eCommerce ili e-trgovina predstavlja kupovinu i prodaju putem interneta. To je usluga koja je svuda u svijetu prisutna već više od deceniju, no u Bosni i Hercegovini je doživjela značajnu ekspanziju tek u vrijeme corona pandemije. O tome kako se BiH priključila svjetskoj zajednici online poslovanja razgovaramo sa Orhanom Gazibegovićem, Unit managerom kompanije Monri, koji je odgovoran za tržište BiH, Srbije, Crne Gore i Makedonije.
BiH do prije par godina nije bila tržište spremno za eCommerce
Kompanija Monri Payments prvobitno je osnovana u BiH 2003. godine, a kako nam otkriva Orhan Gazibegović u tom trenutku tržiše u BiH nije bilo spremno za uvođenje online payment servisa. “eCommerce je tada bio imaginaran ljudima u BiH i teško je bilo objasniti tada šta online trgovina predstavlja”, prisjeća se Orhan. Iako je tada još uvijek bio zaposlen u klasičnom bankarstvu, uvijek je bio fokusiran na razvoj proizvoda digitalnog bankarstva i alternativnih platnih metoda, te mu je online tržište bilo vrlo važan segment poslovanja.
U međuvremenu kompanija Monri doživljava značajan rast i ekspanziju na tržištu regiona, a početkom 2020. pridružili su se jednoj od najvećih IT grupacija u Evropi, Asseco SEE. Kako tržište BiH tada nije bilo spremno za eCommerce kompanija je proširila svoje poslovanje i pozicionirali su se na hrvatskom tržištu kao jedan od lidera u online payment industriji, kao prvi nezavisni payment service provider sa PCI DSS licencom. Danas preko 2500 firmi u regionu koristi Monri rješenja kao sistem naplate.
“Jedna smo od rijetkih kompanija koja je zadržala svoj identitet i Monri nikad nije prestao raditi u BiH. Akvizirali smo vrhunske stručnjake iz bankarstva koji su nam pomogli da razvijemo biznis, jer ranije e Commerce nije nikome bio fokus, nije bio čak ni “nice to have”, a onda se apsolutna transformacija desila s prvim lockdownom u corona pandemiji. Svi oni trgovci koje smo ranije educirali i objašnjavali im zašto je eCommerce bitan, sada su preko noći željeli imati aktivnu eCommerce uslugu. U tom teškom periodu smo vidjeli sebe kao sponu između trgovaca i krajnjih korisnika. Danas imamo preko 700 aktivnih web shopova i trgovaca u BiH”, s ponosom ističe Orhan.
Kompanija Monri je regionalni lider u dva segmenta poslovanja: jedan je eCommerce, odnosno online plaćanje i sve što prati online naplatu, a drugi je instore rješenje plaćanja, SinglePOS.
“Naš POS je nova generacija POS-a, unaprijeđeni POS uređaj, odnosno jedan POS za sve kartice koji je direktno spojen na više banaka. Taj uređaj sam usmjerava transakcije, bira nižu naknadu, prikazuje reklame na color ekranu, ima mogućnost naplate putem QR code-a, i predstavlja naredni korak u evoluciji naplate na POS-u. Glavni benefit SinglePOS-a je Multi-Acquiring, odnosno smart routing transakcija. To je in-house razvijen Monrijev prozivod s našim software-om i već smo u partnerstvu sa preko 20 banka s kojima radimo u regionu”, pojašnjava Orhan.
Kako možete postati e commerce korisnik/ica?
Kroz razvoj svog poslovanja Monri je razvijao i važnost i prisutnost svog Monri branda. Sada se potencijalni trgovaci za eCommerce uslugu, koji su se ranije javljali banci i od njih tražili informacije o tome kako se priključiti, u zadnje vrijeme dvije godine trgovci se direktno javljaju kompaniji Monri za aktivaciju eCommerce usluge.
“Postali smo autoritet u tom segmentu i pozicionirali se tako da sada svi poduzetnici i poduzetnice, SME i mikro sektor, javljaju direktno nama. Mi smo postali taj SPOC, “single point of contact” i sve naše procedure smo u BiH prilagodili tom konceptu, jer nam to objedinjavanje značajno olakšalo proces. Prvi korak je da kljent/ica mora biti registrovan kao pravno lice. Sljedeći korak je da ima otvoren račun u banci. Monri nudi izbor od četiri banke u BiH koje trgovac sam odabire. Ponosan sam na to da smo uspjeli postići da poduzetnik/ica može aktivirati uslugu bez da ima račun u licenciranoj banci. Reducirali smo skoro mjesec dana papirologije i dodatne troškove za poduzetnike/ice“, ističe Orhan.
Potom slijedi tehnički dio integracije WebShopa koji ima 3 faze, gdje je za početak potrebno napraviti WebShop ili unaprijediti postojeći. “Mi smo napravili iskorak i kreirali smo community web development kompanija – Monri Trusted Partners, gdje nudimo mogućnost da klijent izabere jednog od 10 certificiranih integratorskih – web development kompanija, koji su iskazani na našoj stranici. Druga faza je usklađivanje postojećeg WebShopa sa normama Globalnih platnih sistema i treća je integracija online shopa na našu WebPay platformu. Sljedi formalna provjera stranice i nakon što banka odobri uslugu i dobijemo potvrdu od globalnih platnih sistema Mastercard i Visa, poduzetnik/ca dobija pristup WebPay Dashboardu i spreman je za prodaju na internetu. Tu naša saradnja tek počinje, oni su online, “u produkciji” kako mi to volimo reći i mi im nudimo potpunu tehničku i poslovnu podršku”, objašnjava Orhan.
Pročitajte više: Senita Slipac: Orea bazaar je idealna platforma za BH rukotvorine
U lancu aktivacije eCommerce usluge trgovac ima potpunu slobodu kreativnosti kada se radi o izradi njihovog WebShopa, ipak dio vezan za online plaćanje mora biti usklađen sa svjetskim standardima s obzirom da je sigurnost plaćanja na internetu nulti prioritet u Monri-u. Na tržištu su prisutne mnoge eCommerce Plug-in platforme, kao Magento, WordPress, WooCommerce, Presta shop, ShopWare i druge, a Monri podržava sve najznačajnije, te svojim klijentima navedene plug-ine u BiH nudi bez dodatne naknade.
Kako je e commerce unaprijedio poslovanje?
Kao jedan od najvećih izazova u vođenju eCommerce poslovanja Orhan navodi nedostatak pravne legislative u BiH. Otvaranje računa u banci, dostava dokumentacija, jedan potpis, drugi potpis, provjera, sve je to još uvijek posao koji morate obaviti “pješke”.
“Zbog toga što nemamo uspostavljen digitalni potpis nismo u mogućnosti cijeli proces završiti online, što je u zemljama regiona normalno. Proces unutar Monri-a smo unaprijedili tako da većinu aktivnosti ipak možemo završiti online, kao što je integracija na naše tehničko rješenje, kompletan support u tom procesu, kako bi trgovac u što kraćem roku imao svoje prodajno mjesto u funkciji. Trgovac treba samo da se javi na našu email adresu i dobit će sve potrebne informacije i upute”, ističe Orhan.
S druge strane sretni su jer se tržište u BiH budi i mijenja se i preponosan je na činjenicu da ne zaostajemo puno za tržištima u regiji. Iako su volumeni prodaje veći u drugim zemljama, priznaje da od svih regionalnih tržišta najveći broj eCommerce trgovaca u Monri sistemu imaju u BiH.
“Mnogi su krenuli i napravili dobre priče od business-a koje ne možete ni zamisliti da ljudi
mogu prodavati ili kupovati. Recimo različiti video treninzi, te Frizerska akademija gdje su tokom corone ljudi prodavali video materijale sa instrukcijama za šišanje. Mi pružamo uslugu najvećim trgovcima u BiH, kao što su BH Telecom, Mtel, HT eronet, Bingo, JP Autoceste, Sarajevo Film Festival, Kupikartu.ba.. sve su to naši partneri, do onih najmanjih “one man show” poduzetnika koji izrađuju rukotvorine i uspješno ih prodaju online širom svijeta”, ističe Orhan.
Najvećom prednošću eCommerce usluge koju nude Orhan smatra činjenicu da su malim trgovcima iz ruralnih sredina širom BiH obezbijedli mogućnost da svoje proizvode iz svoje kuće mogu prodavati bilo gdje u svijetu, pa čak i na Aljasci ili Novom Zelandu.
Nemogućnost uplate donacija putem eCommerce-a
Servis na kojem se predano radi u zadnje dvije godine je omogućenje uplate donacija putem eCommerce sistema. Nažalost u BiH je od početka 2020. godine zaustavljeno ugovaranje online mjesta za uplatu donacija. Imamo nekoliko organizacija koje imaju aktivirane servise za doniranje iz ranijeg perioda, ali tokom pandemije je došlo do privremenog prekida ugovaranja online mjesta za uplatu donacija, koje i dalje traje.
“Mi od prvog dana lockdown-a pokušavamo omogućiti online donacije, jer smo u komunikaciji sa preko 20 organizacija i fondacija koje se bave dobrotvornim radom, a nisu u mogućnosti primati online donacije. Bosna i Hercegovina ima snažnu dijasporu koja bi željela pomoći, a to su ljudi koji nisu navikli čekati u redovima za uplatu i žele donirati online. Radimo sa mnogim fondacijama od Mozaik Fondacije, Filantropskog Foruma i drugih i lobiramo da se taj servis odobri. Monri Payments se odrekao svih prihoda za prodajna mjesta koji se bave online donacijama i nudi svoju uslugu potpuno besplatno, jer smo mi kompanija koja je društveno odgovorna i angažirana je u razvoju naše zemlje”, na kraju poručuje Orhan.
Zbog svih tih problema s vrlo šturom legislativom u BiH treba pomenuti i da je Monri bio jedan od osnivača “eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini” kako bi lobirali za što hitnije uspostavljanje mogućnosti izdavanja digitalnog potpisa i izrade nepostojećih pravilnika i legislative koja je nužna za unaprijeđenje eCommerce usluga u BiH.
Photo: Monri/Canva