Razvojni intervju – hranjivo ‘tlo’ za buduće plodove tvrtke

Silno vjerujem da, uz korektne uvjete rada, međuljudske odnose i plaću, mogućnost smislenog razvijanja vlastitih potencijala te povećanje vlastite kompetentnosti i područja utjecaja u tvrtki jest ogromno motivirajuće područje koje zaposlenike na duže staze veže za tvrtku!

O tome ćemo danas – o vrijednom alatu koji nam je nadomak ruke za razvojnu „navigaciju“ – razvojnom intervjuu.

Dakle, mikro i mali poduzetnici napravili ste analizu radnih mjesta, jasni opisi poslova su vam kroz prave oglase pozvali kandidate koje ste trijažirali, procijenili testiranjem, pratili i procijenili koristeći (pr)ocjenjivački intervju.

A onda dođe vrijeme za razvojni intervju sa zaposlenikom.

U tih 45 do 60 minuta iskoristite vrijeme intervjua da ispunite svrhu intervjua – da kroz planiranu i strukturiranu razvojnu komunikaciju zaposlenik i tvrtka imaju stvarne benefite – od obostrano jasne realne putanje razvoja zaposlenika, gradnje odnosa povjerenja…

Planiranje razvoja zaposlenika

Dakle, proučili ste relevantne podatke o zaposleniku iz osobnog dosjea zaposlenika, pogotovo ako je bilo nešto bitno za unaprijediti u vještinama (edukacije za pohađati…), odnosu prema suradnicima, što ste definirali u proteklom razvojnom intervjuu.

Provjerite i sumirajte skupa je li i kako je taj dio TO-DO-a realiziran.

Ako nije – koje su prepreke iskrsnule putem, pogotovo ako je zaposlenik par mjeseci bio izvan stroja zbog bolesti….“pokrpajte“ taj GAP u razgovoru sa zaposlenikom i provjerite je li ona/ona isti kakve ih pamtite?

Jer ljudi kao i organizacije imaju svoje faze razvoja i nekad je neka tragedija u obitelji, teška bolest zaposlenika ili člana obitelji okidač za značajnu osobnu promjenu.

Ljudi se vrate u tvrtku drugačiji, spremni na drugačije putanje razvoja.

Osluhnite to dobro.

Zašto je bitno planiranje razvoja zaposlenika?

Naravno da vam je bitan širi kontekst – budite svjesni da je planiranje razvoja zaposlenika ključni alat za:

  • osiguravanje dugoročnog rasta i razvoja tvrtke,
  • ostvarenje strateških ciljeva,
  • podizanje razine angažmana i zadovoljstva zaposlenika.

A to znači da dobro znate:

  • koje su ključne pozicije/uloge u tvrtki,
  • tko su zaposlenici koji imaju potencijala (znanja, vještina, nužnog iskustva…)  da obavljaju poslove na tim pozicijama.

Da bismo procjenjivali potencijal za obavljanje nekih složenijih poslova moramo znati

  • kako zaposlenik obavlja poslove sadašnjeg radnog mjesta i
  • kakva ponašanja pokazuje u svakodnevnom radu – koje vrijednosti živi!

Jasno je da ne možemo preporučiti osobu i reći da ima potencijala za obavljanje složenijih poslova, ako i kod postojećih (jednostavnijih) poslova ima puno pogrešaka, sporija je, opetovano gruba u komunikaciji prema suradnicima, klijentima…usprkos opetovanim mentoriranjima, edukacijama.


Pročitajte više: (Pr)ocjenjivački intervju – važan izvor inputa za upravljanje radnim učinkom


Razvojni intervju sa zaposlenikom

Razvojni intervju je razgovor u kojem intervjuer/menadžer vodi intervju da bi čuo i razumio kakvi su  planovi i željena razvojna putanja zaposlenika.

Tijekom razgovora intervjuer ne vrednuje zaposlenikove ambicije kao ostvarive ili neostvarive i ne upušta se u argumentaciju zašto misli da su planovi možda nedovoljno realni.

Pitaju se pitanja radije o tome ako zaposlenik misli da nešto više/drugačije zaslužuje kako bi i kojim dinamikom on/ona da je na tom mjestu dao konkretan doprinos realizaciji ciljeva tvrtke?

Na terenu se čestina provedbe razvojnih intervjua prilagođava realitetu firme, periodima izvještavanja koji su uspostavljeni internim procedurama, a u praksi su česti kvartalni intervjui – svojevrsna kombinacija check-pointova (praćenje radnog učinka + razvojne komponente).

Važna napomena: Ako nemate do tog intervjua razvijen odnos bar „startnog“ povjerenja sa zaposlenikom – badava vam trud! Jer su odgovori ljudi tada kamuflirani, ako vam ne vjeruju često daju odgovore kakve misle da vi očekujete… a ne kako stvari doista stoje.


Pročitajte više: Selekcijski intervju – moćan alat u pravim rukama za finalizaciju odluke o izboru kandidata!


Iz moje prakse – priprema i provedba razvojnog intervjua

FAZA – Priprema intervjua

PRVO: Prikupimo, u digitalnom ili printanom formatu, relevantne podatke o zaposleniku – iz osobnog „dosjea“/kadrovske evidencije:

  • o edukacijama i radnom iskustvu,
  • kako obavlja poslove sadašnjeg radnog mjesta/ radne uloge
  • kojim ocjenama je do sada ocjenjivan (ako postoji ocjenjivanje) i zašto
  • kakva ponašanja pokazuje u radu i ophođenju s ljudima (suradnicima, klijentima…)
  • koliko pokazuje svojim ponašanjem da podržava vrijednosti tvrtke
  • o poslovnim ambicijama zaposlenika 

DRUGO: dobro proučimo taj materijal i označimo dijelovekoji nam nisu potpuno jasni ili ih želimo dodatno istražiti pitanjima u razvojnom intervjuu ili naprosto nedostaju

TREĆE: definiramo pitanja za polu-strukturirani intervju

Ovisno o našem iskustvu kao intervjuera i našim direktnim interakcijama (ili odsustva istih) sa zaposlenikom tijekom godine, potrebno je uložiti od 15-ak do 45 minuta u pripremu intervjua.

  • Najavite intervju zaposleniku – čovjeku koji dan ranije da se pripremi.
  • Osigurajte „prostor“ oko 45 do 60 minuta bez ometanja.
  • Više slušajte, opažajte i bilježite a manje pričajte kao intervjuer

Pročitajte više: Koristite intervju kao alat za gradnju i održavanje odnosa!


FAZA – Provedba intervjua

Nakon uvodnog dijela i komunikacije sa zaposlenikom o svrsi/cilju ovog intervjua možete krenuti sa npr. pitanjima:

  1. Koje bi bitne prednosti a koja područja za napredak naveo vezano uz sadašnji posao /radno mjesto /ulogu?
  2. Kako procjenjuješ komunikacije s klijentima / suradnicima / nadređenima (na par primjera)?
  3. Kada uvidiš vlastiti propust/pogrešku u poslu što u najvećem broju slučajeva prvo činiš?
  4. Što ti pomaže kada donosiš svakodnevne odluke na tvom radnom mjestu/ulozi voditelja tima?
  5. Što vidiš kao (potencijalne) ometače u redovnom funkcioniranju /donošenju odluka?
  6. Molim te na primjeru pojasni kako si riješio/la poslovnu situaciju X / Y / Z? (Primjerice: situaciju kašnjenja projektne isporuke, situaciju kada su se jako posvađali dvoje vaših suradnika usred tjednog sastanka/sprinta…, situaciju kada je došlo istovremeno više podjednako važnih naloga nadređenih za hitne isporuke…)
  7. Koje tvoje vrijednosti/ znanja/ vještine su ti najviše pomogli u situaciji X/ Y /Z?
  8. Da li bi danas nešto promijenio/la u svom pristupu rješavanja X/ Y/ Z ?
  9. Što misliš da je najbolje za tebe kao zaposlenika i čovjeka da ideš u kojem SMJERU daljnjeg profesionalnog razvoja(menadžerski, specijalistički, lateralni tj prelazak u neko „srodno“ područje)?
  10. Kako ti po fazama vidiš tvoj tijek karijere u našoj tvrtki u narednom razdoblju?
  11. Ostavite čovjeku da se „sam smjesti“ na vremenski kontinuum
  12. Kako bi ti dao/la konkretan doprinos tvrtki u prvih 6 do 12 mjeseci da si u toj novo-promoviranoj ulozi Y?…

Tražimo da nam zaposlenik/ica pojasni na više primjera kako i zašto je postupio/la na određeni način u X situaciji jer je to važan dio podataka za procjenu, da znamo „kamo“ ga /nju „smjestiti“ u daljnjem razvoju.

Tri kategorije kompetencija

Znanja, sposobnosti i vještine koja se pokazuju kroz ponašanja u poslovnom kontekstu „danas“, a koja su relevantna za procjenu razvojnih potencijala zaposlenika „sutra“, mogu se svrstati u tri kategorije:

  • kompetencije iz područja upravljanja ljudima i poslovnim procesima (voditelji org. cjelina team leadovi…)
  • kompetencije iz područja core biznisa firme (npr. tehnologija prerade X)
  • kompetencije iz određene struke koje su uvjet za obavljanje posla (upravljanje kvalitetom, compliance…)

Bitno je zato, skupa sa zaposlenikom, definirati pravu realnu putanju profesionalnog razvoja i ažurirati je povremeno, jer kriva / nerealno izvediva putanja razvoja košta jako puno živaca,  zdravlja, nosi financijske gubitke (posebno poslodavcu!) i narušava reputaciju – obostrano.

Članak je preuzet s www.womeninadria.com.

Autorica: Andreja Bakula


Kolumna ‘HR u uredu’ autorice mr. sc. Andreje Bakula, prof. psihologije i vlasnice AB.PRO obrta za poslovne usluge, donosi pregled naprosto nužnih HR praksi koje su potrebne da sve bude u redu u uredu. Autorica je nakon 29 godina intenzivnog rada s ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a, 2022. godine osnovala AB.PRO obrt za HR usluge. Provela je više od 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, profesionalni razvoj i (pr)ocjenjivanje radnog učinka. Konstantno se usavršavala i učila i – mentorirala ljude u svom poslovnom okružju da rastu. Women in Adria članice ostvaruju pogodnosti za AB.PRO HR usluge.

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

važnost učenja u poslovanju

Neznanje je blagostanje

Ili tako nekako. A, u stvari je suprotno. To jeste, ako želite dobro sebi i svom biznisu, timu, karijeri... nastavi niz. Ni znanje nije...