(Pr)ocjenjivački intervju – važan izvor inputa za upravljanje radnim učinkom

Mikro i mali poduzetnici napravili ste analizu radnih mjesta, jasni opisi poslova su vam kroz prave oglase pozvali kandidate koje ste trijažirali, procijenili testiranjem i fokusirali se na intervju kao jedan od bitnih alata za razne vrste procjena.

Danas ćemo proći bitno za pripremu i provedbu (pr)ocjenjivačkog intervjua.

(Pr)ocjenjivački intervju

Opet vam je nužna fokusirana priprema da u tih 40 do 60-ak minuta (ovisi o složenosti zahtjeva radnog mjesta i ulogama koje dodatno zaposlenik ima/nema…) iskoristite vrijeme intervjua smisleno.

Proučili ste relevantne podatke o zaposleniku iz osobnih dosjea zaposlenika u proteklom kvartalu/2 kvartala/godine dana… pogotovo ako je bilo nešto bitno za upgradeati kod zaposlenika u vještinama, odnosu prema suradnicima…

Provjerite i sumirajte skupa je li taj dio TO-DO-a realiziran i kako?

Jasna vam je svrha (pr)ocjenjivačkog intervjua – da uz druge inpute poput rezultata rada, odnosa prema suradnicima/klijentima, sumirate, potvrdite/revidirate informacije i dojmove o zaposlenicima kako biste valjano odlučili tko je u kojoj kategoriji (pr)ocjene/ocjene i što i kako dalje.

Jasan vam je kontekst sustava upravljanja radnim učinkom u tvrtki koji obično ima 3 faze:

  1. planiranje poslova/ciljeva,
  2. praćenje/kontrola radnog učinka/ ponašanja u radnom kontekstu
  3. pr(o)ocjenjivanje radnog učinka/ ponašanja

Napomena: iz mojeg iskustva, u tvrtkama gdje zaposleni imaju više nivoe obrazovanja, iskustava, kompetitivniji su, samosvjesniji, obično bolje prolazi u praksi model koji umjesto 5 ima 4 kategorije (pr)ocjene:

  • jednu „ispod očekivanja“ ili kako god je nazvali
  • jednu „u skladu s očekivanjima“ – korektni zaposlenici
  • 2 ocjene koje su rezervirane za „učinke iznad očekivanja“!

Na taj način se i modelom šalje poruka i potiče na angažman a ne da se fokusira na kažnjavanje/ ograničavanje zaposlenika.

Što pitati u ovim intervjuima?

Pitanja u procjenjivačkom intervjuu su pitanja koja vode do bitnih odgovora…

Tako da jasno možete procijeniti što je i zašto zaposlenik-čovjek svojim doprinosima i ponašanjem zaslužio od nagrada, promaknuća, a prema svojim individualnim/timskim rezultatima, te koje akcije su nužne/poželjne za daljnje obavljanje posla na kvalitetan/efikasan način.

Ako smo valjano definirali organizacijske /povezane individualne ciljeve i očekivane outpute (kvalitetu i kvantitetu) i ako smo prikupili materijal npr. kvartalnim praćenjem (i dokumentiranjem popraćenog) tada imamo dovoljno relevantnih inputa za (pr)ocjenu.

Podsjetimo se još jednom da nemaju svi zaposlenici iste: sposobnosti, osobnosti, motivaciju, energiju za rad, radne vrijednosti.

Tijekom procesa praćenja radnog učinka sigurno ste to i uočili/ dokumentirali kroz komunikacije s ljudima, tražeći od njih i dajući im feedback.


Pročitajte više: Koristite intervju kao alat za gradnju i održavanje odnosa!


Koji je cilj?

Stoga, npr. u periodu prosinac/siječanj – vodimo razgovor sa zaposlenikom kako bi se provjerili postignuti ciljevi za prethodni procjenjivački period.

Ciljevi tog godišnjeg intervjua:

1. analizirati postignute rezultate/stupanj realizacije ciljeva u prethodnom razdoblju

2. definirati moguće poboljšanje u narednom (pr)ocjenjivačkom razdoblju

3. komunicirati predloženu ocjenu za procjenjivački period

VAŽNO JE u intervjuu postići suglasnost sa zaposlenikom o:

  •  „problematičnim” područjima ( npr. način procjene rokova/ rizika koji zaposlenik radi tijekom realizacije projekata u roli X)
  •  načinima njihova otklanjanja/preveniranja
  •  planu ciljeva/aktivnosti za sljedeće procjenjivačko razdoblje
  •  da tražite višu instancu u tvrtki da se uključi, ako nema dogovora…

Pročitajte više: Stigle velike promjene u evidencijama radnog vremena i radnika


Struktura INTERVJUA za OCJENU

Prolazimo sadržajno:

  • Uvodno: naznačite svrhu razgovora i pojasnite uloge – da dobro je to naglas reći
  • Izložite ukratko sažetak planiranog – učinjenog za protekli period (glavna postignuća zaposlenika – područja za napredak – argumentirajte!)
  • Izložite prijedlog ocjene i obrazložite je zaposleniku  tako da je povežete s
  • opaženim  radnim rezultatima
  • motivacijom zaposlenog uočljivom/mjerljivom kroz npr. pokazivanje inicijativnosti, završavanje u rokovima ili prije rokova, rad s minimalnim brojem grešaka, uskakanje suradnicima u pomoć
  • ponašanjem prema klijentima i suradnicima
  • pokazanim kompetencijama prema unaprijed definiranim kriterijima  – ako ima „GAP”-ova – uočeno je temelj za upućivanje na edukacije/ interno mentorstvo iskusnijih suradnika u tvrtki
  • uključite zaposlenika pitanjima u razgovor…

Ocjenu koju predlažete treba raspraviti sa zaposlenikom

Iskomunicirajte sa zaposlenikom zašto je baš ta (pr)ocjena „na stolu“, pa npr.

  • naglasite područja u kojima je korektan/na ili nadmašio očekivanja
  • prođite i konkretne aktivnosti koje treba poboljšati s ciljem kvalitetnijih, bržih individualnih rezultata/doprinosa timu  
  • prodiskutirajte skupa njegove/njezine argumente
  • provjeriti jeste li se dobro razumjeli
  • zaključite razgovor  – ako se i ne slažete, konstatirajte to te dogovorite sljedeće aktivnosti ( npr. razgovor s drugo-nadređenim…)

Tražite pojašnjenja od zaposlenika kada vam nije jasno i provjerite jeste li se dobro razumjeli, sažmite svojim riječima kako ste razumjeli zaposlenika i pitajte npr:

„Jesam li dobro razumio/jela da vi/ti Ime zaposlenika, smatraš da radiš svoj posao najbolje moguće, a da te ostali članovi tima usporavaju i to na način kako si naveo/la u 3 primjera?

Vrijedan alat

Kada se priprema i vodi na profesionalan način procjenjivački intervju je jako vrijedan izvor informacija, ne samo radnim postignućima, već i o nošenju s promjenama u tvrtki. Ako je bilo uvođenja novih poslovnih procesa, digitalizacije procesa, novih klijenata u zadnjem periodu, može li, zna li i hoće zaposlenik sve to „hendlati“?

U tvrtkama je zato bitno kroz sustav upravljanja radnim učinkom odabrati pravi model i oživjeti u praksi „vezivno tkivo“ između ljudi i procesa. U tom sustavu upravljanja radnim učinkom (pr)ocjenjivački intervju je pravi alat za održavanje i procjenu tog vezivnog tkiva, između zaposlenika i poslovnih procesa, zahtjeva posla, rokova, klijenata, ciljeva tvrtke…

Bit će povremeno i pijeska u očima, ali je bitno stvorili uvjete da to nije „živi pijesak“ u koji se tone u tvrtki kolektivno… Zato realizirajte potencijal (pr)ocjenjivačkog intervjua – za zdrave temelje poslovanja, bez većih proklizavanja na „terenu“.

Autorica: Andreja Bakula

Članak je preuzet s www.womeninadria.com.


Kolumna ‘HR u uredu’ autorice mr. sc. Andreje Bakula, prof. psihologije i vlasnice AB.PRO obrta za poslovne usluge, donosi pregled naprosto nužnih HR praksi koje su potrebne da sve bude u redu u uredu. Autorica je nakon 29 godina intenzivnog rada s ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a, 2022. godine osnovala AB.PRO obrt za HR usluge. Provela je više od 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, profesionalni razvoj i (pr)ocjenjivanje radnog učinka. Konstantno se usavršavala i učila i – mentorirala ljude u svom poslovnom okružju da rastu. Women in Adria članice ostvaruju pogodnosti za AB.PRO HR usluge.

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

tuširanje vrućom vodom

Zašto se ne biste trebali svaki dan tuširati vrućom vodom?

Iako je tuširanje vrućom vodom jako ugodan osjećaj, novo izvješće koje je objavio The New York Times sugerira da bi to moglo izazvati probleme...