Vrlo često se dešava da saznamo da je neko pokrenuo novi posao, otvorio dućan, započeo/la suradnju s nekim inozemnim ili regionalnim brendom i pitamo se pa kako je to uspjela/o? I onda u razgovoru saznamo da je kupila/o franšizu za određeni brend ili uslugu. Franšizu? Znamo li zapravo šta je to franšiza?
Franšizni model poslovanja
Franšiza (franshise) je vrsta licence kojom primatelj franšize plaća davatelju franšize, vlasniku branda ili usluge, unaprijed dogovorenu naknadu za licenciranje, odnosno korištenje naziva branda, pristup poslovnom modelu, procesima i poslovnom “kow how” davatelja franšize. Time primatelj franšize u tom ugovornom poslovnom modelu ima mogućnost da prodaje proizvod ili uslugu vlasnika branda/usluge pod imenom vlasnika branda/usluge, odnosno davatelja franšize.
Prema Martin Mendelsohn-u, najpoznatijem autoru o franšizingu, termin franšiza je postajao popularniji sa širenjem tzv. koncepta franšiznog poslovanja, koji podrazumijeva davanje licence od strane jedne osobe (davatelj franšize) drugoj osobi (primatelj franšize)
Za korištenje tih usluga u ovakvom ugovornom franšiznom poslovanju davatelj franšize od primatelja franšize naplaćuje naknadu za pokretanje franšize, kolokvijalno rečeno tzv. kupovinu franšize i također naknadu za godišnje licenciranje, odnosno korištenje franšiznog modela poslovanja.
Franšizing (franchizing) je dakle ugovorni poslovni model u kojem imamo unaprijed ugovoren odnos između s jedne strane davatelja franšize, ranije uspostavljenog, obično svjetski poznatog brenda proizvoda ili usluga i s druge strane primatelja, odnosno korisnika franšize, nezavisnog vlasnika firme u našoj zemlji.
Obzirom da u Bosni i Hercegovini ne postoji posebno zakonski uvjetovan ili predefiniran Ugovor o franšizi, ostavlja se mogućnost privrednim subjektima u zemlji i inostranstvu da međusobnim dogovorom reguliraju svoj poslovni franšizni model, odnosno da reguliraju svoje poslovanje prema važećim drugim zakonskim odredbama, koje se odnose na Zakon o radu.
Pročitajte više: Firma ili obrt?Advokatica savjetuje s kojim pravnim oblikom početi poslovanje
Je li franšiza bolji model poslovanja od pokretanja vlasitog biznisa?
Vrlo često se poduzetnici ne usuđuju pokrenuti vlastiti biznis unatoč vrlo dobroj poslovnoj ideji, jer posluju na vrlo nestabilnom tržištu i postavlja se pitanje da li će poslovanje u konačnici biti i profitabilno.
Stoga se postavlja razumljivo pitanje: Je li bolje otkupiti franšizu i započeti poslovanje prodajući tuđi, već etabliran brand ili uslugu na tržištu ili pokrenuti svoj vlastiti biznis?
Na to je pitanje vrlo teško dati valjan odgovor, no treba znati da i pokretanje franšize ima gotovo iste karakteristike pokretanja vlastitog biznisa.
Za otkupljivanje licence vam također treba početni kapital, i vi pokrećete firmu s franšizom “tuđim brandom”, kao da da pokrećete firmu prodajući vlastiti brand ili uslugu. Takav model poslovanja vam skraćuje neke brige koje su vezane za brandiranje, jer u okviru franšiznog poslovanja imate već ranije definirane i ugovorene obaveze s vlasnikom branda ili usluge da koristite njihov poslovni “know how”, koji podrazumijeva da koristite već gotov branding sa kompletnom marketing infrastruktirom, što je definitivno profitabilnija i isplativija opcija, jer nećete trošiti svoje resurse na osmišljavanje brandinga i marketinške strategije. To znači da ćete imati pravo primjeniti već isprobane i dokazano uspješne modele poslovanja, koji su na stranom tržištu dali dobar rezultat u poslovanju. No, to ne znači da apsolutno trebate samo prepisati model poslovanja i posao će sam od sebe “cvjetati”.
Bez obzira što ste otkupili pravo na franšizu na neki svjetski popularan brand vi i dalje morate osmisliti valajnu strategiju poslovanja, marketinšku strategiju i prilagoditi postojeći uspješan model poslovanja vašem tržištu.
Naravno imaćete veću garanciju da će vaš franšizni biznis uspjeti, jer prodajete već etabliran i poznat proizvod ili uslugu i imaćete manje rizika.
Šta treba sadržavati franšizni ugovor?
Kad se odlučite za franšizni modle poslovanja za početak je bitno da znate osnovne stvari koje se tiču pripremanja Ugovor o franšizi kako biste jasno definirali vaša međusobna prava i obaveze.
- Davatelj franšize vam osigurava licencu, odnosno pravo na korištenje poslovanja pod njegovim imenom/brandom, kao i prijenos kompletnog modela poslovanja tog branda ili usluge. Za tu licencu plaćate unaprijed određenu ugovorenu sumu, koja se naziva franchise fee, odnosno naknada za korištenje franšize. U okviru te naknade primatelj franšize ima pravo na korištenje imena branda/usluge, zaštitnog znaka (logotipa) robne marke ili usluge.
- Ugovara se vrijeme trajanja Ugovora o franšizi, odnosno trajanje korištenja licence, te pravila ponašanja, odnosno poslovanja primatelja franšize.
- Potom se dogovara i godišnja naknada za korištenje licence, koja je neovisna od ulazne franšizne naknade, a koja obično biva iskazana u obliku % od prodaje, odnosno pd godišnjeg ostvarenog prometa. Pored ove naknade može se ugovoriti i naknada za marketing, kojim se mogu definirati jasni uvjeti korištenja imena branda u marketinške svrhe kad su u pitanju promocije, no to je ostavljeno međusobnim ugovarateljima franšiznog poslovanja da odluče.
- Primatelj franšize je nezavisno preduzeće, odnosno samostalni poduzetnik koji je neovisan u poslovanju. Vrlo često za ugovaranje franšize se u BiH mora osnovati firma, odnosno društvo sa ograničenom odgovornošću, doo, jer se proizvodi moraju uvoziti.
- Dobit od poslovanja, odnosno ostavrenog prometa je materijalna vrijednost koja ostaje u vlasništvu primatelja franšize
- Cijenu proizvoda ili usluge koju prodaje primatelj franšize ima pravo neovisno formirati na svojim prodajnim mjestima, ukoliko drugačije Ugovorom o franšizi nije definirano. Maržu također primatelj franšize samostalno određuje, što direktno utiče i na konačnu dobit od poslovanja.
- Sve ostale detalje vezane za nabavku, vrstu asortimana robe ili usluga, količinama pri nabavci, vremenu dostave i slično dobro je unaprijed dogovoriti u Ugovoru o franšizi, ili nekoj vrsti Priručnika o standardima operativnog poslovanja, tzv. SOP, kako bi se izbjegle kasnije nedoumice u poslovanju.
Nakon dobro proučenog tržišta u našoj zemlji i navika vezanih za korištenje određenog proizvoda ili usluge koji su predmet moguće franšize dobro je razmisliti i da li ste osoba koja je spremna igrati po već zadanim pravilima ili ste ipak individualac koji želi slijediti svoje poslovne instikte.
Franšizni model poslovanja nudi jedan komoditet u smislu oslanjanja na već skrojen model poslovanja, već unaprijed definirane korake u marketinškom nastupu na novom tržištu, što sa sobom nosi i određenu lagodnost i zagarantiranost u uspješnosti vašeg poslovanja.
A kakav je trenutni trend za 2022. kad su u pitanju najprofitabilniji franšizni brandovi u svijetu pogledajte na listi Franchise direct. Na njihovoj stranici ćete pronaći različite brandove i usluge iz različitih industrija i franšize u vrijednosti od 1000-500 000 $, što vam može biti zgodno poređenje za vaše poslovne ideje vezane za pokretanje franšiznog biznisa.
Franšizni modle poslovanja ima također svoje zamke, jer ste ugovorili plaćanje naknade ovisno o prometu i promet morate napraviti kako biste opravdali, odnosno platili ugovorenu naknadu. U protivnom gubite licencu i posao može preuzeti neko drugi.
I kako se to u narodu kaže svaki novčić ima dvije strane, i dobru i lošu. Tako i ovaj model poslovanja može biti sjajan, a može se pokazati i vrlo loš. Sve na koncu ovisi o vašim preferencijama.
Photo:Frenchise direct/Franchise-uk/waldenu-edu/franchusebusinessreview