U Visokom, u caffeu Korzo, započeli smo danas sa serijom ovogodišnjih Networking Breakfast, pod nazivom “Ključne stvari koje poduzetnice moraju znati da bi njihov posao bio održiv i profitabilan”, u organizaciji regionalne mreže za žene u biznisu Women in Adria BiH, a koji su podržali naši partneri iz Raiffeisen bank BiH, AVIS i Gloria.
Program podrške poduzetnicama na Networking Breakfastu u Visokom
Naše prvo jutarnje druženje sa poduzetnicama iz Visokog, Kiseljaka, Fojnice i Zenice u uvodnom izlaganju otvorila je naša event managerica Vanja Spaho, koja je pojasnila cilj i benefite našeg projekta. “Networking Breakfast je događaj koji omogućava i nudi regionalno povezivanje i umrežavanje poduzetnica iz BiH i Hrvatske, kojima naš projekat olakšava mogućnost međusobnog upoznavanja, povezivanja i poboljšanje svakodnevne poslovne komunikaciju među poduzetnicama, što uveliko doprinosi rješavanju njihovih svakodnevnih poslovnih problema“.
Ornela Hadžiomerović, direktorica filijale Raiffeisen banke u Visokom, je u uvodu današnjeg druženja posebno je naglasila važnost ovog tipa okupljanja poduzetnica u neformalnoj atmosferi na kojima oni mogu educirati poduzetnice o svim paketima koje Raiffeisen banka nudi za SME sektor i na kojima mogu pojasniti na koji način mogu podržati poduzetnice u njihovom radu. “Važno je istaći da mi pratimo naše klijente od trenutka kad odluče otvoriti firmu, obrt, STR, pa sve do otvaranja bankovnog računa. Raiffeisen banka kroz različite projekte, kao što je i ovaj projekat koji radimo skupa sa Women in Adria, smo odlučili da pružimo veću i značajniju podršku našim klijenticama, poduzetnicama, kroz nekoliko segmeneta naših usluga. Jedan je “Žene u biznisu”, koji podrazumijeva kreditne linije ženama u biznisu, gdje su one prisutne u više od 50% vlasničke strukture firmi, za investicijske projekte, za trajna obrtna sredstva, i drugi za žene koje pokreću svoje male biznise. Mi i na ovakvim druženjima nastojimo pružiti naše savjetodavne usluge u druženju s našim poduzetnicama i želimo čuti njihove probleme i pružiti im rješenja“, istakla je Ornela Hadžiomerović.
Financijska održivost biznisa i profitabilnost su ključ uspjeha vašeg poslovanja
U današnjem predavanju o ključnim financijskim parametrima koje je bitno zadovoljiti kako bi vaš biznis bio održiv i profitabilan govorili smo u današnjem predavanju koje je održao konsultant za finansijsko savjetovanje Edis Hadžimušović iz firme BAPAS Consulting.
U uvodu je Hadžimušović istakao da je bitno poznavati ključne elemente poslovanja prilikom pokretanja biznisa, a koji uključuju istraživanje tržišta i konkurencije, kanala prodaje i nabave, napraviti jasan biznis plan i SWOT analizu, te skrojiti plan koji će svakako ponuditi vaš proizvod ili uslugu, znatno drugačije u odnosu na konurenciju. Bitan elemenat u započinjanju vašeg biznisa, naglasio je Hadžimušović, je “postavljanje vlastitog poslovnog modela, ali također i razumijevanje troškovne strukture vašeg biznisa i vrlo važno definisanje jasnih finansijskih izvještaja, koji uključuju bilans uspjeha, bilans stanja, promjene kapitala, te na kraju i adekvatno upravljanje rizicima vašeg poslovanja“.
Pročitajte više: Najavljujemo Networking breakfast u Visokom, 16.3.2023.: Ključne stvari koje poduzetnice moraju znati da bi njihov posao bio održiv i profitabilan
Također je istakao da mnogi poduzetnici ne razumijevaju dovoljno dobro osnovne financijske pojmove i principe financijskog poslovanja, što im onemogućava bolji pristup financijskim sredstvima kreditiranja u bankama. Finacijski pokazatelji, kao što su likvidnost, solventnost, profitabilnost, oportunitetni troškovi i kreditni rejting, u velikoj mjeri bivaju osnovni problemi s kojima se poduzetnici suočavaju, te je njegov savjet “da je uvijek bolje, i na koncu jeftinije, angažovati spoljnog financijskog i poreznog savjetnika, koji će vam pružiti adekvatne savjete uz pomoć kojih će poduzetnici moći napraviti kvalitetan iskorak naprijed pri odabiru načina financiranja svojih budućih planova razvoja biznisa”.
“Kad razmišljate o investicijama i o načinima finansiranja treba znati da je bankama jako važan EBITDA, odnosno vaš otplatni kapacitet, u slučaju zaduženja koliko ste vi u stanju vratiti to zaduženje. A također im je i bitna vaša pozicija neto duga, jer žele znati vaš nivo zaduženosti, kako bi vam mogli dodijeliti odgovarajući kreditni rejting.Također je bitno pojasniti i pojam oportunitetnog troška, koji je jako važan kod biznisa sa malom maržom. Recimo, vi odlučite da vam nedostaje 20 000 KM, to možete dobiti po kreditnom zaduženju s kamatom od 5%, a imate 100 000 KM potraživanja od kupaca, i možete dati 3% casa sconto za prijevremeno plaćanje. Vi ponudite tih 3%, u tom slučaju dobićete određenu sumu i tako ste se isfininasirali s tih 3%. Ovo je plastičan primjer, da bi taj koncept oportunitetnog troška bolje razumjeli, u situaciji kad možete uzeti jednu opciju, šta ste s tim dobili u odnosu da ste uzeli neku drugu opciju“, pojasnio je Hadžimušović.
Da biste postigli stabilan i profitabilan biznis Hadžimušović je naglasio da treba raditi na inovacijama vašeg biznisa u odnosu na konkurente, stalnom ulaganju u ljudske resurse, konzistentnosti vašeg poslovanja uz postavljanje kvalitetnih poslovnih procesa i adekvatnu kontrolu troškova, te usklađenost vaših izvora financiranja i posebice umjereno zaduživanje što će nužno dovesti do kvalitetnog “financijskog zdravlja” vašeg biznisa.
Dugoročno ulaganje u proizvod ili uslugu je uvijek najisplativije
Na današnjem druženju susreli smo poduzetnice iz različitih sektora, koje su mahom svoje dugogodišnje karijere u javnim institucijama ili korporacijama odlučile zamijeniti sa svojim biznisima. Merima Masnopita je direktorica i suvlasnica putne agencije Putokaz, koju je zajedno sa kolegicom Irmom Imamović otvorila prije godinu dana, nakon dugogodišnje korporativne karijere želeći okušati svoje znanje i vještine u svom biznisu i omogućiti fleksibilnost posla kojim se bavi.
“Kao majka troje djece nikad ranije nisam imala dovoljno vremena i došla sam na ideju da otvorim vlastiti biznis da bih imala više vremena. I danas umjesto da radimo osam sati, nas dvije radimo 24 sata. No, nije to naš osnovni problem. Izazov s kojim se najviše suočavamo je nelojalna konkurencija, jer se uvijek nađe neko ko radi nešto slično kao i vi, s dosta manje kvaliteta uz dosta nižu cijenu. Kratkoročno vam to u početku bude problem, no dugoročno se kvalitet i rad stvarno prepoznaju i mi se trudimo da nam to kratkoročno iskustvo ne napravi neku zamku, da bi mi spustile kvalitetu svoje usluge, nego se trudimo da ipak dugoročno razmišljamo. Naša su putovanja kvalitetna i zanimljiva i to je ona konzistentnost kvalitete naše usluge, o kojoj je gospodin Hadžimušović danas govorio“, naglasila je Merima.
S druge strane Meldina Ugarak, koja je zaposlena u Javnoj ustanovi “Centar za odrasle i djecu s poteškoćama”, a također i u svojoj porodičnoj firmi Ugarak produkt, smatra da poduzetnici imaju i druge probleme s kojima se svakodneno suočavaju: “Najveći izazov naše firme više nije na lokalnom tržištu, jer mi više ne ovismo o lokalnom tržištu koje smo na izvjestan način prevazišli. Nama ne predstavlaju više problem financijske barijere nego su nam problem zakonski okviri. Jer, mi smo, bez obriza na market i na kretanje tržišta i ove probleme s inflacijom, prepušteni sami sebi, jer država nam tu ništa ne pomaže. Iako smo mi firma orjentirana na izvoz, mi nažalost nemamo nikakav podsticaj od države, što predstavlja veliki problem u profitabilnosti i konkurentnosti naše privrede“.
Donoseći odluku o pokretanju svog vlastitog biznisa mnogim poduzetnicama su financijski pokazatelji i nedovoljno jasne i definisane zakonske i porezne procedure najveći problem u poslovanju. Nadamo se da je ovo današnje predavanje dijelom otklonilo prepreku u shvatanju potrebe za angažmanom adekvatnog financijskog savjetnika, a također i poreskog, koji će vam biti na raspolaganju u procjeni svih benefita i rizika pri investicijama i ulaganjima u razvoj biznisa. Bojati se i bježati od financijskih izvještaja nije rješenje, nego je pametan izbor savjetnika koji će vas pratiti jedina ispravna odluka koju možete donijeti na početku vašeg poslovanja, a naročito u sitiuacijama kad širite posao i donosite odluku o daljnjem investiranju u razvojne procese vašeg poslovanja.
Ovim današnjim zbivanjem u Visokom započeli smo ovogodišnju seriju poslovnih druženja sa poduzetnicama iz BiH, koje nastavljamo krajem ovog mjeseca.
Zahvaljujemo se sponzorima našeg Networking Breakfast-a Raiffeisen bank BiH, Avis i Gloriji.
Photo: Women in Adria