Razvoj zaposlenika po fazama: Poslodavci, evo na što morate obratiti pažnju

Ova kolumna je treći dio trilogije na temu razvoja zaposlenika.

Prošli smo sa zaposlenicima bitno za uvođenje sustavnih aktivnosti profesionalnog razvoja.

Većini je jasno koje su ključne pozicije /uloge u tvrtki, kakvi su uvjeti za promaknuće i kriteriji koje treba zadovoljiti. S ljudima pripremate i prolazite ciklus po ključnim fazama.

Pa prođimo…

Detaljnije KAKO po fazama procesa:

Prva faza: Prikupljanje relevantnih podataka

Podaci iz osobnog dosjea zaposlenika koje voditelj/team lead treba imati „pri ruci“ uključuju podatke

  • praćenja i procjene radnog učinka od kada se vodi u tvrtki
  • dobro je prije sljedeće razvojne faze imati bar 2 ciklusa (pro)ocjenjivanja
  • bar 2 ciklusa pružaju mogućnost objektivnije procjena je li čovjek spreman za viši level odgovornosti/složenosti radnih zadataka/prelazak u neko drugo područje rada…
  • edukacije i interna mentorstva koje je zaposlenik prošao
  • kada i zašto je upućen/sam izrazio/la želju
  • da li je, kada i kako upgrade-ao svoj performance nakon edukacije
  • kako se samo-organizira u poslovnom kontekstu
  • određuje li prema potrebama tvrtke pravilno prioritete
  • razumije li utjecaj svojih određivanja prioriteta na prihode tvrtke
  • provodi li ustrajno prioritetne zadatke
  • kako se odnosi prema suradnicima
  • preuzima li odgovornost za svoje akcije
  • sluša li i uvažava li razumne prijedloge suradnika
  • je li suradljiv i empatičan
  • kako se odnosi prema kupcima/klijentima
  • razumije li potrebe klijenata
  • pokazuje li u praksi konkretnu podršku klijentima
  • zna li saslušati klijente i ući u njihove cipele
  • koliko proaktivnosti pokazuje rješavajući poslovne zadatke/vodeći projekte
  • do koje razine složenosti samostalno bez traženja smjernica nadređenih, iskusnijih kolega rješava radne zadatke
  • inicira li i prijedloge za poboljšanje poslovnih procesa i koliko često tijekom godine
  • inicira li prijedloge za uštede u internim procedurama
  • kako rješava konflikte

Feedback-ove povezane s ovim podacima – u bitnome – nužno je tijekom godine pribilježiti u za to predviđene obrasce/aplikacije/excelice, što god tko ima.

Bolji je bilo kakav format zabilješke nego nikakav, jer sjećanje vara i blijedi kako vrijeme prolazi i raste broj zaposlenika…


Pročitajte više: Razvijaj, ali ne savijaj me: Važnost smislenog ‘igrališta za razvoj’ u tvrtki


Druga faza: Analiza podataka bitnih za buduću putanju razvoja…

Da bismo procjenjivali potencijal za obavljanje nekih složenijih poslova moramo znati kako zaposlenik obavlja poslove u sadašnjoj ulozi, na sadašnjoj razini složenosti

Jer ne možemo zaključiti da netko ima potencijala za obavljanje složenijih poslova, ako i kod postojeće razine npr.

  • Radi puno pogrešaka, posebno pogrešaka koje koštaju tvrtku u tisućama eura ili narušenoj reputaciji (pa se to tako ponavlja i ponavlja usprkos edukacijama, mentorstvima…)
  • spor/a je i nikako da u rokovima isporuči planirano /dogovoreno,
  • ne preuzima odgovornost za učinjeno ili što je još gore okrivljuje druge direktno za svoje propuste u radu
  • sklon/a je manipulaciji informacijama na način da ošteti tvrtku, suradnike i klijente,
  • ponaša se neetično, otkriva poslovne tajne konkurenciji, krade iz blagajne, lažira izvješća, neprimjereno komunicira s klijentima 
  • ne poštuje radne procedure, jer ih smatra „glupima“ i smarajućima a ta neka „kvaliteta“ i „compliance“ spike se njega /nje ne tiču!

Zbog toga je u procjeni potencijala potrebno uzeti u obzir relevantne podatke o navedenom uključujući podatke o procjeni radnog učinka, po mogućnosti bar za 2 ciklusa….


Pročitajte više:  ‘Igralište za razvoj’ u tvrtki – kada igra ima pravila…


Treća faza: Razvojni intervju sa zaposlenikom

Treći korak u procjeni razvoja karijere predstavlja razvojni intervju sa zaposlenikom (link na razvojni intervju – 19.11. 2024. WIA članak) – podsjetimo se

U bitnome pitamo zaposlenike, ako smatraju da zaslužuju više/složenije/što i kada…

  • kako bi on/ona na tom novom radnom mjestu/ulozi, dao/la konkretan doprinos…
  • obavezno ih tražimo da prezentiraju/praktično obrazlože na živim primjerima

Pročitajte više: Performance management – ciljeve planirajte i realno definirajte


Četvrta i peta faza: Procjena potencijala za obavljanje složenijih poslova i definiranje smjera razvoja

Nužno je da si osiguramo inpute i damo odgovore

Je li suradnik/ica kapacitiran za razvoj potencijala u ovom području rada?

Ako je, da li je materijal za:

  1. upravljanje timovima,
  2. vođenje projektima,
  3. vođenje ljudi i procesa u formalnim organizacijskim cjelinama
  4. stručne role vezane uz core biznis (razvija se od juniora, srednjeg levela do seniora/eksperta…lead eksperta u nekom području)
  5. horizontalne funkcije, jer neki zaposlenici procvjetaju u poslovima npr. upravljanja kvalitetom, compliance-a itd.

Kako god bilo, kod zaposlenika koji su motivirani da ostvare svoju idealnu putanju karijere očekuje se visoko slaganje putanje željene karijere i putanje pokazivanja u praksi odgovarajućih vještina kroz ponašanja koja su usporediva /mjerljiva.


Pročitajte više: Performance management – Pratiš me? Pratim te!


Šesta i sedma faza: Ukupna procjena potencijala i plan razvoja karijere

Kada se definira smjer razvoja karijere za zaposlenika definiraju se i uloge/radna mjesta koja se nalaze u skupu potencijalnih rola za tog zaposlenika.

Za svaku od tih rola nužno je imati jasan i ažuran opis posla, kao produkt valjane analize radnih mjesta.

Zaposleniku treba biti jasno koji su zahtjevi radnog mjesta, posebna znanja, vještine i sposobnosti, poželjan profil osobnosti i radnih vrijednosti kako bi napravili najbolji mogući match onoga s čime raspolaže čovjek te realnih potreba tvrtke.

Da bi bili što sigurniji je li zaposlenik:

  • prikladno pozicioniran ILI
  • ma potencijala za razvoj uz neke potrebne upgrade-ove vještina ILI je
  • INSTANT za promaknuće spreman (bitno je da predugo ne čekamo kod ove kategorije zaposlenika jer će otići dalje ili zamrijeti u svom angažmanu u tvrtki!!)

bitno je da to znamo realno i na vrijeme razlučiti,  za što je ipak i menadžeru dobrodošao iskusniji HR „specijalac“!

Kako prepoznajemo zaposlenike s visokim razvojnim potencijalom – spremne INSTANT za više?


Pročitajte više: Performance management – (Pr)ocijeni me i cijeni me


Oni ustrajno i prema realnim potrebama tvrtke pokazuju u dnevnim ponašanjima:

  • proaktivnost u realizaciji zadataka i komunikacijama kojima preveniraju niz nepotrebnih situacija (odgoda i konflikata..)
  • motiviraju suradnike svojim ljudskim pristupom (ego im nije u prvom planu)
  • pozitivno pristupaju situacijama iskušavajući KAKO da metodologije
  • pokazuju odgovorna ponašanja prema sebi i suradnicima, klijentima
  • pokazuju da imaju razvijene kompetencije u području upravljanja, struke, core-a tvrtke…te mogu preuzeti poslove na sljedećem nivou složenosti,
  • imaju jasna i realna očekivanja koji dodatni napori i izazovi te milestone-i  ih čekaju na sljedećoj razini odgovornosti…
  • nose sebe samoga (+ i -) promišljeno
  • promoviraju iskreno vrijednosti tvrtke

Naglašavam posebno prizmu (samo)odgovornosti kao ključnu za daljnji razvoj čovjeka u roli zaposlenika!

Procjena potencijala nije nepromjenjiva zato radite revizije, posebno kada su u pitanju:

  • veće prekretnice kod zaposlenika (rađanje ili usvajanje  djeteta, preseljenje u drugi grad…)
  • bolest teža članova obitelji koja zahtijeva u određenom periodu kontinuiranu skrb i troši više vremena, fokusa i emocija zaposlenika
  • bolest teža zaposlenika kada se stubokom „preokreće“ život…
  • stjecanje više razine formalne edukacije ili certifikata (dugotrajnije edukacije) bitnih za posao, kada se otvaraju nove prilike za poslovni razvoj u tvrtki…

Neka nam bude obostrano fer, transparentno, berićetno i ljudski na igralištu razvoja!

Autorica: Andreja Bakula


Kolumna ‘HR u uredu’ autorice mr. sc. Andreje Bakula, prof. psihologije i vlasnice AB.PRO obrta za poslovne usluge, donosi pregled naprosto nužnih HR praksi koje su potrebne da sve bude u redu u uredu. Autorica je nakon 29 godina intenzivnog rada s ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a, 2022. godine osnovala AB.PRO obrt za HR usluge. Provela je više od 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, profesionalni razvoj i (pr)ocjenjivanje radnog učinka. Konstantno se usavršavala i učila i – mentorirala ljude u svom poslovnom okružju da rastu. Women in Adria članice ostvaruju pogodnosti za AB.PRO HR usluge.

Članak je preuzet s www.womeninadria.com.

Foto: Canva / Privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

ekonomska savjetnica Europske komisije u BiH

Aida Soko: ‘Tijekom svoje 30-godišnje karijere imala sam brojne prilike otići...

Aida Soko, ekonomska savjetnica Europske komisije u BiH, ekspertica je u vođenju i upravljanju revolucijom digitalizacije kroz obuke i mentorstvo lidera privatnog i javnog...