U Sarajevu je prošle sedmice, od 19.-25.9.2022., održano šesto izdanje Popo Art Festivala.
To je Festival koji već šestu godinu organizira Akademija likovnih umjetnosti iz Sarajeva, na čelu sa prof. Bojanom Hadžihalilovićem, koji zajedno sa studenima ALU nastoji prenijeti nova dostignuća i u grafičkom dizajnu i nove trendove u oglašivačkoj industriji.
Festival je otvoren kolektivnom izložbom mladih umjetnica i umjetnika u Historijskom muzeju, pod nazivom “Novi talasi“, odabranih na javnom pozivu, kojim su mladi vizualni umjetnici i umjetnice kroz različite medije promišljali društvenu stvarnost. Mladi umjetici koji su predstavili svoje radve su Alma Gačinin, Ana Naletić, Ensar Hadžić, Haris Kusturica, Ilda Halilčević, Irma Bajramović, Kemila Bektešija, Ljubomir Todorović, Marija Tica Kovačević, Milenko Bogdanović, Milica Bilanović, Rebeka Abdagić i Vildana Hermann.
30 to godišnjica Tri(o)logije
Jedan od centralnih događaja Festivala bila je izložba “Tri(o)logija” kultne sarajevske dizajnerske grupe TRIO, u Galeriji Bosanskog kulturnog centra. Ova je izložba svojevrstan omage kojim je sarajevska dizajnerska grupa TRIO predstavila sarajevskoj publici 30 godina svog rada kroz trideset reprodukcija originalnih i proslavljenih naslovnica magazina, časopisa i novina, koje je grupa TRIO dizajnirala u periodu od 1988. do 1996.
Kada su 1985. dizajnersku grupu TRIO osnovali svršeni studenti Akademije likovnih umjetnosti Bojan Hadžihalilović, Dada Hadžihalilović i Lela Mulabegović Hatt nisu ni sanjali da će njihova karijera na najbolji način oslikati prijeratnu, ratnu ali dijelom i postratnu svakodnevicu sarajevske urbane pop rock i umjetničke scene. Svojim su prvim uratkom iz perioda sredine 80-tih prošlog vijeka nagovijestili svoju briljantnu karijeru, kada su za naslovnicu albuma tada jednog od najpopularnijih bendova u bivšoj Jugoslaviji Plavi orkestar, redizajnirali čuvenu naslovnicu albuma Beatlesa „Sergeant Pepper“ sa likovima članova sarajevskog benda.
Članovi grupe TRIO, Bojan i Dada Hadžihalilović, govorili su na izložbi o važnosti njihovih radova iz ratnog perioda kad su poigravajući se sa svojim umjetničkim viđenjem nekih od najvećih simbola našeg vremena, kroz naslovnice koje su tada radili u magazinu Dani, željeli poslati svijetu poruku otpora i ukazati na svu besmislenu paradigmu ratovanja i novih razaranja koje je svijet tako volšebno dopustio u samom srcu Evrope.
Podijelivši izložbu u tri segmenta prvi je upravo bio posvećen tom periodu od početka rata u aprilu 92.- decembra 96., kada su nastajale njihove čuvene naslovnice ratnih izdanja magazina Dani.
Drugi segment, Date undefined, posvećen je reprodukcijama naslovnica koje su u periodu od 92-96. bile objavljivane u nekim drugim sarajevskim časopisima poput Lica i čuvenog subverzivnog Fantoma Slobode, ali i jednom od najznačajnijih rgionalnih časopisa tog vremena, ljubljanske Mladine.
Treći segment Alert! posvećen je naslovnicama nekih pomenutih časopisa kojima je TRIO, kritički i vrlo subverzivno i domišljato, obilježio na svoj osoben način neke od najvažnijih historijskih događaja s kraja 20. vijeka, poput raspada Sovjetskog Saveza i kraja hladnog rata,
Izložbu je otvorio BH književnik Semezdin Mehmedinović, koji je u ratnom periodu iz kojeg potječe većina prikazanih naslovnica, bio jedan od urednika magazina Dani.
“Pozdrav iz Sarajeva”, ratne naslovnice koje su promijenile mišljenje o ratnim zbivanjima
Početkom 90-tih i naročito u ratno vrijeme TRIO je postao prepoznatljiv brand sarajevske umjetničke scene otpora koristeći svoj ubitačno sarkastičan i osebujan buntovni stil kojim su provocirali lokalnu i svjetsku javnost svojim vizuelnim svjedočanstvima ratnih zbivanja u BiH i Sarajevu koristeći poznate umjetničke obrasce pop art kulture. Bilo je to vrijeme posebnog kreativnog buntovništva kada su kroz svoju ratnu ediciju pod nazivom “Pozdrav iz Sarajeva” ukazali da je hrabrost, dovitljivost, sarkazam i mudrost društvenog aktivizma bilo jedino oružje kojim su se mogli suprotstavljati umjetnici iz ratnog sarajevskog okruženja ali i jasno vizuelno verbalizirati onima izvan sarajevskog paklenog kruga snagu otpora onih koji su preživljavali te ratne strahote. Ta je edicija bila jedan od najslavnijih i najjačih krikova otpora sarajevskih umjetnika koje su objavili u svjetskim medijima poput The Independent, The Guardian, News Week, Art Press i mnogim drugim i koji su na najbolji i najjednostavniji način ukazali na svu bijedu, licemjerje i apsurdnost ratovanja i ubijanja u srcu Evrope.
Uz ovu je izložbu u Galeriji BKC-a održan i koncertni performans „Double Entendre“, u izvedbi pijaniste Adisa Sirbubala i vizuelnog umjetnika Enisa Čišića.
Photo: Pop Art Festival/Gracija