Oni koji žive van granica BiH vrlo često su bili u situaciji da žele kupiti neki od BH proizvoda no nisu bili u mogućnosti. Organizirati online platformu, mjesto na kojem će je moguće kupovati domaće bosansko hercegovačke proizvode nije bio imalo jednostavan poduhvat.
Senita Slipac, uz supruga Kerima Kalamujića i Amru Džeko, jedna je od suosnivačica online platforme Orea bazaar, koju su pokrenuli prije 5 godina kao jedinstven projekat za promociju bosansko hercegovačkih rukotvorina.
Prva online platforma za BH rukotvorine
Tokom 20-togodišnjeg življenja u Americi Senita se prisjeća da je vrlo često željela kupiti nešto “domaće”, no to nije bilo moguće. Susretala se često i sa željom prijatelja i rodbine koji su je uvijek molili da kad krene u Bosnu i “njima ponese nešto domaće”. Kad se vratila u Bosnu prije 10 godina e commerce platforma, “market place”, na kojem možeš kupovati BH proizvode nije postojala. Zajedno s mužem je napravila malo istraživanje i uvidjeli su da takva platforma nedostaje na BH tržištu i prije 5 godina su krenuli u poslovnu avanturu stvaranja online platforme, Orea bazaara. Ona danas okuplja 157 različitih kreativaca i proizvođača sa preko 5000 proizvoda.
“Tada je e commerce u BiH bio još uvijek u razvoju, pokušali smo se registrirati i imali smo puno problema u početku. Svi su mi govorili da je to nemoguća misija, no meni su uvijek bili izazovi kad neko kaže da nešto ne može. Jer ja pomislim sigurno to može, ali neko nije bio voljan da to proba”, kaže Senita.
Zakonski okvir vezan za online prodaju bio im je najveća prepreka u startu i većinu problema i nepoznatih zakonskih propisa koje su imali su rješavali u hodu.
U početku su Senita i njen muž Kerim anketirali preko 400 prodavača da bi saznali kakvi su njihovi glavni problemi i s kojim izazovima u prodaji i plasmanu svojih proizvoda se susreću. Saznali su tako da je glavni problem svih proizvođača kako naplatiti svoje proizvode. Kupovanje pouzećem u BiH je već bilo uobičajeno, no veći problem su imali s kupcima koji žive van granica BiH kad naruče neki proizvod, jer je trebalo rješiti pitanje plaćanja, izvoza, prijevoza, dostave.
Međutim, onda se pojavio problem da ljudi u BiH baš i ne vole online kupovati, jer ne vole koristiti kartice, a također žele da uživo vide proizvod koji žele kupiti prije nego ga naruče.
“Shvatili smo da moramo raditi na edukaciji online prodaje i uvjeriti naše potencijalne kupce da je online kupovina sigurna kupovina”, ističe Senita.
Potencijalni kupci su uglavnom bili zabrinuti zbog krađe identiteta prilikom plaćanja karticom, no Senita ponosno tvrdi da za “4 godine koliko rade nisu nikad imali problema s ukradenim identitetima”.
Kupovina na Orea bazaar platformi je sigurna kupovina
“Imamo super saradnju s Monrijem, kompanijom koja ima payment gateway, i oni nam dosta pomažu da rješimo sva pitanja kartičnog plaćanja. Kad kupac plati karticom, oni procesiraju tu kartičnu naplatu i novac liježe nama, a onda ga mi dalje proslijeđujemo kreativcima” kaže Senita.
I dalje imaju djelimično rješen problem s tržištem van BiH, na koje izvoze BH proizvode, jer su ljudi, naročito u USA, navikli kad nešto naruče da imaju besplatnu dostavu. No, Senita naglašava da “puno kupaca ne znaju da ta dostava nije besplatna, na kraju je to neko platio”.
“Naši su kupci i ljudi iz naše dijaspore, oni sad imaju priliku da kupe naše proizvode iz daljine. Tokom korone naši ljudi su dosta kupovali online, jer nisu mogli doći da fizički kupe poklone za vjenčanja, babine. Recimo dobivali smo često poruke od naših kupaca da su sretni što sada mogu kupiti poklon. Jedna žena nam je zahvaljivala što je mogla kupiti domaći proizvod za prvu unuku koju je dobila, a kako živi u Njemačkoj nije mogla doći da je vidi i kupi joj poklon”, kaže Senita.
To su sve divne priče naših ljudi kojima je Orea bazaar omogućila povezivanje sa domovinom. Razgovarajući o plasmanu proizvoda na njihovoj platformi zanimalo nas je koji su to najprodavaniji proizvodi. Kako to obično biva, najskuplji proizvodi se najbolje prodaju, oni u cjenovnom rangu od 80-100 i više KM, a iz Oree su pak mislili da će se najviše prodavati oni od 20-50 KM.
Veliki zamajac u prodaji im je bila i uspješna saradnja koju su ostvarili i sa Visa karticom i svi koji plaćaju Visa karticom, bez obzira gdje se nalazili, mogu dobiti popust. To im je znatno povećalo prodaju i okuražilo kupce da plaćaju karticom kad vide da je Visa iza svega toga. Pored plaćanja jedan od ključnih problema bila im je i dostava. Taj su problem rješili suradnjom sa Euroexpressom i imaju vrlo povoljne cijene za domaće tržište, dok izvoz rade preko DHLa.
Orea art market je postao prepoznatljiv brend
Nepovjerenje kupaca na početku im je bio jedan od velikih izazova, no brzo su se udružili s jednom od domaćih banaka i krenuli su prije 3 godine pripremati Orea art market u bašti Zemaljskog muzeja.
“Zaista nismo očekivali da će art market postati toliko poznat i da će postati brend za sebe. Svi ga iščekuju, raduju mu se. I to nam je jako pomoglo u promociji. Mi smo sebe zamišljali iskuljučivo kao online platformu i nismo nikad sebe zamišljali kao nekoga ko će raditi offline event i art market je bio odličan potez”, rekla je Senita.
Imaju vrlo stroge kriterije vezane za selekciju i odabir novih proizvođača na svojoj platformi. Trenutno imaju preko 900 zahtjeva za uvrštavanje proizvođača na platformu, no svi proizvođači ne ispunjavaju zadate kriterije. “Svaki proizvod koji se nalazi na našoj platformi mora biti ručno rađen proizvod. Moraju imati kvalitetne fotografije, da se vidi da se to proizvodi u BiH, jer kupci žele da se povežu s tim prodavačem i tim brendom, da vide ko stoji iza toga, koliko ima godina taj proizvođač, zašto se time bavi. Ljudi traže priču”, tvrdi Senita.
Također im je bitno da je brend koji je prisutan na njihovoj platformi ozbiljan, da ima Facebook ili Instagram account, svoje pratitelje, da li ima pozitivne ili negativne recenzije…
“Bitno nam je da kupac na našoj platformi dobije što više informacija o proizvodu koje su im potrebne, od veličine majice, kako se održava, hoće li se ona skupiti…I zato radimo dosta na edukaciji da naši prodavači shvate razliku između fizičke radnje i te online prodavnice”, tvrdi Senita.
Prednost povezivanja u Orea zajednici
Naši proizvođači za početak mogu na njihovoj platformi besplatno kreirati korisnički račun, zatim Senita pregleda sve informacije, da im feedback, i tek kad poprave greške onda ona odobrim njihovu prezentaciju na platformi.
“Orea je zajednica. Mi pomažemo poduzetnicima da odluče koju vrstu pravnog subjekta da otvore, da li otvoriti firmu ili obrt, kako uraditi bolje fotografije, da li angažovati PR ili social managera i kada, koliko to košta. Pokušavamo riješiti sve probleme koje potencijalni poduzetnik/ca može imati na početku svog biznisa, a i ako ga vode kako mogu pospješiti svoj posao. Jer ako oni bolje posluju i Orea će bolje poslovati. Mi im možemo ponuditi i jeftiniju dostavu i odličnu saradnju s knjigovodstvenim servisom. Pregovaramo i s bankama da mogu davati dobre kredite, a online bankarstvo im nudimo besplatno. To je dobra stvar, jer imamo dosta proizvođača i želimo da razvijemo našu zajednicu”, kaže Senita.
Željeli su pomoći financiranje Zemaljskog muzeja i zato su odlučili organizirati art market u Botaničkom vrtu Zemaljskog muzeja. ”To je bio dio naše podrške Zemaljskom muzeju. Željeli smo da mjesto za naš art market bude lijepo, kulturno mjesto da naše proizvođače možemo predstaviti u najboljem svjetlu. A bilo nam je i važno da promoviramo našu humanitarnu akciju da sav prihod od ulaznica doniramo Udruženju Srce za djecu oboljelu od raka za potrebe Roditeljske kuće u kojoj borave roditelji sa djecom oboljelom od karcinoma. Također i proizvođači od svog prihoda doniraju 5% za potrebe Udruženja.
Ponosna je na svoju partnericu Amru Džeko koja je ambasadorica Orea bazara i koja svojim primjerom daje izvrsnu podršku domaćim proizvođačima.
“Amra je i ranije promovisala naše domaće proizvode, a time i našu zemlju, jer kad god je nosila naše proizvode u intervjuima je spominjala da su urađeni u BiH.
Ona to iskreno radi srcem, i kad god je na art marketu nije tu da se slika s novinarima nego cijeli dan bude podrška našim proizvođačima. Kad god u Italiji neko dobije dijete, ona njima s Oree naruči proizvode, iako ih može kupiti bilo gdje”, ponosno ističe Senita.
Njihovi budući planovi su vrlo optimistični, jer žele proširiti poslovanje i na Hrvatsku, na EU i na Srbiju. Dobili su nedavno investiciju od jednog poznatog investicijskog fonda i uskoro otvaraju firmu u Hrvatskoj i tamo će imati skladište svih proizvoda. To će znatno pojeftiniti dostavu, jer će sve proizvode slati iz Hrvatske u ostale dijelove EU i to će omogućiti njihovim proizvođačima s platforme da lakše plasiraju svoje proizvode na evropsko tržište.
Na taj način će ostvariti svoj san da postanu regionalna i evropska platforma za plasman i prodaju BH rukotvorina. Poželimo im sreću i veliki uspjeh na tom putu.
Photo: Privatna arhiva