‘Život je satkan od (ne)uspjeha’. Jelena je zatvorila biznis i podijelila s nama svoju priču

Jelena Tanasković Mićanović odlučila je napraviti iskorak iz mora priča o uspješnim biznisima koje svakodnevno čitamo na društvenim mrežama. Na LinkedIn profilu podijelila je svoju „Priču o neuspjehu poslovanja“ i još jednom pokazala da stvarni i virtualni svijet nerijetko nemaju veze jedan s drugim. Godine 2022. otvorila je Kawa To Go – jedinstveni kiosk u Tuzli i BiH koji je posluživao visokokvalitetni espresso i druge vrste kave „za ponijeti“. Sve to uz stil i brigu o kupcima. Što se dogodilo? Nisu prodavali dovoljno da bi posao bio profitabilan. A, kako kaže, mora biti profitabilno – inače je hobi. Iako joj je žao, Jelena na zatvaranje biznisa ne gleda kao na osobni neuspjeh, već dobru školu. Evo što nam je ispričala.

‘Život je satkan od uspjeha i neuspjeha. To treba prikazati i na mrežama’

Nakon što je izgubila novac pokušavajući održati biznis „na nogama“, isplatiti zaposlenike i pokriti ostale troškove, odlučila je zatvoriti kiosk. Odlučila je izbjeći gomilanje troškova. Kako kaže, zatvaranje biznisa je ujedno bila razumna i srceparajuća odluka. Srceparajuća nakon dvije godine razmišljanja o pokretanju biznisa, jedne godine rada na planiranju i otvaranju i još godine dana „davanja svega od sebe“. Riječ je o ukupno četiri godine, uz rad na puno radno vrijeme, u novom području, uz još jedno dijete.

Dvoumila se treba li podijeliti svoju priču na internetu. Kako kaže, ta objava je na neki način njezino opraštanje sa biznisom koji je pokrenula i koji nažalost nije opstao.

„Prosto mi je bilo potrebno da na taj način, jednako kako sam bila ponosna kad sam konačno otvorila svoj coffee to go kiosk Kawa To Go, i kada sam s ponosom o tome pisala, osjećala sam da moram da stavim tačku i tako javno pišem i o tome da nisam uspjela. A nekako mislim i da društvene mreže, pa i LinkedIn, treba početi više koristiti da prikažemo stvarnost, ono od čega je život satkan: uspjeha i neuspjeha, dobrih i loših stvari. Nekako se čovjek počne osjećati ‘fake’ kad samo dijeli uspjehe, konkretno o LinkedInu govorim“.

To je bio glavni cilj njezine objave. Kako kaže, sporedni cilj možda je bio ohrabriti nekoga tko se nalazi u sličnoj situaciji. Da podijeli svoju priču, da presiječe krug finansiranja neprofitabilnog biznisa u nadi da će se nešto nekad promijeniti…

„Nekad možda i hoće, ali je vjerojatnije da neće kad stalno morate krpiti. Psihološki rekla bih, teško ljudima pada da priznaju neuspjeh prvo sebi, da podvuku crtu i krenu dalje. Ni meni nije bilo lako to prihvatiti“.

zatvaranje biznisa

Pročitajte više: Uređeni sistem u poslovanju ključ je rasta


Treba znati kad je vrijeme za zatvaranje biznisa. ‘Plan B – zatvaraj i minimiziraj gubitke’

Odluka o zatvaranju kioska bila je teška upravo zato što joj je bilo teško prvo sebi priznati da to ne ide i da se „lomiš“ uzaludno.

„Kad taj dio prelomiš u sebi, onda nema tu puno filozofije. Mi smo se, ako ću biti potpuno iskrena, od početka ‘patili’ sa prodajom u smislu količine kafe koju prodamo dnevno. I brojke su tu neumoljive. Borba da opstanemo je od početka bila prisutna. Onda bih se okrenula motivaciji u onim baš dobrim danima, u marketingu, u ubacivanju novih proizvoda (mislim da smo bili prvi i jedini koji smo služili peppermint mochu u gradu), u fenomenalnom feedbacku od manjeg kruga stalnih kupaca koji su nas hrabrili, u prijateljima koji su nesebično podržavali… Naš porodični drugar nam je vodio knjige svo vrijeme bez naknade. I onda pokušavaš stalno da opravdaš sve to, i svoje ulaganje od porodične štednje, i ubacivanje od plate na redovnom poslu, i tako se vrtiš i voliš sve to. I onda shvatiš da je to biznis, da se od ljubavi i cooliranja, a zaista je bilo precool sve, onako skromno, ne živi. I presiječeš. I to je to“.

Nije se nadala neuspjehu, naprotiv, mislila je da će „biti hit i da će to super ići“.

„Sigurno da mi je negdje usput ova perspektiva da sam to prosto morala napraviti, i da se neću imati za šta kajati za 20-30 godina puno pomogla da prihvatim činjenicu da ne ide i da je vrijeme za plan B – zatvaraj i minimiziraj gubitke“.


Pročitajte više: 5 poduzetničkih grešaka koje žene rade u svom biznisu


Ljudima je koncept ‘Kawa To Go’ bio nov i nepoznat

Jelena objašnjava da je najveći izazov bio prenijeti ljudima poruku šta oni to zapravo rade jer je „koncept totalno novi i nepoznat“.

„Ljudi su ponekad mislili ili da smo pržionica kafe ili da prodajemo instant kafu na ‘žetone’, kao što imaju u ponekim kioscima i slično. Jako puno energije smo uložili da približimo koncept ljudima i reakcija je bila fenomenalna, tamo gdje smo uspjeli. Često bismo dobivali feedback da pravimo najbolju kafu u gradu, pa da smo super priča sa vizuelnim identitetom… Međutim, ipak se ispostavilo da nemamo dovoljno široku ‘bazu’ klijenata sa tom specifičnom navikom da kupuju i nose kafu. Mislim da je ovaj put pobijedio tradicionalni koncept konzumiranja kafe, ali ne bih isključila i neke druge faktore“.

Neki od tih faktora su lokacija, kupovna moć, veličina grada… I dalje vjeruje da koncept ima perspektivu, ali negdje drugdje, definitivno u većem gradu od Tuzle. Njezin lični najveći izazov bio je balansiranje dva paralelna potpuno različita posla i porodičnog života.

„Tad je moj mlađi sin bio tek beba. To je zaista bilo hektično i naporno na momente, da nisam imala toliku podršku supruga ništa od ovoga ne bih ni mogla uraditi“.


Pročitajte više: Konferencija za poduzetnice u Banja Luci otkrila ključeve rasta


Ako pronađete dobre ljude, dajte im sve što možete da ostanu

Najvažnija lekcija koju je naučila jest upravo ta da je podrška – sve, kako za započinjanje tako i za zatvaranje biznisa. Porodica, prijatelji, konekcije na društvenim mrežama, one koje vas istinski podržavaju. Bez toga bi sve bilo zaista puno teže.

„Ljudi koji rade s vama, ne za vas su najvažniji resurs i jako je teško naći one koji će vašu priču doživjeti barem djelomično kao i svoju kako bi dali svoj istinski doprinos da posao uspije. Ako ih nađete, dajte im sve što možete da ostanu, počev od poštovanja pa onda svega ostalog“.

Svim ljudima koji će se možda naći u istoj situaciji, Jelena poručuje: „Čestitam vam na hrabrosti i preduzetničkom duhu! Prvo zato što ste pokrenuli svoj posao, a onda što ste prepoznali, nadam se na vrijeme, da to nije to. Mora biti profitabilno, inače je hobi. Nadam se da nećete izgubiti previše finansijski, a sigurna sam da će nešto drugo uspjeti. Ne treba odustajati. Onima koji razmišljaju o pokretanju biznisa: samo naprijed. Nemojte srljati, ali nemojte ni čekati savršeni trenutak jer takav nikad neće doći“.

Jelena nastavlja raditi u svojoj oblasti, na pitanjima izbora, demokratije, doprinosa razvoju civilnog društva. Godina 2024. označava novi početak na novom radnom mjestu u međunarodnom okruženju. Ona je Deputy Chief of Party u Democracy International. Zatvaranje biznisa i iskustvo sa Kawa To Go potaklo ju je da razmotri i svoj karijerni put do sada, da se makne iz dosadašnje zone udobnosti i potraži nove izazove.

Foto: Canva / Privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

planiranje u poslovanju

Planiraj, da ti se desi neplanirano

Radni dan užurbano počinje. Mailovi pristižu, kao rola beskonačnog papira koja se ne prestaje odmotavati. Svi telefoni koje imate – zvone, pište, dolaze poruke,...