup
Bez obzira da li se radi o kolektivnom sastanku ili javnom događaju, ovo su koraci koje trebate savladati i vježbati do besprijekornog nastupa:
Znate li kome se obraćate?
Poznavanjem publike kojoj se obraćate u određenoj prilici pomaže vam zapravo da prilagodite svoj govor ili prezentaciju, koliko će trajati, koje su teme prikladne, kojim tonom i jezikom, i da to iskustvo uvijek bude ugodno i korisno vašoj publici.
Znate li okruženje u kojem ćete govoriti?
Ukoliko niste u prilice da fizički upoznate okruženje i prostor u kojem ćete govoriti, pokušajte ga vizualizirati i dočarati sebi atmosferu u kojoj želite govoriti. Unaprijed se informišite o tipu eventa, da li govorite na pozornici ili ne, jeste li ozvučeni ili ne, da li sjedite ili slobodno se krećete, da li je prezentacija ili interaktivni događaj… Možda zvuči previše školski, ali bez svih ovih detalja niste spremne za dobar nastup. Prethodno pripremite materijale i ostale potrepštine, vodu, računar, olovku i sve druge sitnice koje će vas učiniti sigurnijim i spremnijim za nastup. Ukoliko ste od onih sretnica koje imaju asistente, isti proces i oni trebaju proći s vama.
Znate li glavne tačke vašeg govora?
Izlaganjem glavnih tačaka vašeg govora čini prezentaciju fokusiranom i organizovanom. Ključne riječi se lako pamte i dobro funkcioniraju kao model koji garantuje odličan nastup. Tokom govora se uvijek možete osvrnuti na svoje bilješke i vidjeti ključne riječi koje će vas držati fokusiranim i na željenom putu prezentacije.
Pronađite nekog da pregleda vaš govor
Nakon što zapišete govor i ključne riječi, važno je da ga bliski saradnici ili poslovni prijatelji pogledaju i pročitaju. Druga perspektiva može vam pomoći da identifikujete nova i drugačija područja poboljšanja.
Vježbajte sami!
Kada saznate koliko imate vremena za govor ili razgovor, vodite računa o početku i kraju, i pročitajte upute i po nekoliko puta. Uredu je i da se podsjetite čitanjem određenih dijelova, ako usljed govora zaboravite na neke detalje ili red. Kontakt očima sa publikom je ključan jer vam pomaže da se povežete i da ih angažujete.
Koristite ruke!
Bez obzira što “mahanje” rukama često znači nesigurnost u neverbalnoj komunikaciji, prilikom javnog govora ili nastupa može biti korisno i olakšati objašnjenje poente. Tako ćete bolje komunicirati sa publikom i gestom ruku pomoći da se prisjetite trenutaka. Na primjer, ako spominjete aktivnosti vezane za slušanje, možete pokazati na uši. Veza između riječi i pokreta pomoći će vam da zapamtite šta želite reći.
Koristite ogledalo
Dok sami vježbate, izgovorite cijeli govor pred ogledalom. Ova vježba će vam pomoći da vidite sebe pred publikom, ali i vidjet ćete kako vaši pokreti ruku i izrazi lica izgledaju u određenim dijelovima govora. Dok vježbate pred ogledalom, snimajte svoj govor. Iskoristite smart tehnologiju, svoj telefon, snimite i pogledajte svoj govor, analizirajte i razmislite koje dijelove radite odlično, a koje možete dodatno vježbati.
Vježbajte pred nekim!
Nakon što ste sami uvježbali, sada izađite pred bliskog saradnika i održite govor. To će vam pomoći da se opustite i osjećate potpuno prirodno dok to izvodite, a dobit ćete i povratne informacije o svom nastupu.
Iskoristite prostor i binu
Ako je riječ o javnom nastupu na bini, iskoristite taj prostor u svoju korist, krećite se lagano kroz prezentaciju, jer će pokreti privući pažnju publike i fokusiranije će pratiti vaš govor, a i bit ćete vidljiviji iz svih uglova sale ako se krećete.
Predvidite pitanja i pripremite odgovore
Bez obzira što ste pozvani da govorite o temi u kojoj vladate i najbolje je poznajete, pripremite se unaprijed za interakciju, pitanja publike i vaše odgovore. Zamislite koja su to pitanja i naglas izgovorite odgovore na ista.
Pripremit svoju tehnologiju
Bez obzira na tip nastupa, ukoliko ćete koristiti određene tehnološke uređaje, budite sigurni da vladate njima. Kompjuter, projektor, ili neki drugi uređaj, treba biti spreman, ažuriran, poznat za rukovođenje, prilagođen tako da su vam svi potrebni dokumenti dostupni odmah i da neće otežavati vaš govor.
Ne vježbajte previše!
Vježbanje nastupa i govora je izuzetno korisno, jer vam omogućava da se opustite i sa sigurnošću iznesete svoj nastup. Međutim, prekomjerno vježbanje ili pamćenje govora napamet može zvučati nepovezano i robotizirano. Vježbajte dovoljno da se osjećate ugodno, prirodno, da se oslanjate samo na ključne bilješke kad su vam eventualno potrebne.
Dodatno, ako imate vremena, pogledajte javne nastupe drugih poslovnih ljudi, intervjue koji vas inspirišu i budite slobodni postaviti se u istu poziciju i vježbati da budete jednako dobre.
Foto: Pexels
Autorica:
Minela Vilić stručnjakinja je za marketing i komunikacije, sa više od 16 godina radnog iskustva u ovim oblastima i osnivačica marketinške i komunikacijske agencije MiVi Communications. Po profesiji komunikologinja i PR, što izdvaja i kao svoju najveću strast u radu – pisanu riječ i komunikacije. Bogato agencijsko iskustvo u različitim sferama marketinga, organizaciji događaja kojih je realizirala stotinama, vođenju PR, Digital i Social timova, koordinaciji u izdavaštvu lifestyle i stručnih magazina, upravljanju ključnim klijentima, networkingu, edukaciji, javnim nastupima, izrazitim prodajnim i pregovaračkim sposobnostima, odličnim odnosima s medijima, samo su dio vještina, onoga što je obilježilo njenu dosadašnju karijeru i što je odlučila unaprijediti osnivanjem svoje komunikacijske agencije. MiVi Communications Consulting njena je vizija kojom želi da podstiče na proaktivnost, drugačije pristupe marketingu i komunikacijama, sa ličnim pečatom u pristupu klijentima, strategijama, kampanjama, kupcima, alatima i kanalima komunikacije. Želi biti inspiracija za postizanje najboljeg od svakog klijenta ili pojedinca, motivacija za kolege iz industrije i one koji to žele biti.