Performance management – ciljeve planirajte i realno definirajte

Pripremili ste teren u tvrtki, svi dionici su informirani, većina zaposlenika shvaća i prihvaća promjenu u tvrtki. Voditelji su vam educirani kroz praktične edukacije i posložili su si koncepte kako da:

  • upravljaju sami sobom (tko ne zna sa sobom, neće moći s drugima)
  • planiraju ciljeve, aktivnosti
  • usmjeravaju jasno ljude i procese
  • prate rad i radne rezultate zaposlenika
  • ulaze u cipele zaposlenika prema potrebi…

Jer nakon toga im slijedi prava „vježba“ u praksi…

Faza 1. performance managementa tj. planiranje ciljeva 

Kako DA metodologija

Planiranje ciljeva je dio godišnjeg ciklusa performance managementa i uključuje razgovor obično na početku godine, kako bi se utvrdili ciljevi i povezane aktivnosti za aktualnu godinu, povezano sa strateškim/planskim aktima tvrtke.

Planiranje ciljeva tj. izrada „finog veza“ organizacijskih i individualnih/timskih ciljeva rezultira jasnim „uzorcima veza“ kada uključuje razumijevanje svrhe, komunikaciju i dogovor dionika.

Tek kada se dobro razumijete i dogovorite realno izvedive ali i poticajne ciljeve, tek tada će ostale faze performance managementa imati smisla.

Tada će dati bogat urod kada se radi o minimalno korektnim zaposlenicima (jer nisu svi zaposlenici – nerukovodeći i rukovodeći – korektni).

Kod neiskusnijih voditelja potrebno je proći cijeli ciklus od bar godine dana da im sjedne uglavnom (ne sve) ono bitno: zašto, što, kako i kada.

Zato je dobro da im uskoče u pomoć iskusniji voditelji (kolegijalne konzultacije) ili HR stručnjaci s iskustvom koji su i sami imali prilike voditi timove i koji doista znaju i hoće pomoći!

Dakle, obično u siječnju tekuće godine voditelji provode razgovore sa suradnicima.

Nekima odgovara (uz dobru pripremu) „ubiti jednim udarcem 2 muhe“.

U istom terminu intervjua može se provesti razgovor i finiširati (pr)ocjenjivanje za proteklu godinu (1.dio) a u 2. dijelu intervjua provesti planiranje ciljeva.


Pročitajte više: Performance management – pripremite zdravo tlo u tvrtki prije uvođenja!


Bitno je proći kod planiranja ciljeva skupa sa suradnikom:

  • Koje konkretne individualne ciljeve taj živi zaposlenik u toj tekućoj godini (mjesečno, kvartalno ili kontinuirano) realizira svojim aktivnostima prema opisu posla, sudjelovanjem u projektima…
  • Koji su individualni a koji timski ciljevi?
  • Koje ciljeve „dijeli“ sa kojim suradnicima?
  • Koji je očekivan i kako mjerljiv doprinos zaposlenika – čovjeka?
  • Kojim resursima se postižu ti ciljevi?
  • Što je potrebno osigurati u tvrtki za realizaciju ciljeva?
  • Što možda sam suradnik treba bolje naučiti?
  • Kako je tekla realizacija, je li možda, što i zašto zapinjalo u proteklom periodu?
  • Koje su naučene lekcije?
  • Kako se te naučene lekcije mogu uklopiti u redefiniranje ciljeva za tekuću godinu?

Da, svi uključeni trebaju jasno shvaćati da je planiranje ciljeva početna i bitna faza koja ako se krivo napravi, neće biti dobro.

Jer ćemo inače u 2. fazi, praćenja radnog učinka, pratiti krive „stvari“ na krivi način u krivo vrijeme.


Pročitajte više: Uz pomoć iskusnih HR-ovaca pripremite mentore – da ne tjeraju ljude iz tvrtke!


Bitna je i poruka koju šaljemo suradnicima

Jako je bitno kroz razgovor dati poruku suradniku da je važan „kotač“ u realizaciji ciljeva tvrtke, na primjerima, pogotovo kad su novi suradnici!

Da ljudi razumiju i osjete da svojim rezultatima daju prave mjerljive doprinose!

Npr.

U razgovoru sa suradnicima zaduženim za odnose s klijentima poslati poruku

 „Kada svaki dan rješavaš upite klijenata ti si naša prva crta susreta s klijentima, ti si naš prozor u sadržaj tvrtke i način kako slušamo i rješavamo situacije bitne našim klijentima/kupcima. Zbog toga jako cijenimo tvoj rad i rezultate koje postižeš.“

Npr.

u razgovoru sa suradnicima zaduženim za istraživanje tržišta/ razvoj usluga poslati poruku

„Kada detaljno analiziraš stanje na tržištu, rezultati analize nam otvaraju oči za prilike u X i Y sektoru. Jako nam je važno da i ti osobno artikuliraš svoje prijedloge za X i Y…“  

I to radite iskreno.

Naučene fraze, na forsiranim primjerima feedbacka, kod sposobnijih, educiranih zaposlenika proizvest će kontraefekte.

Bolje je dati povratnu info iskreno i nesavršeno formom, ali koja će pokrenuti čovjeka – umjesto floskula.

Ako voditelj nije svjestan koliko je bitno da svojim iskrenim odnosom prema ljudima potakne njih na angažman – teško će se smisleno i efikasno provoditi bilo što u tvrtki, pa tako i performance management.


Pročitajte više: Nakon pripreme tvrtke uhodajte novog čovjeka – realno i bez ‘šprance’


Kako NE metodologija

Primjer sublimira greške kod pripreme i provedbe intervjua za planiranje ciljeva, na temelju više desetaka situacija iz prakse…

Siječanj 2024. Ivicu (10+ godina radnog staža, FER, razvija nove proizvode) zove tajnica ujutro oko 8 da u 10 dođe kod direktora:

Ivica je sjeo u auto i došao iz Zagorja u Zagreb (80-ak minuta vožnje)

Kasnio je 10-ak minuta (ispričao se) zbog gužve u prometu, direktor se „začudio“ i rekao „aha, pa mogli smo online“ (Ivica je „prokuhao“…to je i predložio ali je odbijeno od tajnice)

„Čuj stari, moramo proći planiranje i ciljeve…bla bla.. pokazuje ekran PC-a, prstom po „buhicama“ iz generičke neažurirane prezentacije)

Ma znaš svima nam je tlaka!! (cerek i polu-ležanje na rubu stola…)

Ivica: I zato sam dolazio??!!

„Za mene ostaje isto kao i prije, trudim se, stalno uskače nešto neplanirano, živiciram se redovno i sve napravim! Da me ne plaćate kako plaćate ne bih bio ovdje!“

Pa, ako ti je sve jasno…he he…stari to je to (nakon 9 minuta)

Pogreške provodeći ovakav „intervju“ za planiranje ciljeva su:

  • nema strukture i najave koji dan ranije da se i zaposlenik pripremi 
  • nema info zašto dolazi k direktoru (Ivica je pitao ali nije dobio odgovor)
  • Ivica radi od kuće taj dan i ponudio je online da ne troši resurse (tajnica kaže „dođi osobno, tako je rečeno, ne znam zašto…“ – nejasna interna komunikacija
  • nepripremljenost direktora i upropaštavanje verbalnog neverbalnim ponašanjem
  • bespotrebno trošenje resursa tvrtke/ljudi

Nastavite niz…

Možete sigurno smislenije.

Jer bolje je i nikako a ne ovako.

Autorica: mr. sc. Andreja Bakula


Kolumna ‘HR u uredu’ autorice mr. sc. Andreje Bakula, prof. psihologije i vlasnice AB.PRO obrta za poslovne usluge, donosi pregled naprosto nužnih HR praksi koje su potrebne da sve bude u redu u uredu. Autorica je nakon 29 godina intenzivnog rada s ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a, 2022. godine osnovala AB.PRO obrt za HR usluge. Provela je više od 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, profesionalni razvoj i (pr)ocjenjivanje radnog učinka. Konstantno se usavršavala i učila i – mentorirala ljude u svom poslovnom okružju da rastu. Članice Women in Adria imaju 30 do 40 posto popusta na usluge AB.PRO.

Članak je preuzet s www.womeninadria.com.

Foto: Canva / Privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

izvršna direktorica Nelt BiH

Suzana Sikimić: ‘Nisam osetila da se odričem bilo čega u bilo...

U okviru FMCG industrije, na poziciju izvršnog direktora često dolaze osobe iz prodaje. Ipak, Suzana Sikimić, izvršna direktorica Nelt BiH, na tu je poziciju...
sankcije na radnom mjestu

Batina je iz raja izašla?