Danas je u Emporia Carskim vinogradima u Mostaru održan treći po redu Business Networking Breakfast, pod nazivom “Ljudski resursi za male poduzetnike”, u organizaciji regionalne mreže za žene u biznisu Women in Adria BiH, a koji su podržali naši partneri Raiffeisen bank BiH i Avis.
Žene u Hercegovini su sve više prisutne u biznisu
U Mostaru nas je dočakao prekrasan, sunčan novembarski dan koji smo započeli sa druženjem u ovom divnom vinogradskom ambijentu sa jutranjom kafom i doručkom nakon kojeg je slijedilo i predavanje naše poznate stručnjakinje za upravljanje ljudskim resursima i upravljanje kompanijama Enise Selmanović Salkić, osnivačice i direktorice kompanije Consultor iz Sarajeva.
Naše druženje s hercegovačkim poduzetnicama otvorila je Vanja Spaho, event managerica Women in Adria BiH tima, pozdravivši naše učesnice i pritome naglasivši važnost okupljanja žena poduzetnica na cjeloj teritoriji BiH u jednu efikasnu regionalnu poduzetničku mrežu koja će biti oslonac u komunikaciji i umrežavanju žena poduzetnica iz BiH i Hrvatske.
Poduzetnice je u uvodu predavanja pozdravio Mirko Tole, regionalni direktor filijale Raifeissen banke za Hercegovinu u Mostaru, i istakao je da je sretan jer u njegovoj mreži 98% uposlenica čine žene i našalio se da je njemu zato vrlo lako raditi.
“Mi smo u Raiffeisen banci već odavno bili naslonjeni na poduzetnički sektor i prepoznali smo obavezu da srednja i mala poduzeća njegujemo i pomažemo još od samog začetka našeg programa Women in Business. Naše pridruživanje ovom pokretu Women in business je krenulo od rukovodstva naše banke i tada sam osobno spoznao da mi nismo uopće spoznali ulogu i snagu žena u tim malim i srednjim poduzećima, neovisno od toga da li su one u vlasničkoj strukturi ili u upravljačkoj. Kad smo preuzeli taj projekat uvidjeli smo da se odmah vidi da li firmu vodi žena ili muškarac, jer su žene puno više financijski discipliniranirane i kod njih nema neplaniranih i nepotrebnih troškova za auta i druge stvari koje redovito susrećemo kod muškaraca. Bili smo dosta iznenađeni time što smo vidjeli na terenu, u cijeloj Hercegovini, jer su ranije žene ovdje bile više vezane za domaćinstvo, a malo ih je bilo u biznisu i raduje me što smo i mi to na vrijeme prepoznali“, rekao je Mirko Tole.
Pravilno vođenje procesa i ljudi u firmi je ključ uspjeha
Svoje je predavanje Enisa Selmanović Salkić započela s vječnim pitanjem koje sebi postavljaju gotovo svi poduzetnici nakon prve osnivačke faze, kad se posao malo stabilizira, a to je A, šta ću sa sad s ljudima? Kako da ih vodim? Kako da ih učim?
Govoreći o pobjedničkom vođenju tima Enisa uvijek potencira 3 ključne stvari: znanje, ciljeve i motivaciju i pomenula je zašto je važno da vođa tima jasno iskomunicira šta se od uposlenika očekuje, vodeći računa o njegovim kompetencijama i znanjima. “Znanje je važno jer se vođa tima brine da svaki član ima razvijena sva znanja i vještine potrebne za efikasno obavljanje poslovnih zadataka. Kad govorimo o ciljevima – tim koji vodite mora znati zašto je tu, šta treba isporučiti i u kojem vremenskom okviru. A motivacija je nužna jer znanje i usmjerenje ka cilju nisu potpuni bez motivacije. Motivacija se postiže prevashodno kroz finansijsku stabilnost, a onda i kroz razvoj, komunikaciju, davanje priznanja za rad i feedback koji treba biti redovan i smislen“, poručila je Enisa.
Pročitajte više: U Bihaću je održan drugi Business Networking Breakfast
Pojasnila je još zašto je iznimno važno da svi poslovni procesi u firmi budu jasno definirani i komunicirani prema svakom upsoleniku, koji će na početku dana znati šta je njegov posao, šta se konkretno od njega očekuje, u kojem vremenskom roku i na koji način bi trebao posao biti završen. Naravno, u takav proces je nemoguće ući ukoliko se s uposlenicima ne napravi jasna podjela posla prema njihvom znanju zasnovana na jasnim kompetencijama koje svaki uposlenik, uključujući i one kompetencije koje vlasnička i upravljačka struktura posjeduje. Vrlo važna karika u tom lancu je i pravilna motivacija uposlenika, počev od adekvatne financijske naknade, nagrađivanja dobrih rezultata i doprinosa u osobnom razvoju i razvoju firme, te pravovremenoj dvosmjernoj komunikaciji na relaciji vlasnik-uposlenik. Na kraju dana kad se poslože ovi navedni elementi u poslovnim procesima svaki izazov je, kako Enisa veli, lako rješiv.
Kako obiteljski biznis posložiti da funkcionira bez problema i sukoba?
U predavanju je Enisa Selmanović Salkić pomenula i vrlo učestao problem koji se pojavljuje u porodičnim/obiteljskim firmama u kojima se dešavaju problemi u vođenju poslovanja usljed nedovoljno jasno definiranih poslovnih procesa i kompetencija osoba koje vode te segmente poslovanja, kao i loše komunikacije srednjeg managementa i operativnog sektora.
O tom problemu, koji je nažalost jedan od ključnih kočničara za napredovanje porodičnih biznisa govorila nam je i Vesna Krišto, vlasnica firme Didaktik iz Livna, dječijeg branda koji se bavi posteljnim programom i opremom za bebe, koja je pomenula obiteljsku firmu u kojoj radi, a čije poslovanje može poslužiti kao sjajan primjer kako je moguće uspostaviti dobru poslovnu organizaciju i komunikaciju i u malim obiteljskim firmama.
“Dolazim iz firme Didaktik koju sam ja osnovala, i koja danas ima 7 poslovnica u BiH, i izvozimo i u Hrvatsku i u EU. Paralelno sa mnom, moj suprug ima tvornicu PVC stolarije, i ja sam napravila posve suprotan potez. Zbog boljeg razumijevanja i zbog zajedništva ja sam odlučila zaposliti izvršnu direktoricu, izašla iz svoje firme i priključila se njegovoj firmi da bi mu pomogla, i da bi nas dvoje i kroz brak i kroz posao imali mogućnost da više vremena provodimo zajedno. I evo već je 10 godina kako radimo i to se pokazalo idealno rješenje“, otkriva nam Vesna.
Naše današnje učesnice na Business Networking Breakfastu bile su posebno zadovoljne prilikom da se upoznaju, međusobno druže, a pritome i nauče neke vrlo korisne, a jednostavne savjete koji će im pomoći da već sutra rješe neke goruće probleme u svojim firmama.
Photo: Women in Adria